گید

معنی کلمه گید در لغت نامه دهخدا

گید. ( اِ ) مرغ گوشت ربا را گویندکه غلیواج است و او شش ماه نر و شش ماه ماده می باشدو بعضی گویند یک سال نر و یک سال ماده است. ( برهان قاطع ) ( غیاث اللغات ) ( فرهنگ جهانگیری ) ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). غلیواز. ( الفاظ الادویه ). غلیواژ. کلیواژ. زغن. خاد. ( فرهنگ جهانگیری ). مؤلف فرهنگ نظام در معنی این کلمه گوید: ظاهراً همان جانور است که مشابه بود به غلیواج و آن نوع علی حده است و به هندی نر آن را گیده گویند به دال مخلوط التلفظ به هاء. || کنایه از کسی که رجولیت و غیرت و حمیت نداشته باشد. مشهور است که شخصی را شخصی پرسید که راست است که غلیواج شش ماه نر و شش ماه ماده می باشد جواب داد که از کسی باید پرسید که یک سال غلیواج بوده. و بنا برآن است که کسی را که رجولیت و غیرت و حمیت نباشد به گید نسبت کنند و گیدی گویند. ( برهان قاطع ) ( انجمن آرا ) ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( فرهنگ جهانگیری ) ( فرهنگ نظام ). بی رگ. و رجوع به گیدی شود.
گید. ( فرانسوی ، اِ ) درفارسی به معنی راهنمای شهر یا کشور به کار می رود.
گید. ( اِخ ) یا گیدو رنی . نقاش ایتالیائی است که به سال 1575 م. بدنیا آمده و تا سال 1642 م. زندگی کرده است. وی به ظرافت و روشنی بیان و رنگ آمیزی آثار خود معروف بوده.

معنی کلمه گید در فرهنگ معین

(اِ. ) مرغ گوشت ربا، غلیواج ، زغن .
[ فر. ] (اِ. ) دفتر راهنمای یک شهر یا یک کشور.

معنی کلمه گید در فرهنگ فارسی

گیدورنی نقاش ایتالیایی ( و . کالونزانو ۱۵۷۵ - ف . ۱۶۴۲ م . ) . وی بظرافت و روشنی و رنگ آمیزی آثار خود معروف است . مهمترین آثار وی عبارتند از : [ شفق ] و [ ربودن هلن ] .
( اسم ) دفتر راهنمای یک شهر یا یک کشور . توضیح احتراز از استعمال این کلم. بیگانه اولی است .
یا گیدورنی نقاش ایتالیایی است که به سال ۱۵۷۵ م به دنیا آمده و تا سال ۱۶۴۲ م زندگی کرده است .

معنی کلمه گید در ویکی واژه

دفتر راهنمای یک شهر یا یک کشور.
مرغ گوشت ربا، غلیواج، زغن.

جملاتی از کاربرد کلمه گید

هرآنچه بلبل گوید کندش قمری رد هر آنچه قمری گید دهدش سار جواب
یک نظرسنجی ای بی سی نیوز-واشینگتن پست که در ۱۳ تا ۱۷ اوت۲۰۰۹ انجام شد، نشان داد که ۷۸٪از جمهوری خواهان محافظه کار فکر می‌کنند جنگ ارزش جنگیدن را دارد، در حالی که ۲۲٪از دموکرات‌های لیبرال این کار را می‌کنند. ۶۵ درصد جمهوری‌خواهان محافظه‌کار نیز فکر می‌کنند که آمریکا برنده جنگ است. ۶۴ درصد از لیبرال دموکرات‌ها خواهان کاهش تعداد نیروهای آمریکایی هستند، در حالی که ۲۲ درصد از جمهوری خواهان محافظه کار این کار را انجام می‌دهند.
کی خری لنگیده از یک پر کاه کی شکسته اشتر از بار نگاه
به لطف اصلاحات لیبرالیستی انجام شده در سال ۱۹۹۵، سرانجام دولت روسیه از معیار ثبات مالی بهره‌مند شد، کاری که سیاستمداران آن از زمان استعفا یگور گیدار در سال ۱۹۹۳ به دنبال آن بودند. در اواخر سال ۱۹۹۵، میانگین نرخ تورم سالانه از ۱۸ درصد به ۳ درصد کاهش یافت.
گروه‌هایی از بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری با در دست داشتن پلاکارد و دادن شعارهای اعتراضی در برابر اداره‌های صندوق بازنشستگی کشوری، کانون بازنشستگان آموزش و پرورش و استانداری در شهرهای اهواز، کرمانشاه و یزد تجمع اعتراضی برپا کردند. شعارهایی مانند «ای دولت دروغگو حاصل وعده هات کو»، «کو مهار تورم، دروغ نگید به مردم» توسط معترضین داده شد.
مست گشته زمی کوثر و جنگیده بحور وزجنان سوی جهان رانده نهان از غلمان
ز آواز اسپان و بانگ سران چرنگیدن گرزهای گران
ای امیر کاروان آخر ببین مرکبم لنگیده بارم بر زمین
که نجنگیده و ننشانده فرو کینهٔ تو
اتسز، فرمانده قبیله تورکمان ناواکی یا گروهی که به نواکیه نیز معروف است، به سوریه رفتند و احتمالاً مدتی با فاطمیان علیه بادیه نشینان می‌جنگید. در سال ۱۰۷۰، در حالی که جنگ داخلی در خلافت همچنان ادامه داشت، به نظر می‌رسد که اختلافات در مورد غرامت مالی باعث شد که برخی از ترکمن‌ها در کنار بادیه نشینان قرار گرفته و به دنبال ایجاد حکومت خود باشند. آغاز حکومت او نامشخص است، اما او توانست در سال ۱۰۷۳ کنترل اورشلیم و همچنین رمله، را بدست گیرد. او توانست در سال ۱۰۷۶، دمشق را تصرف کرده و نخستین امیر ترک دمشق شد و در آنجا ساخت ارگ دمشق را آغاز کرد.
الدن چیخارام زلف پریشانینی گورجک ایشدن گیدرم سرو خرامانینی گورجک
و محمد بن خزیمه گفت: احمد را به خواب دیدم، بعد از وفات، می‌لنگیدی. گفتم: این چه رفتار است؟ گفت: رفتن است؟ گفت: رفتن من به دارالسلام.
این ارتش در اصل با کمک شوروی آرایش یافت تا در دوره جنگسالاران به یکپارچگی چین بپردازد. ارتش انقلابی ملی با ارتش بیانگ در شمال جنگید همچنین از ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۵ با ارتش امپراتوری ژاپن، جنگ دوم چین و ژاپن را داشت و در جنگ داخلی چین در مقابل ارتش آزادی‌بخش خلق ایستاد.
به کرمان بجنگید با هفتواد به جهرم ابا مهرک نوش زاد
به شمشیر بران برآمد نبرد چرنگیدن تیغ و آشوب مرد