یوبه

معنی کلمه یوبه در لغت نامه دهخدا

یوبه. [ ب َ / ب ِ ] ( اِ ) آرزو و خواهش و اشتیاق. ( از برهان ) ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ اوبهی ). آرزومندی. ( لغت فرس اسدی ) ( صحاح الفرس ) ( فرهنگ اوبهی ). به معنی آرزو و طمع و اشتیاق غلط و تصحیف است از بویه و پویه. ( یادداشت مؤلف ). در فرهنگها و برهان به معنی آرزو آورده اند و شعر مولوی را شاهد کرده :
یوبه سفر گیرد با پای لنگ
صبر فروافتد در چاه تنگ.
و این خطاست. توبه را یوبه خوانده اند و بویه را یوبه دانسته اند. بوی و بویه به معنی آرزو و تمنی است. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). به دلایل مختلف از جمله استعمال بویه در اعلام ایرانی و نیز مقایسه بویه با بوی به معنی آرزو، صحت استعمال بویه مسلم می گردد و «یوبه » اگر تصحیفی از بویه نباشد، از ریشه و بن دیگری است و شکل های دیگر کلمه مانند بوبه ، پویه ، پوپه و پوبه مصحفند. ( از حاشیه برهان چ معین ).

معنی کلمه یوبه در فرهنگ معین

(ب ) (اِ. ) آرزو، خواهش .

معنی کلمه یوبه در فرهنگ عمید

= بویه

معنی کلمه یوبه در فرهنگ فارسی

(اسم ) ۱- آرزو طمع . ۲- اشتیاق .

معنی کلمه یوبه در ویکی واژه

از فارسی میانه -yōb «رنجیدن».
آرزو، خواهش. (!)
(معنی بازساخته) رنج

جملاتی از کاربرد کلمه یوبه

مر مرا گاه گاه رنج کند همه ام یوبه لهاوور است
راجعش را زیوبه رویش روی بر مهره قفا باشد
دل اندر تاب و جان در یوبهٔ جفت غریوان با دل نالان همی گفت
ففی قلب عشاقکم شوقکم بلاء وایوبهم ما صبر
خروشان و نوان با یوبهٔ جفت ز بی صبری و دلتنگی همی گفت
بنا بر دیدگاه رایج عبارت «ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن» (ترجمه: باید روسری خود را بر روی سینه و گریبان خویش قرار دهند) حدود پوشش را برای زنان مشخص می‌کند. مطهری از قول ابن‌عباس در تفسیر این آیه نقل می‌کند که یعنی «زن مو و سینه و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند.» مطهری همچنین از تفسیر مجمع البیان طبرسی در توضیح این آیه نقل می‌کند که «زنان قبلاً روسری‌ها را به پشت سر می‌افکندند و سینه‌هایشان پیدا بود».
به دل مویه کنان با یوبهٔ جفت نهان از هر کسی با دل همی گفت