[ویکی فقه] خوئی (ابهام زدایی). خوئی ممکن اسم برای اشخاص یا عنوان برای خاندان های ذیل باشد: • خاندان امامی خویی، از خاندان های مشهور و تاثیرگذار در تاریخ ایران • سید ابوالقاسم موسوی خویی، از علما و مراجع طراز اول و مشهور شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری• ملامهرعلی تبریزی خویی، متخلص به فدوی، شاعر و غدیریّه سرای قرن سیزدهم• میرزا ابراهیم دنبلی خویی، از علمای شیعه در قرن سیزدهم هجری قمری• میرزا حبیب الله هاشم خویی، از دانشمندان متاخر شیعه• نورالدین امامی خویی، یکی از افراد مشهور خاندان امامی خویی و از رجال سیاسی دوران پهلوی• یحیی امامی خویی، از افراد مشهور خاندان امامی خویی و تاثیرگذار در تاریخ سیاسی ایران ...
جملاتی از کاربرد کلمه خوئی
یعقوبی ابوحمزه را از فقهای کوفه شمردهاست و کشی و نجاشی در باب منزلت والای وی روایاتی نقل کردهاند. دو روایت در ذم ابوحمزه نیز در رجال کشی آمدهاست که از دیدگاه خوئی اشکالات سندی دارند. ابوحمزه شیوخ و راویان بسیاری دارد. مزّی و خوئی فهرستی شامل کسانی که ثمالی از آنها روایت کرده و کسانی که از ثمالی حدیث نقل کردهاند، آوردهاست. اگر چه غالباً اهل سنّت وی را قدح و تضعیف کردهاند، حاکم نیشابوری در المستدرک از ابوحمزه حدیث نقل کرده و حکم به صحت آنها داده و در خطبه کتاب به وثاقت جمیعِ راویانی که در طرق حدیثی او وارد شدهاند، تصریح کردهاست. فضل بن شاذان از علی بن موسی (امام هشتم شیعیان) روایت کردهاست که ابوحمزه در زمان خود مانند سلمان در زمانش و در روایتی دیگر مانند لقمان در زمانش بودهاست.
یکی مرکبی داده بودم رمنده ازین سرکشی بدخوئی بد لگامی
اگر از محنت غربت بمیرم جای آن دارد که بهر چون تو بدخوئی چرا ترک وطن کردم
وی در سال ۱۳۳۲ برای ادامه تحصیلات به نجف رفته و در آنجا از شاگردان سید عبدالهادی شیرازی و سید ابوالقاسم خوئی بود. وی بعد از گذشت ۲۳ سال حضور، در حوزه علمیه نجف، در سال ۱۳۵۵ به هنگام برگشت از زیارت حسین بن علی به سوی نجف، توسط رژیم بعث عراق دستگیر و به ایران فرستاده شد.
گر من از خوی بد خویش نگردم چه عجب هر کسی را که در آفاق ببینی خوئیست
در سال ۱۳۵۸ خورشیدی، هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران که عبارت بودند از باقر پرهام، احمد شاملو، محسن یلفانی، غلامحسین ساعدی و اسماعیل خوئی تصمیم به تعلیق هوشنگ ابتهاج، بهآذین، سیاوش کسرائی، فریدون تنکابنی و برومند بهعلت نقض مرامنامه و اساسنامهٔ کانون گرفتند. این تصمیم درنهایت به تأیید مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران که بهصورت فوقالعاده برگزار شد، رسید و منجر به اخراج کل عناصر تودهای به همراه این پنج تن، از کانون نویسندگان ایران شد.
خوش خوش بربود نیکوئی تو مرا در کار کشید بدخوئی تو مرا
آبراهادابرا واژهای است که برای نخستین بار در کتاب شریعت، کتاب مقدس اصلی تلما، بهطور عمومی ظاهر گشت. مولف این کتاب، آلیستر کراولی، در مورد آن این گونه شرح میدهد که «واژهٔ عصر، که دلالت بر عمل مهینی دارد که انجام شده است» که اشارهای دارد به اعتقادش که نوشتن لیبر لجیس (نام دیگر «کتاب شریعت») عصر جدیدی را برای بشریت به فرمان خدای را هور خوئیت (یک تجلی هورس) اعلام کردهاست. از این رو، آبراهادابرا فرمول جادویی این دورهٔ جدید میباشد. این کلمه نباید با کلمهٔ شریعت عصر، که تلما (به معنی اراده) میباشد، اشتباه شود.
به بد شرابی یار و به بیقراری دل به تندخوئی آتش به اضطراب شرار
نه شبنم است که بینی نشسته بر گل سوری خوئیست اینکه برویش زانفعال تو باشد
بر بوی آن دلارام طبعم گرفته خوئی کز خیل ماهرویان من قانعم ببوئی
خوانساری در امتحانات و آزمونهایی که از سوی مراجع و حکومت وقت برگزار میشد، شرکت نمود و توانست شهادت و گواهی مرتبه اعلی را دریافت کند. همچنین: سید محمدتقی خوانساری، سید حسین بروجردی، سید احمد خوانساری، سید ابوالقاسم خوئی، سید جمالالدین گلپایگانی، ابراهیم اصطهباناتی، موسی خوانساری، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، محمد علی اراکی، سید محمد رضا گلپایگانی و روحالله خمینی به او اجازه در امور حسبیه و نقل حدیث دادند و سید احمد خوانساری اجازه و وکالتنامه رسمی در تأسیس و اداره حوزهٔ علمیه در خوانسار به او دادند. این وکالتنامه را مراجع بعدی تأیید و امضاء نمودهاند.
مجید فراهانی (دانشگاه شریف)، سراج الدین میردامادی (دانشگاه فردوسی مشهد)، محمدرضا (میثم) سعیدی (دانشگاه تبریز)، علی توکلی (دانشگاه تهران)، علیرضا طاهری (دانشگاه علم و صنعت)، علی اکبر موسوی خوئینی (دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی)
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور که بعد از انقلاب به «دفتر تحکیم وحدت» مشهور شد، نخستین بار در دهه ۱۳۲۰ خورشیدی در دانشگاه تهران تأسیس شد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، در سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ انجمنهای اسلامی دانشکدههای گوناگون گرد هم آمده و «اتحادیه انجمنهای اسلامی و سازمانهای دانشجویی سراسر کشور» (دفتر تحکیم وحدت) به عنوان مرکز انجمنهای اسلامی دانشجویان شکل گرفت. به گفته ابراهیم اصغرزاده کمیته مشاوران دفتر تحکیم وحدت در سال ۱۳۵۸ شامل آیت الله خامنهای، آیتالله موسوی خوئینیها، ابوالحسن بنی صدر، حسن حبیبی بود. به علاوه گاهی از حبیبالله پیمان و محمد مجتهد شبستری نیز در این کمیته استفاده میشد.
روزنامه وطن امروز به نقل از یک کارشناس امنیتی مدعی شد حمله به سفارت آمریکا در تهران در آبان ماه سال ۱۳۵۸، استراتژی کاخ سفید بود که توسط محمد موسوی خوئینیها به اجرا گذاشته شد. این کارشناس امنیتی که هویتش مشخص نشده، به روزنامه طرفدار دولت احمدینژاد گفته که موسوی خوئینیها بدون هماهنگی با خمینی و به کمک چند تن از دانشجویان پیرو خط خمینی، اقدام به تسخیر سفارت آمریکا در تهران کردهاست.
مرحوم آیت الله الشیخ عبدالعظیم الربیعی از شاگردان مرحوم آیت الله سید ابو الحسن اصفهانی (قدس سره) و آیت الله سید ابوالقاسم خوئی (قدس) و آیت الله سید محسن حکیم (قدس )بود .
صفاده اندرون از زشتخوئی اگر گردی چنین بیشک نکوئی
شه از شیرین چو دید آن تازه رویی شدش تازه ز سر دیوانه خوئی
ابراهیم بن حسن دنبلی خوئی (۱۸۳۱–۱۹۰۷م) فقیه شیعهٔ ایرانی بود که به هنگام انقلاب مشروطه در خانهاش با گلوله کشته شد. ملخص المقال فی علم الرجال، الدرة النجفیة در شرح نهجالبلاغه، شرح الأربعین حدیثاً و رسالهای در اصول از آثار اوست.