یوحنا
معنی کلمه یوحنا در لغت نامه دهخدا

یوحنا

معنی کلمه یوحنا در لغت نامه دهخدا

یوحنا.[ ح َن ْ نا ] ( اِ ) لفظ یونانی یوحانان است و معنی آن انعام توفیقی خداست. ( از قاموس کتاب مقدس ). اصل عبرانی کلمه یحیی است که نام پیغمبر معروف و اشخاص دیگر است. ( از قاموس الاعلام ترکی ). و رجوع به یحیی شود.
یوحنا. [ ح َن ْ نا ] ( اِخ ) ابن بختیشوع. یکی از پزشکان نامی سریانی مقیم دربار خلفای عباسی که آثار پزشکی زبانهای دیگر را به عربی نقل کرده اند. او پزشک مخصوص چند تن از خلفای عباسی بود که کتابهایی از سریانی و یونانی به عربی ترجمه کرد. از جمله تألیفات اوست : «کتاب فی ما یحتاج الیه الطبیب من علم النجوم ». ( از قاموس الاعلام ترکی ). از دیگر آثار اوست : تقویم الادویة. وی در حدود سال 290 هَ. ق. درگذشت. ( از اعلام زرکلی ).
یوحنا. [ ح َن ْ نا ] ( اِخ ) ابن حیلان یا جیلان یا جیلانی. شاگرد یکی از حکمای ایرانی بوده است ساکن مرو. ( ابن ابی اصیبعة ص 135 ). ابونصر فارابی علم منطق را از او فراگرفت. وفات وی به روزگار مقتدرباﷲ عباسی بوده است. ( از طبقات الامم قاضی صاعد اندلسی ). ابن اثیر در ذیل حوادث سال 339 هَ. ق. آرد: در این سال ابونصر محمدبن محمد فارابی حکیم فیلسوف در دمشق وفات یافت. وی تلمیذ یوحنابن حیلان بود و وفات یوحنا در روزگار مقتدرباﷲ بوده است. ( الکامل ج 8 ص 194 ).
یوحنا. [ ح َن ْ نا ] ( اِخ ) ابن زبدی. نام پدرش زبدی و نام مادرش سالومه بود. او یکی از دوازده حواری مسیح و برادر یعقوب زبدی و صاحب یکی از اناجیل اربعه است. رؤیا یا مکاشفات حضرت مسیح را می نوشت و نیز رسائل سه گانه و کتاب مکاشفه بدو منسوب است. یاد و ذکران او به بیست وهفتم دسامبر است. ( یادداشت مؤلف ). حواری و مصنف انجیل و پسر زبدی و سالومه بود. خود و برادرش یعقوب و پدرش به ماهی گیری اشتغال داشتند. او مردی حلیم و مهربان و دلیر بود و هنگامی که مسیح به دست یهود گرفتار شد، او بود که با پطرس مسیح را همراهی نمود، لکن شاگردان دیگر گریختند و نیز او بود که در هنگام صلیب نمودن مسیح حاضر بوده و نیز صبح زود به قبر مسیح وارد شد. و بعد از صعود نمودنش هرچه او را حبس نمودند و تازیانه زدند و تهدید به قتل کردند باز در اورشلیم به دلیری مژده انجیل می داد و جان خود را در راه آن حضرت نهاده بود. او بر دست راست مسیح می نشست و ظاهراً از همه حواریون جوان تر و سابقاً یکی از شاگردان یحیی ( یوحنا ) تعمیددهنده بود و به ارشاد یحیی به مسیح گروید. و در آخرین شام مسیح در محضر او بود و مسیح در حالت مرگ مادر خود بدو سپرد. در مجلس شورای نخستین که در اورشلیم منعقد شد حاضر و شریک بود. سالهای بسیار در اورشلیم سکونت داشت و او را یکی از ارکان کلیسا می دانستند. بعد از وفات پولس در افسس بود در آسیای صغیر جایی که تأثیرات عظیمه شخصی و رسالتی او مبسوط گشت. احتمالاً در سال 95م. دومیشان امپراطور وی را به جزیره پطمس تبعید نمود، ولی بعد باز به افسس بازگشت و روزگار درازی در آنجا بود تا پیر و ازکارافتاده شد و در سال صدم میلادی در 94سالگی در همانجا درگذشت و در حوالی آن شهر مدفون گردید. به عقیده اکثریت مسیحیان او انجیل خود راپس از انتشار همه انجیلهای دیگر در اواخر قرن اول میلادی نوشته و هفت معجزه از سی وسه معجزه مسیح در انجیل یوحنا مذکور است و حال آنکه سایر مصنفان انجیل فقط یکی از آنها را مذکور داشته اند. در انجیل یوحنا مسیح همچو منادی و شافع معین من جانب اﷲ و ابن اﷲ متجلی است و مطالبی را که به حیات تازه و اتحاد با مسیح وتولد نو و قیامت و عمل روح القدس نسبت دارد بیشتر ازاناجیل دیگر ذکر می کند. علاوه بر انجیل و کتاب مکاشفه که بدو منسوب است ، سه رساله هم به اسم او داریم :

معنی کلمه یوحنا در فرهنگ فارسی

پسر ماسویه مکنی به ابوزکریا از پزشکان مشهور گندیشابور ( ۲۴۳ ه. ) که در عهد هارون الرشید و بعد از وی به تعلیم طب و ترجمه کتب طبی در بغداد مشغول بود و مدتی ریاست بیت الحکمه را که مرکز تالیف و ترجمه بود بر عهده داشت . یوحنا علاوه بر ترجمه کتب متعددی نیز تالیف نموده است .
لفظ یونانی یوحانان است و معنی آن انعام توفیقی خداست اصل عبرانی کلمه یحیی است که نام پیغمبر معروف و اشخاص دیگر است

معنی کلمه یوحنا در فرهنگ اسم ها

اسم: یوحنا (پسر) (عبری) (تلفظ: yohanna) (فارسی: یوحَنا) (انگلیسی: yohana)
معنی: انعام توفیقی خداوند، نام یکی از اجداد مسیح، نام یکی از حواریون مسیح ( س )

معنی کلمه یوحنا در دانشنامه عمومی

یوحنای بن امیر جهانگیر یا یوحنای رسول ( یونانی:Ιωάννης حدود ۶ میلادی - حدود ۱۰۰ میلادی ) از دوازده یار و حواری برگزیدهٔ عیسی بود. در عهد جدید او جوان ترین حواری و پسر زبدی و سالومه معرفی می شود. برادرش یعقوب یکی دیگر از دوازده حواری بود. پدران کلیسا او را یوحنای انجیل نویس، یوحنای پاتموس، یوحنای بزرگ و شاگرد محبوب می خوانند و گزارش می کنند که او از دیگر حواریون بیشتر عمر کرد و تنها کسی بود که به مرگ طبیعی درگذشت؛ گرچه محققان امروزی در راستی این موارد اختلاف نظر دارند.
در مسیحیت، او را نویسنده سه بخش از انجیل می دانند: انجیل یوحنا، رساله های منسوب به یوحنا و مکاشفه یوحنا. منتقدانِ نوگرا، این را مطرح کرده اند که چه بسا مکاشفه در ۷۰ میلادی، به دست یوحنای پاتموس نوشته شده باشد، زیرا نویسنده، بارها خود را یوحنا خوانده، اما در انجیل یوحنا، مستقیم نامی از نویسنده نیامده است. ژوستین شهید ( ۱۳۵ میلادی ) ، نگاشتن مکاشفه را به یوحنا بن زبدی، نسبت داد، که یوسبیوس قیصریه، مورخ قرن چهارم، در اصالت آن تردید کرد. صرف نظر از اینکه یوحنای رسول آثار منسوب به یوحنا را نوشته باشد یا نه، اکثر محققان متفق القولند که هر سه رساله توسط نویسنده ای واحد نوشته شده است و نویسندهٔ این رساله ها کسی غیر از نویسندهٔ کتاب مکاشفهٔ یوحناست. اما در مورد اینکه آیا نویسنده رساله های منسوب به یوحنا با انجیل یوحنا یکی است یا نه، اختلاف نظر وجود دارد.
در انجیل، یوحنا، حواری محبوب مسیح، یوحنا پسر زبدی خوانده شده است. او برادر یعقوب اکبر، و در آغاز ماهی گیر بود. یوحنا، از شاگردان یحیی تعمیددهنده بود که با آغاز دعوت عیسی، به پیروان ش گروید. بنا به انجیل، پس از برخاستن مسیح از مردگان، یوحنا و پطرس، نخستین کسانی بودند که به زیارت مقبره رفتند و برخاستن عیسی را باور کردند. در مسیحیت، از او به یوحنای محبوب یاد می شود، چراکه یوحنی یار محبوب عیسی مسیح بود و عیسی بر روی صلیب به مریم مادرش گفت «ای بانو، اینک پسرت» و به یوحنا گفت «این مادر توست».
به نظر می رسد که اورشلیم، چند سالی جای سکونت اصلی یوحنا بوده باشد. بر اساس روایتی معتبر، او سال های پایانی عمر را در افسوس گذراند. دربارهٔ کارها و خدمات او در افسوس، چندان نمی دانیم. او کهن سالی طولانی اش را در افسوس گذراند و آن جا انجیل، سه رساله و مکاشفه را نگاشت.
تاریخ درگذشت او را سال سوم سلطنت تراژان، یعنی ۱۰۰ میلادی دانسته اند که در ۹۴ سالگی در افسوس درگذشت.

جملاتی از کاربرد کلمه یوحنا

در خصوص کالبد انسانی گرفتن «خدا» یا «کلمهٔ خدا» که در انجیل یوحنا، باب ۱، آیهٔ ۱، مراجعه کنید به توضیحات موجود در بند بالاتر تحت عنوان «در پاسخ به بیان تثلیث». قابل ذکر است که باور مسیحیان بر اینکه خداوند در جسم عیسی مسیح، که همان معبد یا خانهٔ مقدس خداست، برگرفته از تعالیم انجیل است که حضور خداوند در جسم عیسی، آن خانه یا معبد را با ذکر نام دیگر عیسی بیان می‌کند: نام دیگر عیسی، عمانوئیل است که در زبان عبری یعنی: خدا با ما. این نام را اِشعیای نبی در کتاب خود نیز برای مسیح ذکر می‌کند.
او در نوجوانی، از نزدیک با پولیکارپ اسقف اسمیرنا (یکی از پدران دورهٔ رسولان) آشنایی داشت، که خودْ یوحنای رسول را از نزدیک می‌شناخت. در جوانی به شهر لیون۱ واقع در گل۲ (فرانسه) رفت و در آنجا به مقام شیخی منصوب شد. در سال ۱۷۷ جانشین اسقف لیون شد که به شهادت رسیده بود. قرائن و سنن تاریخی بیانگر این هستند که او در اوایل قرن سوم میلادی درگذشت.
بارالها حرمت اسحق و اشموئیل وعیص حق یوحنا و ذوالکفل و شعیب و حنظله
علی‌رغم محکومیت جهانی سلطنت وی، برخی از محققان گرمی درباره او می‌نویسند، از جمله یوحنا مالالاس، شرح نویسی رومی در قرن ششم ، و وارویک بال، یک مورخ مدرن که او را نوآور و "معمای غم‌انگیز از دست‌رفته پس از قرن‌ها تعصب" توصیف کرد.
از پس ناامیدی انا این به عیسی و آن به یوحنا
فون هاگن یک شوالیه افتخاری پیرو یوحنای قدیس بود.
کتاب او به نام «جوامع علم النجوم و الحرکات السماویة» در سده دوازدهم میلادی توسط گراردوس کرمونایی و یوحنای اشبیلی به لاتینی ترجمه شد. ترجمهٔ یوحنا به سال ۱۴۹۳ در فرار او به سال ۱۵۳۷ در نورمبرگ و به سال ۱۵۴۶ در پاریس و به سال ۱۹۴۳ در برکلی به چاپ رسیده‌است و ترجمهٔ گراردوس را کامپانی به سال ۱۹۱۰ در ایتالیا انتشار داد.
با نام اصلی یوحنا سمعان در تاریخ ۲۷ خضیران (تاریخ آرامی) سال ۱۹۱۴ میلادی، در یک خانواده کلدانی، در شهر سنندج به دنیا آمد. در سنین کودکی در کلیسای مریم سنندج مشغول به فعالیت شد. در سال ۱۹۳۰ به تشخیص اسقف اعظم وقت خلیفه گری سنندج، «مار یوحنا نیسان» به عنوان خادم مسیح برگزیده شد و سپس جهت تحصیل در رشته الهیات به شهر موصل در عراق فرستاده شد تا دوره‌های لازمه را طی نماید.
عده ای از مسیحیان بر این باورند که آمدن یحیی نبی این پیش‌بینی را برآورده کرده‌است (انجیل متی-باب۱۷آیه ۱۲تا۱۳ و باب۱۱ آیه ۱۴). اما این عقیده در انجیل یوحنا به صراحت رد شده‌است (یوحنا. باب۱آیه۱۹). به دلیل همین تناقض عده دیگری از مسیحیان تصور می‌کنند که الیاس در آخرالزمان و قبل از بازگشت عیسی دوباره باز خواهد گشت.