حقوق‌دان
معنی کلمه حقوق‌دان در فرهنگ معین

حقوق‌دان

معنی کلمه حقوق‌دان در فرهنگ معین

( ~ . ) [ ع - فا. ] (ص فا. ) متخصص در رشته حقوق .

معنی کلمه حقوق‌دان در فرهنگ عمید

کسی که علم حقوق خوانده و قوانین و مقرارت حقوقی را می داند.

معنی کلمه حقوق‌دان در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که از حقوق و قوانین و مقررات داخلی و خارجی آگاهی دارد متخصص حقوق .

معنی کلمه حقوق‌دان در دانشنامه عمومی

نظریه پرداز حقوق یا حقوقدان کسی است که در زمینهٔ دانش نظری حقوق به مطالعه و پژوهش می پردازد. چنین کسی، افزون بر بررسی و در بالاترین سطح، ارائه نظریات حقوقی، معمولاً در دانشگاه ها نیز به عنوان استاد حقوق مشغول به کار می شود و همچنین یافته های علم حقوق را جهت تدریس آکادمیک تدوین می کند.
در سده های گذشته تا پیش از تخصصی شدن مشاغل، ممکن بود فردی علاوه بر وکالت یا قضاوت به عنوان یک نظریه پرداز حقوق نیز شناخته شود اما امروزه این امور از هم تفکیک شده اند و به ندرت پیش می آید شخصی که به بررسی تخصصی و تدریس نظریه های حقوقی می پردازد به پیشهٔ حقوقی دیگری نیز مشغول باشد. در حال حاضر این رشته به شکلی تخصصی دنبال می شود
معنی کلمه حقوق‌دان در فرهنگ عمید
معنی کلمه حقوق‌دان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه حقوق‌دان در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه حقوق‌دان

جملاتی از کاربرد کلمه حقوق‌دان

ابوالحسن محمدی (۱۳۱۱–۱۳۹۴) حقوق‌دان ایرانی و استاد بازنشستهٔ دانشگاه تهران بود. او در سال ۱۳۴۷ از دانشگاه تهران دکترای حقوق گرفت.
سیاست‌مدار، دیپلمات و حقوق‌دان ایرانی بود که بعنوان سفیر ایران در ترکمنستان فعالیت می‌کرد.
آرتور همایاکی پوغوسیان (ارمنی: Արթուր Հմայակի Պողոսյան؛ زادهٔ ۲۸ دسامبر ۱۹۶۸) اقتصاددان و حقوق‌دان اهل ارمنستان است.
در قانون مدنی ایران با توجه به مادهٔ ۹۴۰ که گفته «زوجین که زوجیت آن‌ها دائم بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث می‌برند.» مشخص می‌شود که در ازدواج موقت ارث وجود ندارد اما این‌که آیا می‌توان شرط ضمن عقد توارث را کرد مشخص نیست. برخی حقوق‌دانان چنین شرطی را با توجه به اصل صحت صحیح ولی برخی سکوت قانون را به معنی نبود این امکان می‌دانند و تغییر در مقررات ارث را با توجه به اینکه به منافع افراد دیگر و مصلحت اجتماعی مربوط است از طریق قرارداد ممکن نمی‌دانند.
آنتون شماس (۱۸۸۷ – ۱۹۵۸) حقوق‌دان و نویسنده عراقی بود. بررسی‌هایی در تجارت دریایی، بررسی‌هایی در تجارت خشکی، شرح قانون تجارت در خشکی در تفلیس، مبادی حقوقی قانون اساسی از آثار اوست.
الیزابت وینکل‌مایر بکر (متولد ۱۵ سپتامبر ۱۹۶۲) یک حقوق‌دان آلمانی و سیاستمدار عضو اتحادیه دموکرات مسیحی است که از سال ۲۰۰۵ به عنوان نماینده بوندستاگ خدمت کرده‌است.
آرمن سوکراتی پامبوخچیان (Արմեն Սոկրատի Փամբուխչյան؛ زادهٔ ۲۶ نوامبر ۱۹۸۴) یک سیاستمدار، حقوق‌دان و محقق حقوقی اهل ارمنستان است که از تاریخ آوریل ۲۰۲۲ تا کنون سمت وزیر وضعیت‌های اضطراری ارمنستان را برعهده دارد. وی پیشتر از تاریخ تا تاریخ سمت نمایندگی دوره هفتم مجلس ملی جمهوری ارمنستان را برعهده داشت.
آرام باگراتی هاروتیونیان (ارمنی: Արամ Բագրատի Հարությունյան؛ ۱۸۹۷ - ۱۹۵۴) حقوق‌دان، فرد نظامی و سیاستمدار اهل ارمنستان بود که از تاریخ ۱۹۳۷ تا تاریخ ۱۹۳۹ سمت دادستان کل جمهوری ارمنستان را برعهده داشت.
آرمان آشوتی یغویان (ارمنی: Արման Աշոտի Եղոյան؛ زادهٔ ۲۸ ژوئن ۱۹۸۴) یک حقوق‌دان و سیاستمدار اهل ارمنستان است که از تاریخ ۲۰۱۹ تا کنون سمت نمایندگی دوره‌های هفتم و هشتم مجلس ملی جمهوری ارمنستان را برعهده داشت.
آرتور گریشایی گریگوریان (ارمنی: Արթուր Գրիշայի Գրիգորյան؛ زادهٔ ۲۰ سپتامبر ۱۹۶۹) حقوق‌دان و سیاست‌مدار اهل ارمنستان است که از تاریخ ۲۰۱۹ تا تاریخ ۲۰۲۱ نماینده دوره هفتم مجلس ملی جمهوری ارمنستان بود. وی از ماه مه تا اکتبر ۲۰۱۸ به عنوان وزیر وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان در کابینه نیکول پاشینیان خدمت نمود.