یراق

معنی کلمه یراق در لغت نامه دهخدا

یراق. [ ی َ ] ( ترکی ، اِ ) سلاح. ( یادداشت مؤلف ) ( ناظم الاطباء ). اسلحه سپاه مثل شمشیر و سپر و تیر و کمان و غیره. ( غیاث ) ( آنندراج ) :
در مجلس عام در صف قورچیان یراق... ایستاده می شد. ( تذکرةالملوک چ دبیرسیاقی ص 26 ). جای او [ دواتدار ] که می ایستد آن است که در صف قورچیان یراق ، درپهلوی قورچی صدق ایستاده می شد. ( تذکرةالملوک ص 27 )... و طوامیر و تصدیقات و نسخه جات ملازمت یوزباشیان و یساولان قور و قورچیان یراق و قورچیان جدیدی نزد وزراءمذکوره ضبط، و ارقام ملازمت و اضافه تیول و مواجب آن جماعت را قلمی و عنوان می نوشته اند. ( تذکرةالملوک ص 37 ).
یراق غلافش از آن رو طلاست
که الماس را خانه زر سزاست.؟ ( از آنندراج ).- حاضریراق ؛ سلاح پوشیده و مسلح و آماده و آراسته. ( ناظم الاطباء ).
- یراق چین کردن ؛ تمام خلعسلاح کردن. خلع اسلحه کردن از یک تن سپاهی یا گروه سپاهیان. تمام سلاح کسی را ستدن. همه اسلحه کسی یا کسانی را گرفتن. ( یادداشت مؤلف ).
- یراق شدن ؛ مجهز شدن. مسلح شدن. آماده شدن. بسیج شدن : آوازه وصول لشکر شهزاده غازان متواتر است اگر اجازت یابیم اسبان را برنشینیم تایراق شوند. بر کوب دستوری یافتند و با پانصد سوار اسبان بنجاق آسوده برنشستند و از اول شب بگریختند و به شهزاده پیوستند. ( تاریخ غازانی ص 89 ).
|| برگ اسب از زین و رکاب و دهنه و غیره. ساخت مرکب. ستام. اوستام. سوغانی کردن اسب. یهر. ساز اسب. ( یادداشت مؤلف ): رخت ؛ یراق اسب. ( لغت محلی شوشتر ) ( از ناظم الاطباء ). حس ؛مدت یراق شدن اسب چهل شب. ( منتهی الارب ) :
مرصع یراقش به شمشیر و در
میان خالی اما کفل کیسه پر.
|| گاهی به معنی مطلق سامان و اسباب و مصالح هر چیز آید. ( غیاث ) ( آنندراج ).سامان و مصالح هر چیز. ( از لغت فرس اسدی ). ساز و سامان و پوشاک و آلت و ابزار و زیور. ( ناظم الاطباء ) : از آنچه تحویل اصناف نمایند که یراق سرانجام کنند و از آنچه به مواجب هرکس دهند که از جمله ده نیم و چهار حصه رسد صاحبجمع است. ( تذکرة الملوک ص 56 ). || زینت های بافته زرین یا سیمین که بر کنار جامه دوزند. رشته هایی به پهنای یک الی سه انگشت از تارهای زر یا سیم یا دیگر فلز بافته که بر کنار جامه دوختندی زینت را. ( یادداشت مؤلف ). طراز. یراغ. و رجوع به یراغ شود.

معنی کلمه یراق در فرهنگ معین

(یَ ) [ تر. ] (اِ. ) ۱ - ساز و برگ اسب . ۲ - سلاح .

معنی کلمه یراق در فرهنگ عمید

۱. ابزار جنگی از قبیل شمشیر، سپر، تیر، کمان، تفنگ، و امثال آن ها.
۲. زین و برگ اسب.
۳. نوار بافته شده از مفتول های نازک فلزی.

معنی کلمه یراق در فرهنگ فارسی

۱- اسلحه وساز وبرگ . ۲- اسباب و آلات : یراق واسباب آن را ( جنازه ) رابرروی مزار امامزاد. مذکوربرده ... . ۳- نوارهایی که ازمفتول مویین سفید و زرد بافته می شود وصاحب منصبان نظامی و کشوری آنرا بر روی شانه یاسردست خودمیدوزند . ۴- قفل وچفت و لولا و مانند آن .

معنی کلمه یراق در دانشنامه آزاد فارسی

یَراق
نوارهایی که به شکلمورب از شانه ها رَد می شد و به نواری افقی در گرداگرد قسمت فوقانی سینه متصل می شد. محل تلاقی با یک قبۀ مرکزی یا یک گل سینه مشخص می شد و در پشت با دو نوار باریک و بلند، که به زیورآلات یا زنگوله ها ختم می شد، گره می خورد. یراق، که نشان از مرتبۀ بالای طبقاتی افراد را می رساند، در اواسط یا اواخر قرن ۴م، جزئی از لباس سلطنتی شد، چنان که در طاق بستان می بینیم، ولی بعدها، همان طوری که در کنده کاری های صخره ای شاپور اول می بینیم، با ردای سلطنتی جایگزین شد. این یراق در ظروف نقره ای به جا مانده از دورۀ ساسانی در بالاتنۀ شکارچیان سلطنتی، روی مُهرهای اواخر قرون ۴ و ۵م، گچ بری های قرن ۵م، و تصاویر نیم تنه های برنزی از شاهان در قرون ۶ و ۷م دیده می شود. تجملی ترین شکل آن در حجاری تحلیف طاق بستان و در تمثال اردشیر دوم، شاپور دوم، شاپور سوم و خسرو دوم به وضوح دیده می شود. یراق خسرو دوم با نوارهایی از منجوق و سنگ های قیمتی مربع شکل تزیین شده و گران بهاترین آن هاست.

معنی کلمه یراق در ویکی واژه

ساز و برگ اسب.
سلاح.

جملاتی از کاربرد کلمه یراق

او در سال ۱۹۸۵ میلادی به همراه «پاملا والاس» و «ویلیام کِلی» بابت نگارش فیلم‌نامهٔ شاهد، برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شد.
به عیسی مریم خری می‌دهد به کون خری می‌دهد صد یراق
نخستین نمایش جهانی آناتومی یک سقوط در هفتاد و ششمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم کَن در ۲۱ مهٔ ۲۰۲۳ بود که در پایان برندهٔ نخل طلا و جایزه نخل سگ شد. این فیلم در ۲۳ اوت ۲۰۲۳ در سینماهای فرانسه اکران شد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. این فیلم در مراسم اسکار نامزد پنج جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (تریه) و بهترین بازیگر زن (هولر) شد و اسکار بهترین فیلمنامهٔ غیراقتباسی را از آن خود کرد. همچنین در مراسم گلدن گلوب برندهٔ جوایز بهترین فیلم‌نامه و بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان شد.
«اشتری یابد اگر افغان حر با یراق و ساز و با انبار در
مرصع یراقش به یاقوت و در میان خالی اما کفل کیسه پر
در سال ۲۰۱۳ فیلم بسیار تحسین شده و رمانتیک «او» با بازی درخشان «واکین فینیکس» را کارگردانی کرد. این فیلم مورد استقبال بسیاری از منتقدین قرار گرفته شد و توانست در مراسم اسکار نامزد بهترین فیلم شود. همچنین خود اسپایک جونز نیز توانست برندهٔ «جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی» و «جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم‌نامه» شود.
آشنایی با لیلا فیلمی به کارگردانی عادل یراقی و نویسندگی عباس کیارستمی محصول سال ۱۳۹۱ می‌باشد.
یک ام‌دی‌اف‌کار برای انجام کار خود به ورق ام دی اف، لوازم کار و یراق مربوط به آن نیاز دارد.
رهی در پیش داری سوی عقبی بکن خود را یراق از این سفرها
برق دل گرم شد از غیرت و بگریست چو ابر اندر آن شب که یراق تو به زین آوردند
وی همچنین برنده جوایزی همچون جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شده است.
سپر سینه و شمشیر فغان بیکار است خصم ما کیست، چه بیهوده یراقی بستیم
گفت با من که شمس دین این است آن شه بی یراق و زین اینست
بود چو موج گهر در یراق گوهر غرق به بحر معرکه هر گه که گرم جولانست
خر عیسی چو جفته اندازد کیفرش با سم و یراق کنید
علاوه بر موسیقی، دل ری در سال ۲۰۱۳ فیلم کوتاه موزیکال تروپیکو (۲۰۱۳) را ساخت و «جوان و زیبا» را به عنوان تک‌آهنگ اصلی فیلم درام عاشقانه گتسبی بزرگ منتشر کرد. او همچنین ترانهٔ «چشمان بزرگ» (۲۰۱۴) را برای فیلمی به همین نام منتشر کرد و نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین ترانه غیراقتباسی شد. به گزارش گروه موسیقی یونیورسال، دل ری بیش از ۴۱ میلیون نسخه آلبوم در سراسر جهان فروخته‌است.
این فیلم برنده جایزه بفتای بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شده‌است و با بیش از ۱۰۵ میلیون دلار درآمد به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ۱۹۹۳ تبدیل شد. منتقدان به دلیل ادغام موفقیت‌آمیز فیلم در لحظات بسیار احساسی و عمیقاً بدبینانه و پیام فلسفی در زیر این کمدی بودند. همچنین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های دههٔ ۱۹۹۰ و یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های کمدی تاریخ شناخته می‌شود.
اعذرانی فی تاثر لا یراعی من زمام و لا یراقب و الا