کناره‌گیری

کناره‌گیری

معنی کلمه کناره‌گیری در لغت نامه دهخدا

کناره گیری. [ ک َ / ک ِ رَ / رِ ] ( حامص مرکب ) عزلت. اعتزال. گوشه گیری. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه کناره‌گیری در فرهنگ عمید

۱. کناره جویی، گوشه نشینی.
۲. دست برداشتن از کاری.

معنی کلمه کناره‌گیری در فرهنگ فارسی

دوری کردن اعتزال کناره گیری : در رفتار و طرز برخوردش نوعی اعتراض و کناره جویی غمز آلود دیده میشد که بنظر مرد نا خوش آیند و مکارانه آمد .

معنی کلمه کناره‌گیری در دانشنامه عمومی

کناره گیری از سلطنت یعنی رها کردن رسمی قدرت فرمانروایی و سلطنت که توسط پادشاه صورت می گیرد. کناره گیری ها نقش هایی مهم و گوناگون را در امر جانشینی در پادشاهی ها ایفا کرده است.

معنی کلمه کناره‌گیری در دانشنامه آزاد فارسی

کناره گیری (abdication)
چشم پوشی اختیاری فرمانروا یا پادشاه از مقام یا موقعیت خود، معمولاً از سلطنت. کناره گیری را نباید با برکناری اشتباه گرفت که در آن فرمانروا، هرچند شاید به ظاهر کناره گیری کرده باشد، به زور از مقام خود خلع می شود. شاید چنین تصور شود که نیکلای دوم، تزار روسیه، در ۱۹۱۷ و کنستانتین دوم، پادشاه یونان، در ۱۹۶۷ کناره گیری کرده اند، ولیدر واقع آ ن هابرکنار شدند. کینکیناتوس دوبار در ۴۵۸ و ۴۳۹پ م، سولا در ۷۹پ م، شارل پنجم، امپراتور مقدّس رم، در ۱۵۵۵م، فیلیپ پنجم، پادشاه اسپانیا، در ۱۷۲۴، و ادوارد هشتم، پادشاه انگلستان، در ۱۹۳۶، به منظور کسب آزادی های بیشتر در زندگی خصوصی خود، به معنی دقیق کلمه از مقام خود کناره گرفتند.

جملاتی از کاربرد کلمه کناره‌گیری

ژوستین انه مدافع عنوان قهرمانی بود، اما در تاریخ ۱۴ مه ۲۰۰۸ میلادی از مسابقات کناره‌گیری کرد.
او در سال ۱۹۰۳ هنگامی که محمد عبده در تونس بود با وی دیدار نمود. وی همچنین به عنوان فرماندار در سال ۱۹۰۹ و پس از آن در سال ۱۹۱۱ به عنوان یک قاضی که به رتبه فتوا ارتقاء پیدا کرده بود شناخته می‌شود. در سال ۱۹۳۲ او در موقعیت شیخ الاسلام المالکی قرار گرفت، وی تا قبل از استقلال تونس مدتی به دلایل سیاسی از این منصب کناره‌گیری کرد.
اولین بار در اکتبر ۲۰۱۱ اعلام شد، این فیلم یک مرحله پیش تولید آشفته را پشت سر گذاشت که در مقطعی شامل کناره‌گیری جیم کری از پروژه و امتناع کمپانی برادران وارنر از توزیع فیلم بود. این پروژه در نهایت در سال ۲۰۱۳ توسط رد گرانیت پیکچرز انجام شد و فیلم در اواخر همان سال فیلمبرداری شد. این فیلم که در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴ توسط یونیورسال پیکچرز اکران شد، نقدهای منفی منتقدان را دریافت کرد. در آخر هفته افتتاحیه ۳۶ میلیون دلار و در سراسر جهان نزدیک به ۱۷۰ میلیون دلار فروخت.
پس از کناره‌گیری محمد بنا بعد از المپیک ۲۰۱۶ فدراسیون کشتی در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ علی اشکانی را به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرد.
بِنِت سال‌های طولانی در تاونتون به صورت ثابت به حرفه وکالت و مشاوره حقوقی اشتغال داشت. در ماه مه ۱۸۵۸، در مقام قاضی دادگاه امور حسبی و ورشکستگی منطقهٔ بریستول منصوب شد و تا سال ۱۸۸۳ و اعلام استعفایش این جایگاه را حفظ کرد. در سال ۱۸۶۴ تاونتون به‌طور رسمی به حوزه شهری پیوست و بِنِت به عنوان نخستین شهردار این شهر انتخاب شد و در تاریخ ۲ ژانویه ۱۸۶۵ رسماً کارش را آغاز کرد. بِنِت در سال‌های ۱۸۶۶ و ۱۸۶۷ نیز بار دیگر برای این سمت برگزیده شد. وی تا ۱۹ ژوئن ۱۸۶۷ و زمان کناره‌گیریش از این مسئولیت، عهده‌دار آن بود. در حوزه سیاست، او کارش را با حمایت از حزب ویگ شروع کرد و سپس یکی از پایه‌گذاران حزب جمهوری‌خواه شد.