یکپا

معنی کلمه یکپا در لغت نامه دهخدا

یکپا. [ ی َ / ی ِ ] ( ص مرکب ) یکپای. آنکه یک پا دارد. || ( ق مرکب ) بی توقف : یک پا رفتم. ( یادداشت مؤلف ). در تداول به کسی که یک باره کسی یا جایی را ترک کند و یادی از آن کس نکند یا پس از دیر زمانی برگردد، گویند: چرا یکپا رفتی ؟
- یکپا شدن ؛ کنایه از جَلد رفتن و این از زبان دانی به تحقیق پیوسته است. ( از آنندراج ).

معنی کلمه یکپا در فرهنگ فارسی

یکپای آنکه یک پا دارد

جملاتی از کاربرد کلمه یکپا

کنفرانس مونیخ در سال ۱۹۶۳ توسط اوالت-هاینریش فن کلایست-اشمنزین نظامی آلمانی بنیان گذاشته شد و در آغاز «کنفرانس امنیتی بین‌المللی» و نیز «کنگرهٔ دفاع‌شناسی» نام داشت. او مانند دیگر تحلیل‌گران سیاسی در آلمان در آن دوره، نگران آغاز یک درگیری نظامی فراگیر میان بلوک شرق و غرب و قرار گرفتن آلمان شرقی و غربی به خط مقدم این نبرد بود. آنها همچنین مخالف بلوک شرق بودند و معتقد بودند آلمان غربی برای مقاومت در برابر شوروی و تبدیل نشدن به یک کشور یکپارچه کمونیستی به حمایت همه‌جانبه جهان غرب به ویژه آمریکا نیاز دارد.
از دو پا یکپا برون کرد از رکاب تا شود از سیر جنت کامیاب
هلاهل چنین زهر هندی بگیر به کار آر یکپار بر اردشیر
«یکپارچه‌سازی اسپرینگ» بخش از سبد اسپرینگ است.
منابع زیادی از لانا پینا یا پشم پینا یاد کرده‌اند. در حکم قیمت‌های امپراتور دیوکلتیان (۳۰۱ ب. م) از آن به عنوان یکپارچه گران‌قیمت نام برده شده‌است.
کمپین سال ۱۹۱۶ توسط بنسون و حزب سوسیالیست، عمدتاً از طریق روزنامه‌ها صورت گرفت و توجه بنسون بر کمپین «آمادگی» کشور متمرکز بود. این کمپین ظاهراً ناموفق بود و بنسون صرف نیمی از تقریباً یک میلیون رای که برای یوجین دبز در کمپین سال ۱۹۱۲ داده شده بود، را بدست آورد. بنسون و جورج راس کریکپاتریک، نامزد معاونت ریاست‌جمهوری وی، در نهایت ۵۹۰۵۲۴ رای که صرف ۳٫۲٪ کل آرا را کسب می‌کرد، بدست آوردند.
یکی از قابل توجه‌ترین نوآوری‌های ال گرکو در هم تنیدگی فرم و فضا و ارتباط متقابلی است که بین این دو شکل می‌گیرد که کاملاً سطح نقاشی را یکپارچه می‌کند. این در هم تنیدگی، سه قرن بعد در کارهای پیکاسو و سزان دوباره ظهور می‌کند.
حمد و ثنای پادشهی دان که از رهش یکپاره سنگ شد گهر عالی افسران
یکی چه سبزه بیکسو فتاده خرم دل یکی چه سرو بیکپا ستاده رقص کنان
که امروزی درین جائی نشستم درین یکپاره گورستان که هستم
آبوجا پایتخت نیجریه است که در مرکز کشور در حوزه فدرال مرکزی قرار دارد. این شهر یک شهر طراحی‌شده‌است و بیشتر در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد تا جایگزین لاگوس که پرجمعیت‌ترین شهر کشور بود به عنوان پایتخت شود. انتقال پایتخت در ۱۲ دسامبر ۱۹۹۱ رخ داد. جغرافیای ابوجا توسط سنگ آسو تعریف شده‌است که مونولیتی یکپارچه با ۴۰۰ متر ارتفاع است که در اثر فرسایش آب ایجاد شده‌است. مجتمع ریاست جمهوری، مجلس شورای ملی، دیوان عالی و بخش اعظم این شهر تا جنوب این سنگ گسترش یافته‌اند.
آسمان پاکست و یکپاره در او ابر سیاه یافته است از بزمگاه خسرو مشرق مثال
در آن خانه دیدم به یکپای بر عروسی کلان، چون هیونی بری
این اداره بنابر قانون حفاظت از حیات وحش در سال ۱۹۷۲، تأسیس شد که تمام اداره‌های ایالتی مرتبط با حیوانات وحشی در شبه جزیره مالزی را به صورت یکپارچه درآورد. در سال ۲۰۰۶، این اداره تحت نظارت وزارت منابع طبیعی و محیط زیست مالزی قرار گرفت.
مگر یکپاره کاغذ یافت در راه بر آن کاغذ نوشته نامِ الله
دوران سلطان سنجر، در دوران هرج و مرج سلجوقیان بود. او می‌خواست بار دیگر قلمرو سلجوقی را یکپارچه سازد اما نتوانست؛ زیرا سه قدرت قراختاییان، خوارزمشاهیان و غوریان در ایران شرقی حضور داشتند.
کیست تا مارا بدست کم تواند برگرفت بر سر یکپای پیش خم عبادت کرده ایم
کنون هم ایستادستم به یکپای اگر کار دگر داری بفرمای