یلب

معنی کلمه یلب در لغت نامه دهخدا

یلب. [ ی َ ل َ ] ( ع اِ ) جوشن چرمین. یلبة، یکی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) :
چنانکه ماه همی آرزو کند که بود
مر اسب او را آرایش لگام و یلب.فرخی.|| سپر یا زره چرمین یا به خصوص کلاه چرمین. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). سپر از پوست. ( مهذب الاسماء ). || پولاد و آهن بی آمیغ. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). آهن پولاد. ( مهذب الاسماء ). || سپر نمدین که اندرون آن از عسل آمیخته به ریگ آگنده باشد. ( ناظم الاطباء ). سپر نمدین که عسل و ریگ آمیخته اندرونش پر کنند. ( منتهی الارب ). || پوست. جلد. چرم.( یادداشت مؤلف ). چرم و پوست. ( ناظم الاطباء ). چرم. ( آنندراج ). || ( ص ) کلان از هر چیزی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ).

معنی کلمه یلب در فرهنگ معین

(یَ لَ ) [ ع . ] (اِ. ) جوشن چرمین .

معنی کلمه یلب در فرهنگ عمید

۱. جوشن چرمین.
۲. سپر چرمین.

معنی کلمه یلب در فرهنگ فارسی

(اسم ) یلبه : چنانکه ماه همی آرزو کند که بود مراسب او را آرایش لگام ویلب . (فرخی )

جملاتی از کاربرد کلمه یلب

پیلبانان آنچه بر وی می زدند ناخجش بر تارک و پی می زدند
سَیُصِیبُ الَّذِینَ أَجْرَمُوا صَغارٌ عِنْدَ اللَّهِ الصغار الذل الذی یصغر الی المرء نفسه. یقال: صغر الانسان یصغر صغارا و صغرا. ای: هم و ان کانوا اکابر فی الدنیا فسیصیبهم عند اللَّه ذل و هوان فی الدنیا، «وَ عَذابٌ شَدِیدٌ» فی الآخرة. و روا باشد که «عند اللَّه» پیوسته «صغار» نهند، یعنی: سیصیبهم صغار ثابت لهم عند اللَّه. «بِما کانُوا یَمْکُرُونَ» ای یلبسون و یکفرون.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کادیس، باشگاه فوتبال اتلتیک بیلبائو، و باشگاه فوتبال دپورتیوو آلاوس اشاره کرد.
۴ آهنگ از ۹ آهنگ داخل این آلبوم، توسط خود مایکل جکسون سروده شده‌است. ضبط این آلبوم از آوریل تا نوامبر ۱۹۸۲ در استودیو وست‌لیک در لس آنجلس با بودجه تولید ۷۵۰هزار دلار صورت گرفت. تریلر برجسته‌ترین آلبوم — غیر موسیقی متن — در تاریخ تأسیس بیلبورد ۲۰۰ است.
زمین شد ز باران تیر خدنگ ابر پیل و بر پیلبان تار و تنگ
ز پیل آویخته هر پیلبانی تن آویزان و بیرون رفته جانی
آی به آی اول آیا کاش گوز توشا تیلبه منم قورخام آی هورکوشا
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال دپورتیوو آلاوس، باشگاه فوتبال نومانسیا، باشگاه فوتبال اتلتیک بیلبائو، باشگاه فوتبال آلباسته بالومپیه، و باشگاه فوتبال اتلتیک بیلبائو بی اشاره کرد.
که در چشم هر پیلبانی به جنگ فزون از مژه تیر باشد خدنگ
ترانهٔ «تریلر» نیز هفتمین و آخرین تک‌آهنگ منتشر شده از آلبوم بود و به رتبهٔ ۴ جدول ۱۰۰ اثر برتر بیلبورد رسید.
در سال ۱۹۴۴ و با پیشروی ارتش سرخ به داخل خاک رایش سوم، نیروهای آینزاتس‌گروپن نیز همراه با ورماخت عقب‌نشینی می‌کردند. در اواخر سال ۱۹۴۴ بیشتر اعضای آینزاتس‌گروپن برای ادامه خدمت به واحدهای وافن اس‌اس یا اردوگاه‌های مرگ فرستاده شدند. هیلبرگ تخمین می‌زند که بین سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ نیروهای آینزاتس‌گروپن و نیروهای وابسته به آن بیش از ۲ میلیون نفر (شامل ۱٬۳ میلیون یهودی) را کشته بودند. کل جمعیت یهودیان کشته‌شده در جنگ بین ۵٬۵ تا ۶ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.
همه عور و زخم سنان جابجا من اللیل یلبس ثواب الدجا
سلمة بن سلام از بدریان بود گفت جهودی بنزدیک ما بود گفت: «اظلّکم زمان نبیّ الحرم الذی یرکب البعیر، و یلبس الشملة، یأکل الکسرة، و یقبل الهدیة، و لا یأکل الصدقة.» اینک روزگار پیغامبر آخر الزمان در آمد، وقت بیرون آمدن وی در رسید آن پیغامبر که ننگ ندارد و بر شتر نشیند و شمله در پوشد، و نان ریزه پیش نهد و بخورد، و هدیه قبول کند، و از صدقه هیچ نخورد. و آن گه گفت و ان یکن منکم احد یدرکه فهذا. و اشار الیه اگر کسی از شما او را دریابد این مرد باشد یعنی سلمة، قال سلمة فلم یلبث ان قدم رسول اللَّه ص، قلنا له و اللَّه انّه لهو؟ قال نعم و لکنی لا ادع الیهودیّة سلمة گفت بسی بر نیامد که رسول خدا بما آمد و پیغام حق آورد، و ما گفتیم آن جهود را که و اللَّه این پیغامبر آنست که تو گفتی و جزوی نیست، جهود گفت آری هموست که من گفتم، و لکن من دین جهودی بنگذارم.
اس‌اواس نخستین آلبوم سیزا بود که به صدر جدول بیلبورد ۲۰۰ رسید و رکورد بزرگ‌ترین هفتهٔ استریم یک آلبوم آراندبی را در ایالات متحده شکست. این آلبوم ده هفته غیر متوالی را در صدر این جدول سپری کرد و تبدیل به آلبوم زن نامبروان با طولانی‌ترین مدت سپری‌شده در این جایگاه در دهه شد و از زمان ویتنی (۱۹۸۷) اثر ویتنی هیوستون، نخستین آلبوم آراندبی بود که هفت هفتهٔ نخست خود را در صدر جدول سپری کرد.
بازیکنان مشهور آنان جمیر نلسون، گیلبرت آریناس، هدایت ترک‌اوغلی هستند.
به زیر اندرش زنده پیلی چو عاج همه پیلبانانش با طوق و تاج