یکهزار

معنی کلمه یکهزار در فرهنگ فارسی

(اسم ) - واحد پول درعهدقاجاریه معادل بایک قران و ۱/۱٠ تومان بود.

جملاتی از کاربرد کلمه یکهزار

یک فلک دیدم مرصع در نشیب او بر او یکهزار و بیست و دو کوکب درخشان یافتم
چه صلتهایی، کز قدر ستاننده فزون یکهزار و دو هزار و سه هزارو ده هزار
شد یکایک سوی شاه شیر گیر یکهزار و نهصد و پنجه دلیر
جمعیت این استان ۹۱۴۸۷ نفر است (۲۰۰۵) که از این میان ۴۰٪ در شهر سوریا ساکن هستند. مساحت استان ۱۰٬۱۵۶ کیلومتر مربع است و ۱۸۳ دهستان دارد که از این میان بیش از نیمی کمتر از ۱۰۰ نفر جمعیت دارند و تنها ۱۲ روستا بیش از یکهزار نفر جمعیت دارند.
کویت خریدار خوبی برای مواد غذایی، مصالح ساختمانی، سبزیجات و پوشاک کشورهای اطراف است. واحد رسمی پول کویت دینار است که خود به یکهزار فلس تقسیم می‌شود. هر دلار آمریکا در حال حاضر با ۰٫۲۸۰۷۳ دینار کویت برابری می‌کند (۱۸ دسامبر ۲۰۱۱) شهر کویت به لحاظ هزینه‌های بالای زندگی در آن، یکی از ۲۰ شهر گران جهان است.
گفتم علی‌رغم عدو در اقتفای شعر تو در یکهزار و سیصد و چار اندر اسفندار مد
یکهزار و سیصد و شش بود و آغاز ربیع کاندر آن وادی زگل گفتی چراغان کرده‌اند
در روز اول هفتاد هزار کس را کشت و بروز دوم هفتاد و یکهزار تن را و بروز سوم هفتاد و سه هزار تن. در آخرین روز، جز گروهی معدود، از مردم، کسی زنده نمانده بود.
نشت نفت به میزان یکهزار بشکه در روز از یک سکوی نفتی آمریکایی که روز پنجشنبه در سواحل ایالت لوئیزیانا‌ دچار حادثه و غرق شد، در جریان است. هوای طوفانی تاکنون مانع از تعمیر آن شده‌است. بی‌بی‌سی
مورخان حدس زده‌اند که پرداختن به اساطیر چینی از قرن دوازدهم پیش از میلادآغاز شده‌است. البته برای مدت زمانی بالغ بر یکهزار سال، اسطوره‌ها و افسانه‌های چینی در قالب فرهنگ شفاهی مردم چین، و به طرز سینه به سینه انتقال یافته‌اند و بعدها نسبت به ثبت و ضبط این اساطیر به گونهٔ مکتوب اقدام شده، که از جملهٔ اولین نمونه‌هایی که در آن ضبط کتبی این موارد انجام گرفته می‌توان به کتاب شان‌های جینگ (چان‌های کینگ) اشاره نمود.
تیم ۲۶ نفره دانش آموزی ایران سال گذشته شامل ۱۴ دانش آموز دختر مستعد و منتخب از مدارس استعدادهای درخشان در مقطع متوسطه و ۱۲ دانش آموز پسر از این مدارس ایران با حدود یکهزار و ۲۰۰ دانش آموز از کشورهای مختلف جهان به رقابت پرداختند و موفق به کسب ۲۳ مدال شدند.
به سال یکهزارش از عبادت برمها کرد لطف از حد زیاد ت
شاهرا از وی خوش آمد اینسخن گفتا که زه یکهزار از بهر وی گنجور شه بشمرد زر
میرزا ابوالحسن جلوه در شب ششم ماه ذیقعده سال ۱۳۱۴ قمری در سن هفتاد و شش سالگی در تهران در منزل حاجی محمد کاظم ملک التجار، پدر حسین آقا ملک درگذشت و در ابن بابویه مدفون شد. در هشتم اسفند ۱۲۹۰ خورشیدی، ارباب کیخسرو شاهرخ مدیر کارگزاری مجلس (و نماینده زرتشتیان) ۲۰۲ جلد کتاب از کتابخانه میرزا ابوالحسن جلوه را به مبلغ دو هزار و پانصد دینار برای کتابخانه مجلس خریداری کرد که به گفته او یک جلد آن را تا یکهزار تومان می‌خریدند اما نفروخت.
دوصد بیش از چهارده یکهزار یهودی بد آرازه در آن دیار