یبس

معنی کلمه یبس در لغت نامه دهخدا

یبس. [ ی ُ ] ( ع مص ) خشک گردیدن. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ). خشک شدن پس از تری. ( از اقرب الموارد ). خشک شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مصادر زوزنی ) ( دهار ) ( غیاث اللغات ) ( ترجمان علامه جرجانی ).
یبس. [ ی ُ ] ( ع اِمص ) خشکی. ( زمخشری ). ناروانی ( در شکم ). مقابل لین.
- یبس بودن مزاج ؛ خشک بودن و عمل نکردن معده. ( یادداشت مؤلف ).
- یبوست . و رجوع به یبوست شود.
یبس. [ ی َ ] ( ع ص ) خشک سپس ِ تری. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ). خشک. یابس. || مرد اندک نیکی. قلیل الخیر. ( از اقرب الموارد ).
یبس. [ ی َ ] ( ع مص ) خشک شدن پس از تری. ( از اقرب الموارد ).
یبس. [ ی َ ب َ ] ( ع ص ) خشک اصلی که گاهی تر نگردیده باشد و گویند جای تر که خشک شود. و منه قوله تعالی : فاضرب لهم طریقاً فی البحر یبساً . ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || امراءة یبس ؛ زن بی خیر که هیچ نیاید ازوی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). زنی که از وی خیری نیاید. ( از اقرب الموارد ). || شاة یبس ؛ گوسفندبی شیر. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ).
یبس. [ ی ُب ْ ب َ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ یابس. ( ذیل اقرب الموارد ). رجوع به یابس شود.
یبس. [ ی َ ب ِ ] ( ع ص ) خشک پس از تری. ( از اقرب الموارد ). خشک. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه یبس در فرهنگ معین

(یُ ) [ ع . ] ۱ - (اِمص . ) خشکی . ۲ - (ص . ) (عا. ) بدخلق ، بدمعاشرت .

معنی کلمه یبس در فرهنگ عمید

۱. خشک شدن، خشکی.
۲. [مجاز] دارای خلق وخوی جدّی و غیر صمیمی.

معنی کلمه یبس در فرهنگ فارسی

( صفت ) خشک .
خشک پس از تری خشک

معنی کلمه یبس در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۴(بار)
(به ضم و فتح اول) خشکیدن. و آن این است که چیزی تر بوده سپس بخشکد. . هیچ تر و خشکی به زمین نمی‏افتد مگر آنکه در کتابی آشکار است رجوع شود به «رَطْب». . یَبَس (بر وزن فرس) مکانی است که در آن آب بوده و خشک شده باشد. یعنی به موسی وحی کردیم که بندگان مرا شب هنگام از مصر خارج کن و راه خشکی در دریا برای آنها بزن. . و هفت سنبله سبز و بقیه خشک.

معنی کلمه یبس در ویکی واژه

(عا.)
خشکی.
بدخلق، بدمعاشرت.

جملاتی از کاربرد کلمه یبس

الگوریتم اسپیگوت رابینوویتز و ویگن کران‌دار است،به این معنا که تعداد ارقام خواسته شده باید از قبل مشخص باشد. جرمی گیبسون از اصطلاح الگوریتم‌های زنجیره‌ای برای معرفی الگوریتم‌هایی که به صورت نامحدود و بدون کران از پیش تعیین شده می‌توانند اجرا شوند،استفاده می‌کند . پیشرفت‌های بیشتر منجر به ابداع الگوریتم ای گردید که قابلیت محاسبه یک عدد دلخواه را بدون نیاز به محاسبه ارقام پیشین آن در وهله اول،دارا است : فرمول بیلی-بوروین-پلوفه نمونه‌ای از این الگوریتم است.یک الگوریتم تجزیه ارقامی برای عدد π که ارقام را در مبنای ۶ تولید می‌کند.
ور لبیبی درین زمانستی با ذکای تو نا لبیبستی
نقش ظاهر بهر نقش غایبست وان برای غایب دیگر ببست
آن یکی از مشایخ طریقت چون دید که معشوق زلف را از کمال دلبری تاب داد کتب خود را به آب داد و گفت نِعْمَ الدَّلیلُ وَاَنْتَ اَمّا بَعْدَ الوُصولُ طَلَب الدَّلیلِ مُحَالٌ نیکو راه بری بودی تو اما چون پیشگاه پدید آمد تو از راه برخیز با عشق مستیز تو قصد آرام کن و بیرون در مقام کن چون دیدی که سبحات وجه محبوب ما را در ما بسوخت تو خبر به عاشقان سوخته بر زیرا که مدار کار تو بر اخبارست و اخبار از گم‌شدگان فلوات عشق نه بس کارست و آنچه حکیم گفته است بدین قریبست:
فرازی جوی اینجاگاه شیبست که اینجا گاه جای پر نهیبست
غریبستان دنیا جای تو نیست قبای خاک بر بالای تو نیست
در غریبستان جان تا کی شوی مهمان خاک خاک اندر چشم این مهمان و مهمان دار زن
باغ سلطان جهان را بگشودند صلا همه آسیب بتانست و همه سیبستان
در سال ۲۰۰۲ فیلم نشانه‌ها را با بازی مل گیبسون ساخت که این فیلم مورد استقبال تماشاگران و منتقدان قرار گرفت. او در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ به ترتیب فیلم‌های دهکده و بانویی در آب را کارگردانی کرد که با انتقاداتی نسبت به او همراه بود. آخرین فیلم او در کابین را بزن نام دارد.
مر زمین را بگو که چون یوسف او غریبست اکرمی مثواه
ور خطایم اینکه می کوشیدم به عیب و عار تو نبستم منکر که مدح من ترا عیبست و عار
یار پهلوی رقیبست و من از رشک هلاک غیر ازین فایده ای نیست ز پهلوی رقیب