خرابکار
معنی کلمه خرابکار در لغت نامه دهخدا

خرابکار

معنی کلمه خرابکار در لغت نامه دهخدا

خرابکار. [ خ َ ] ( ص مرکب ) آنکه در امری اخلال کند.

معنی کلمه خرابکار در فرهنگ عمید

۱. آن که چیزی را خراب می کند.
۲. (سیاسی ) کسی که به علت مخالفت با سیاست حاکم بر جامعه، برای آسیب رساندن به تٲسیسات تلاش می کند.

معنی کلمه خرابکار در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکه خراب کند ( امور یا ساختمانها را ) کسی که موجب تخریب شود .

معنی کلمه خرابکار در فرهنگستان زبان و ادب

{saboteur} [علوم نظامی] کسی که اقدام به خرابکاری می کند

معنی کلمه خرابکار در دانشنامه عمومی

خرابکار (بازی ویدئویی). خرابکار ( به انگلیسی: The Saboteur ) بازی سوم شخص حادثه ای است که از سوی الکترونیک آرتز منتشر شده و از سوی پندنیک استودیوز ارتقا داده شده است. داستان این بازی در سال های جنگ جهانی دوم و در فرانسه زیر اشغال آلمان نازی می گذرد.
این بازی برای استفاده بر روی ویندوز، ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ طراحی شده است. خرابکار از دسامبر ۲۰۰۹ به بازار آمده است.
قهرمان داستان این بازی یک مکانیک الکلی ماشین های مسابقه ای ایرلندی است به نام شان دولین که شخصیتش از روی یک قهرمان تاریخی جنگ جهانی دوم به نام ویلیام گروور ویلیامز طرح شده است. دولین در ۱۹۴۰ به زاربروکن آلمان می رود تا در یک مسابقهٔ بزرگ اتومبیل رانی شرکت کند، ولی سرهنگی نازی به نام کورت دیرکر با تقلب بازی را می برد. شان و دوست نزدیکش ژول روسو به اندیشهٔ تلافی می افتند ولی به دست نازی ها به بند کشیده می شوند و دیرکر ژول را می کشد؛ ولی شان از دست نازی ها می گریزد. بدینسان مسیر داستان این بازی بر کوشش شان برای انتقام گرفتن از دیرکر می گذرد. در این میان شان به سازمان مقاومت فرانسه می پیوندد و با سازمان اطلاعاتی بریتانیا نیز همکاری می نماید. سرانجام با کشته شدن کورت دیرکر به دست شان بازی به فرجام خود می رسد.
خرابکار (فیلم). خرابکار ( به انگلیسی: Saboteur ) فیلمی جاسوسی و دلهره آور آمریکایی به کارگردانی آلفرد هیچکاک محصول ۱۹۴۲ می باشد. نقش رابرت کامینگز در فیلم، ابتدا به گری کوپر پیشنهاد شده بود ولی او از این کار سر باز زد.
کارگری شورشی به اتهام خرابکاری دستگیر می شود و پس از فرار از چنگ پلیس به جستجوی مجرم اصلی می پردازد.
خرابکار (فیلم ۲۰۱۶). خرابکار ( به تلگو: Ism ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۱۶ و به کارگردانی پوری جاگاناد است. در این فیلم بازیگرانی همچون نانداموری کالیان رام، آدیتی آریا و جاگاپاتی ببو ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه خرابکار در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه خرابکار

لاجوردی در فروردین ۱۳۵۳ از زندان آزاد شد و در اسفند همان سال دوباره بازداشت شد. اتهام او «فعالیت‌های زیرزمینی و همچنین خودداری از پاسخگویی راجع به اقدامات خرابکارانه خود» در همکاری با مجاهدین خلق بود. سرانجام لاجوردی به همراه گروهی از زندانیان مؤتلفه از جمله حبیب‌الله عسگراولادی، مهدی عراقی، محمد کچوئی و… در ۲۷ مرداد ۱۳۵۶ با اعلام توبه از زندان آزاد شد.
علاوه براین، دولت اسرائیل، از این ارتش برای انجام ترورها، خرابکاری‌ها و … در لبنان استفاده می‌کرد.
اینکه بتواند با روشهایی که فرعونها و طاغوتها و استالینها ابداع کرده‌اند در این جمهوری با حیثیات اشخاص بازی کنند این کاری نیست که این ملت در مقابل آن لاقید بماند. این جمهوری باید مرکز تلاء لو معنویت اسلام باشد. آیا در حال حاضر این آزادی‌ها که در قانون اساسی آمده رعایت می‌شود یا نه؟ می‌گویند ما می‌خواهیم مردم در لهو لعب و خرابکاری آزاد باشند.
اولین اسپم در سال ۱۹۷۸ توسط گری توورک ارسال شد. وی به قصد تبلیغ شرکتش ششصد نامه به کاربران ارسال نمود. از نظر فنی، ارسال اسپم تقریباً بدون هزینه است و این مسئله باعث شده شرکت‌های بازاریابی متعددی از این روش استفاده کنند. از آنجایی که هرزنامه باعث آزار کاربران شده و بسیاری از مواقع برای اهداف خرابکارانه استفاده می‌شوند، به‌طور کلی دیدگاه عمومی نسبت به آنها منفی است.
شرایطی که به‌طور بالقوه امکان دارد سبب ایجاد یک واقعه ناگوار (از قبیل دسترسی غیر مجاز، دستکاری، افشاء یا خرابکاری) بر روی دارایی‌های اطلاعاتی موجود در سازمان گردد.