یک ور

معنی کلمه یک ور در لغت نامه دهخدا

یک ور. [ ی َ / ی ِ وَ ] ( اِ مرکب ) یک بر.یک طرف. یک سمت. یک سوی. || ( ص مرکب ) یک وری.کج. متمایل. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به یک وری شود.

معنی کلمه یک ور در فرهنگ معین

( ~. وَ ) (ق مر. ) (عا. ) ۱ - یک سو، یک طرف . ۲ - کج ، متمایل .

معنی کلمه یک ور در فرهنگ عمید

یک سو، یک طرف، به یک طرف، به یک پهلو.

معنی کلمه یک ور در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی یُکَوِّرُ: درهم می پیچد (کلمه تکویر که مصدر فعل کورت است به معنای پیچیدن چیزی ، و به شکل مدور در آوردن آن است ، نظیر پیچیدن عمامه بر سر ، و شاید تکویر خورشید استعاره باشد از اینکه تاریکی بر جرم خورشید احاطه پیدا میکند)
ریشه کلمه:
کور (۳ بار)
«یُکَوِّرُ» از مادّه «تکویر» به معنای پیچیدن است و مخصوصاً ارباب لغت پیچیدن عمامه و دستار به دور سر را نمونه ای از آن می شمارند، نکته لطیفی که در این تعبیر قرآنی، نهفته است، ـ هر چند بسیاری از مفسران بر اثر عدم توجّه به این نکته، مطالب دیگری ذکر کرده اند که، چندان مناسب با مفهوم «تکویر» نیست ـ این است که: زمین کروی است و به دور خود گردش می کند و بر اثر این گردش، نوار سیاه شب، و نوار سفید روز، دائماً گرد آن می گردند، گویی از یکسو، نوار سفید بر سیاه و از سوی دیگر، نوار سیاه بر سفید پیچیده می شود.
پیچیدن و جمع کردن. راغب می‏گوید: «کَوْرُ الشَّیْ‏ءِ: اِدارَتُهُ و ضَمُّ بَعْضِهِ اِلی بَعْضٍ کَکَوْرِ العِمامَةِ» عبارت فیومی در مصباح چنین است: «کارَ الْعِمامَةَ کَوْراً: اَدارَها عَلی رَأْسِهِ» ایضاً در مصباح و صحاح گفته: «کُلُّ دَوْرٍ کَوْرٌ» هر گردیدن کور است. تکویر نیز به معنی پیچیدن است در اقرب الموارد هست: «کَوَّرَ الْعِمامَةَ عَلی رَأْسِهِ تَکْویراً: لَفَّها». . ناگفته نماند: در کور و تکویر استداره و مدور بودن را قید کرده‏اند، در اثر حرکت وضعی زمین روز و شب دائره وار در اطراف زمین می‏گردند و خدا علی الدوام روز را شب و شب را بر روز می‏پیچد و چون شب را بر روز پیچد روز از بین می‏رود و بالعکس. * . تکویر و پیچیده شدن خورشید عبارت اخرای خاموش شدن آن است. در کتب نجوم عکس سحابی‏ها را ملاحظه می‏کنید که به طور مارپیچی می‏پیچند، خورشید چنانکه گویند و در کتاب «معاد از نظر قرآن و علم» توضیح داده‏ام از مرکزش خاموش می‏شود و در آینده قسمت خاموش شده آن به قشر ظاهری منتقل شده و قشر ظاهری به مرکز آن خواهد رفت و آن قهراً به طور مارپیچی خواهد بود که همان تکویر است. رجوع شود به کتاب فوق ص 34 و کتاب «ماده، زمین و آسمان» تألیف گاموف ص 532 فصل «آینده خورشید ما». و شاید مراد از تکویر شمس انقباض آن باشد که در اثر خاموش شدن منقبض خواهد گردید. رجوع کنید به «شمس» در این کتاب.

جملاتی از کاربرد کلمه یک ور

ای سرو گل اندام! که در باغ دو عالم چون روی دلارای تو یک ورد نباشد
پریوالوف به عنوان یک ورزشکار بسیار توانمند و با استعداد شناخته می‌شد. او در رشته وزنه‌برداری در ردهٔ وزنه‌های سبک به عنوان یکی از بهترین‌ها شناخته می‌شد و تعداد زیادی مدال طلا و نقره از مسابقات بین‌المللی به خود اختصاص داد. همچنین، در والیبال نیز به عنوان یک بازیکن برجسته و تاثیرگذار شناخته می‌شد و توانست با تلاش‌های فراوان به تیم ملی شوروی کمک کند.
گر بمانم با تو خوانم یک بیک ور نمانم این بماند یادگار
ادگار میچل، در روز ۴ فوریه ۲۰۱۶ در سن ۸۵ سالگی در در یک مرکز بهداشتی-اقامتی در لیک ورث، فلوریدا درگذشت.
گر یک ورق از کتاب ما برخوانی حیران ابد شوی زهی حیرانی
یک ورق ز اوصاف حسنت خواند بلبل در چمن دفتر گل را صبا بر هم زد و در آب ریخت
شهنشهی که سراسر صحیفه های فلک به روز عرض بود یک ورق ز دفتر او
در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۹، میلان و اینتر قصد خود را برای ساخت یک ورزشگاه جدید به جای سن سیرو اعلام کردند. ورزشگاه جدید با ظرفیت ۶۰۰۰۰ نفر که قرار بود در کنار سن سیرو ساخته شود، در ابتدا ۸۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و برای فصل ۲۳-۲۰۲۲ آماده می‌شد، هرچند که این اتفاق نیفتاد.
نه چرخ که بر فراز هم نه طبق است از دفتر مدح مرتضی یک ورق است
فقه ظاهر را که بیند آن و این نیک ورزیده است آن مرد گزین
نیست امروز به جمعیت ما سوخته ای بال پروانه بود یک ورق از دفتر ما
احمد حمودی (عربی: أحمد حمودي؛ زادهٔ ۳۰ ژوئیهٔ ۱۹۹۰) یک ورزشکار اهل مصر است.
من بنمایم خم ابروی خویش لیک ورا ره ندهم سوی خویش
تا یک ورق از عشق تو از بر کردم سیصد ورق از علم فراموشم شد