یک گره

معنی کلمه یک گره در لغت نامه دهخدا

یک گره. [ ی َ / ی ِ گ ِ رِه ْ ] ( ص مرکب )کنایه از موافق و مثل و مانند هم و متفق باشد. ( آنندراج ) ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). یک رای. یکدل. یک زبان.

معنی کلمه یک گره در فرهنگ معین

( ~. گِ رِ ) (ص مر. ) هم پیمان ، متحد.

معنی کلمه یک گره در فرهنگ عمید

متحد، متفق، هم عهد، هم پیمان.

معنی کلمه یک گره در فرهنگ فارسی

کنایه از موافق و مثل و مانند هم و متفق باشد رای

جملاتی از کاربرد کلمه یک گره

در این روش، کم‌هزینه‌ترین مسیر از یک گره به گرهٔ هدف در گراف محاسبه می‌شود(برای جستجو). این الگوریتم اولین بار در سال ۱۹۷۹ توسط هانس برلینر ارائه شد که با الگوریتم الگوریتم جستجوی آ* مرتبط است.
منطق الگوریتم به این صورت است که در ابتدا تمام گره‌ها سفید هستند، بعد از این که آن گره و تمام فرزندانش بازدید شدند سیاه می‌شود. پایین‌ترین جد مشترک فقط و فقط پس بلافاصله پس از سیاه شدن یک گره بدست می آید.
صد گره بر رگ جان می کشم از موی تو لیک طاقت یک گرهم نیست ز ابروی رقیب
پیوندهای همه‌پخشی یا تعدادی بیشتر گره را به هم مرتبط می‌کند و انتقال همه‌پخشی را پشتیبانی می‌کند، در صورتی که یک گره می‌تواند انتقال دهد به طوری که همه دیگر گره‌ها می‌توانند آن انتقال را دریافت کنند. برای نمونه اترنت.
تقویم به صورت یک درخت دودویی مرتب می‌شود که هر گره نشان دهندهٔ یک بازهٔ زمانی مشخص است. بازهٔ زمانی یک گره والد برابر اجتماع بازه‌های زمانی تمام فرزندانش است.
ز زلفت یک گره بگشا، نه از بهر دلم، لیکن خلاصی از پی مشتی گرفتار آرزو دارم
گر گشاید یک گره از آن دو زلف عنبرین یک جهان آراسته از مشک و از عنبرکند
یک گره‌وار از تعلق مانع وارستگی‌ست موج اینجا آبله درپاست از نقش حباب
تا زکارم یک گره نگشاید از سر پنجه ای هر کرا دستی به ناخن کرده ای نی آسمان
سپس توسط ویژگی انتخاب شده تقسیم یا اصطلاحا افراز شده تا زیرمجموعه‌هایی از داده‌ها را تولید کند. (به عنوان مثال، یک گره داخلی را می‌توان بر اساس زیر مجموعه‌های جمعیتی که سن آنها کمتر از 50 سال، بین 50 تا 100 و بیشتر از 100 سال است، به گره‌های فرزند تقسیم کرد) و الگوریتم همچنان باتوجه به ویژگی‌هایی که تا قبل از آن تکرار انتخاب نشده‌اند، به فرایند تقسیم کردن ادامه میدهد.
یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که هنگام اضافه شدن یک عضو به یک گره یا حذف شدن عضوی از آن، تغییراتی در لیست مربوط به آن گره ایجاد می‌شود. از طرفی تغییر در یک لیست منجر به وجود آمدن تغییرات در سایر لیست‌ها در سایر گره‌ها نیز می‌گردد. برای حل این مشکل، به جای استفاده از یک آرایهٔ مرتب شده برای هر گره، از یک درخت دودویی جستجو استفاده می‌شود. با این کار دو هدف برآورده خواهد شد. با استفاده از درخت دودویی جستجو، امکان به روز رسانی سایر گره‌ها هنگام تغییر یک گره، با تعداد عملیاتی محدود فراهم می‌شود و همچنین توانایی جستجوی دودویی پابرجا باقی خواهد ماند.
زمانیکه واقعیت‌های تازه‌ای وارد می‌شوند یا واقعیت‌هایی تغییر داده می‌شوند، ویژگی‌های این واقعیت‌های جدید در سراسر شبکه منتشر می‌شود و موجب می‌گردد که گره‌ها وضعیت خاصی که آن واقعیت با الگوی موجود در گره مطابق می‌شود را در حافظه‌ٔ خود ثبت کنند. زمانیکه یک واقعیت یا ترکیبی از واقعیت‌ها باعث ارضای کلیه‌ٔ الگوهای یک قانون شدند، به یک گره‌ٔ برگ می‌رسیم و قانون هم‌ارز آن فعال می‌شود.
در علوم رایانه، جستجو فرینگ، یک الگوریتم پیمایش گراف است که کم هزینه‌ترین مسیر از گره معلوم تا یک گره مقصد را می‌دهد.
بر گشاید کار هر دو کون را یک گره از زلف عنبرسای تو
ز دست یک گره دل به تنگ بودم از آن که می‌فکند به کارم چو زلف یار گره
در درخت بی داده‌ها می‌توانند در برگ‌ها یا گره‌های میانی ذخیره شوند. اما در درخت بی‌پلاس، تمام داده‌ها در برگ‌ها ذخیره می‌شوند و یک گره توانایی نگهداری چند داده به جای یک داده هم دارد.
تار زلفت گر چو بخت تار با ما یار نیست یک گره کمتر به دور افکن دلم دشوار نیست
من خداوندی ندیدم زین نمط یک گره بگشودی و آنهم غلط
دان که مخلوق جمله سه شکل ‌ اند یک گره جسم و یک گره عقل ‌ اند
مورداستفاده قرار می‌گیرد. آنتروپی در تئوری اطلاعات مقدار اطلاعاتی که در اندازه‌گیری متغیر تصادفی انتظار می‌رود را محاسبه می‌کند. به این ترتیب، می‌توان از آنتروپی برای تعیین کمیت مقداری که توزیع مقادیر کمیت در آن نامعلوم است نیز استفاده کرد. یک کمیت ثابت به این دلیل که توزیع آن کاملا مشخص است دارای میزان آنتروپی صفر است. در سمت مقابل، یک متغیر تصادفی توزیع شده یکنواخت (گسسته یا پیوسته) میزان آنتروپی را به حداکثر می‌رساند. بنابراین هرچه میزان آنتروپی در یک گره بیشتر باشد، انتظار اطلاعات کمتری در مورد طبقه‌بندی داده‌ها در این مرحله از درخت وجود دارد و درنتیجه پتانسیل بیشتری برای بهبود طبقه‌بندی در این گره وجود دارد.