یکسانی

معنی کلمه یکسانی در لغت نامه دهخدا

یکسانی. [ ی َ / ی ِ ] ( حامص مرکب )برابری. مساوات. تساوی. استواء. ( یادداشت مؤلف ). یکسان بودن. || اعتدال. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه یکسانی در فرهنگ عمید

۱. یکسان بودن.
۲. برابری، مشابهت.

معنی کلمه یکسانی در فرهنگ فارسی

یکسان بودن .

جملاتی از کاربرد کلمه یکسانی

شدستم از غمت شیدا و مجنون که یکسانی بهر لحظه دگرگون
من و تو هر دو انسانیم آخِر به خلقت هر دو یکسانیم آخِر
کسی بر آسمانت گر رساند از ره تعظیم اگر دستت دهد او را دهی با خاک یکسانی
در مسابقه‌های جهانی و المپیک‌های زمستانی شرکت‌کنندگان مسیر یکسانی را اسکی می‌کنند و اسکی‌بازی که مسیر را در کوتاه‌ترین زمان طی کند برنده است.
وَ مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ الآیة گفته‌اند که چون آیت آمد که مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً یُجْزَ بِهِ، اهل کتاب با مؤمنان گفتند که: ما با شما یکسانیم بحکم این آیت، و شما را بر ما فضل نیست. ربّ العالمین مؤمنانرا بر ایشان فضل نهاد و گرامی کرد باین آیت دیگر: وَ مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی‌ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ
جهان خوبی از آن خواندمت که همچو جهان به وصل و هجر نه بر یک نهاد و یکسانی
من و تو هر دو یکسانیم بنگر درون جمله جانانیم بینگر
پارامترها به سیستم فیزیکی مورد بررسی بستگی دارد. در زمینه رنگدانه پوست ماهی، معادله مرتبط با سه میدان واکنش- انتشار است که در آن پارامترهای خطی با غلظت سلول های رنگدانه مرتبط هستند و پارامترهای انتشار برای همه زمینه ها یکسان نیستند. در بلورهای مایع دوپ شده با رنگ، یک فرآیند فوتوایزومریزاسیون در ماتریس کریستال مایع به عنوان یک معادله واکنش- انتشار دو میدان (پارامتر مرتبه کریستال مایع و غلظت ایزومر سیس آزو-رنگ) توصیف می‌شود. این سیستم ها مکانیسم های فیزیکی بسیار متفاوتی در واکنش های شیمیایی و فرآیند انتشار دارند، اما در سطح پدیدارشناسی، هر دو دارای ترکیبات یکسانی هستند.
اگر نه موج دریایی و گرنه سیل نیسانی چرا با دوست و با دشمن بگاه جود یکسانی
حلهٔ رحمت بپوشم گر لباس جان کنی اندرین دور دورنگ از لون یکسانی مرا
چون تو با من هر دو یکسانی کنیم این همه تعجیل آسانی کنیم
یک دو جام از راه مخموری بخور یک دو جنس از روی یکسانی بخواه