یوخ

معنی کلمه یوخ در لغت نامه دهخدا

یوخ. ( ع اِ ) این صورت را لیث آورده و معنی آن نگفته است و گفته است بر این بنا جز یوم نیامده است. ( ازمنتهی الارب ). یوم. ( ناظم الاطباء ). رجوع به یوم شود.

معنی کلمه یوخ در فرهنگ فارسی

این صورت را لیث آورده و معنی آن نگفته است و گفته است بر این بنا جزیوم نیامده است یوم

معنی کلمه یوخ در ویکی واژه

نیست، موجود نیست.
نه، خیر، نخیر.

جملاتی از کاربرد کلمه یوخ

و بدان که چنان که ریاضت کردن لابد است، ریاضت دادن و تادیب کردن دیگران را هم از ارکان دین است و این با عزلت راست نیاید، بلکه شیخ را زا مخالطت با مریدان چاره نباشد و عزلت وی از ایشان شرط نبود. ولیکن چنان که از آفت ریا و طلب جاه حذر باید کرد علما را، شیوخ را نیز حذر باید کرد. چون به شرط باشد، مخالطت ایشان اولی‌تر از عزلت.
در میان اهل عالم ای عمو مبرزند این ظالمان دیوخو
از پس یوخه بخواب اندر شدند باز اندر عالم دیگر شدند
قال الشیخ الامام الاجل السید شیخ الاسلام و الشیوخ ناصر السنه زین العلماء امام الائمه ابواسمعیل عبداللّه بن ابی منصور محمد بن ابی معاد علی بن محمد بن احمد بن علی بن جعفر بن منصور بن ابی مت الانصاری قدس اللّه روحه و کرم وجهه
مهرداد اول پارتی از مشکلات غربی آنتیوخوس استفاده کرد و از شرق حمله کرد و شهر هرات را در سال 167 قبل از میلاد تصرف کرد و مسیر تجارت مستقیم به هند را مختل کرد و عملاً جهان یونان را به دو نیم کرد.[نیازمند منبع].
آنتیوخوس از سوی مادرش آپاما ایرانی بود. مادرش از شاهدختان ایرانی‌ای بود که اسکندر مقدونی در ۳۲۴ پیش از میلاد به همسری سردارانش درآورده بود. آنتیوخوس در ۲۹۴ پیش از میلاد، قبل از مرگ پدرش سلوکوس یکم با نامادری خود استراتونیس سوری پیمان زناشویی بست. پدر سالخورده‌اش پس از اینکه دانست پسرش سخت شیفتهٔ همسر اوست، وی را به این پیوند انگیزاند.
در این مقطع دمتریوس از روم فرار کرد و در سوریه به عنوان پادشاه واقعی پذیرفته شد. آنتیوخوس پنجم یوپاتور به همراه محافظش لیسیاس پس از مدت کوتاهی به قتل رسیدند.
ایلیوپدور نقطه خالین منی پرگار سیز یوخسا دریا اوزره هر بیر قطره نین دورانی وار
والحر لا یرضی بذلة نفسه و بما یوخر یومه من امسه