یک هوا

معنی کلمه یک هوا در لغت نامه دهخدا

یک هوا. [ ی َ / ی ِ هََ ] ( ص مرکب ) جایی که هوای آن تغییر نکند. ( فرهنگ فارسی معین ). || ( ق مرکب ) ( اصطلاح عامیانه ) اندکی. کمی. مقدار اندک : کفش اگر یک هوا بزرگتر باشد مناسب تر است.

معنی کلمه یک هوا در فرهنگ معین

(یِ یا یَ. هَ ) ۱ - (ص مر. ) جایی که هوای آن تغییر نکند. ۲ - (ق مر. ) (عا. ) مقدار اندک ، اندازة کوچک تر: فلانی یک هوا از شما بلندتر است .

معنی کلمه یک هوا در فرهنگ فارسی

(صفت )۱- جایی که هوای آن تغییرنکند. ۲- مقداراندک انداز. کوچک : فلان یک هواازشما بلندتراست .

معنی کلمه یک هوا در ویکی واژه

جایی که هوای آن تغییر نکند.
مقدار اندک، اندازة کوچک تر: فلانی یک هوا از شما بلندتر

جملاتی از کاربرد کلمه یک هوا

ز انقلاب جهان نیستم غمین صائب که در بلندی و پستی به یک هواست دلم
۲. ۲۴ دسامبر ۲۰۰۵، یک هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با ۲۳ مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون شد و تمامی مسافران آن کشته شدند.
این اداره در ۶ ژوئیه ۱۹۹۵ هنگامیکه بخش مقررات ایمنی هوایی اداره هوانوردی غیرنظامی پیشین از بخش دیگر مقررات نظارتی کنترل ترافیک هوایی جدا شد (بخش دوم زیر نظر شرکت دولتی خدمات هوایی استرالیا درآمد) پدید آمد.
باید متاع خوب نه بازار گرم از آنک دایم به یک هوا نبود طبع مشتری
هر چند قلزم عشق بر یک هواست دایم در هر سر حبابی از شوق او هوایی است
زمانی که دولت کندی در سال ۱۹۶۱ به قدرت رسید، وزارت دفاع آمریکا مأمور شد تا در مورد یک هواپیمای جنگنده ارزان قیمت تحقیق کند که ایالات متحده آمریکا بتواند آن را به متحدان خود در قالب سند کمک دفاعی متقابل پیشنهاد دهد. چندین پروژه مورد مطالعه قرار گرفتند از جمله نمونه‌هایی سبک همچون لاکهید اف-۱۰۴ استارفایتر و ووت اف-۸ کروسیدر، همچنین تمام طرح‌های جدید نورثروپ ان-۱۶۵-اف. نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در ۲۳ آوریل ۱۹۶۲، وزیر دفاع را از از انتخاب ان-۱۶۵-اف با عنوان اف-۵ «فریدام تایگر» مطلع ساخت. ۸۴۵ فروند اف-۵ باید تولید می‌شد.
لاوچکین لا-۵ (به روسی: Лавочкин Ла-5) یک هواگرد جنگنده تک‌باله تک‌موتوره دوره جنگ جهانی دوم ساخت شرکت لاوچکین در شوروی بود.
ادیک هوانسیان (ارمنی: Էդիկ Հովհաննիսյան) یک مجموعه‌دار سکه و اسکناس ارمنی‌تبار اهل ایران است.
گشته یکسو ژاله ریز و، سوی دیگر غنچه ساز یک هوا گاهی زره ساز است و، گه پیکانگر است
یکفیک هواهُ وصلهُ لا تطمع من این الی این تادّب وَاقنع
حریم سینه عاشق عجب شبستانی است که یک هواست در او شمع سور و ماتم را
چون بتحریک هوا رغبت دنیاش کنند دور ازان عیش و طرب قابل بیداد و جفا
هریک هوای خاطر خود جسته یعنی ز شه کنیم هواداری
نیم داغ گلی تا هر دو رویم یک هوا سوزد دلم در آتش خویی نمی سوزد که واسوزد
إِنَّ فِی ذلِکُمْ یعنی فی هذا الذی ذکر من صنیعه و عجائبه لعبرة لقوم یصدّقون بأن اللَّه خالق کلّ شی‌ء. این آیت دلیلی ظاهر است بر منکران بعث و نشور، میگوید: آن خداوند که از عجائب قدرت و بدائع فطرت و لطائف حکمت این چنین صنع نماید، که از یک آب و یک خاک و یک هوا چندین درختان رنگارنگ و میوه‌های گوناگون با رنگ با طعم با بوی بیرون آرد، و قدرت خود در آن بنماید، قادر است که فردای قیامت خلق را از خاک برانگیزد، و مرده را زنده گرداند. اینست که رب العالمین گفت: کَذلِکَ یُحْیِ اللَّهُ الْمَوْتی‌ وَ یُرِیکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ‌.