یارو
معنی کلمه یارو در لغت نامه دهخدا

یارو

معنی کلمه یارو در لغت نامه دهخدا

یارو. ( اِ ) در تداول عامه ، شخصی که نزد گوینده و شنونده هر دو شناخته است به سببی ، خواه اختصار کلام و خواه تمایل به آنکه دیگران نشناسندش گفته شود. ( از فرهنگ عامیانه جمال زاده ). شخص معهود. فلان. بهمان.شخص معهود میان گوینده و مخاطب. || تعبیری آمیخته به استخفاف چون از کسی نام بردن نخواهند.

معنی کلمه یارو در فرهنگ معین

(اِ. ) (عا. ) ۱ - فلان ، شخصی که نزد گوینده و شنونده هر دو شناخته است و به جهتی خواه اختصار کلام و خواه تمایل به آن که دیگران شخص مورد نظر را نشناسند گفته می شود. ۲ - تعبیر استخفاف آمیز از کسی .

معنی کلمه یارو در فرهنگ عمید

اشاره به کسی که نخواهند اسمش را ببرند.

معنی کلمه یارو در فرهنگ فارسی

مصغر یار، اشاره بکسی که نخواهنداسمش راببرند
( اسم ) ۱- شخصی که نزدگوینده وشنونده هر دو شناخته است و بجهتی خواه اختصارکلام و خواه تمایل به آنکه دیگران شخص مورد نظر را نشنانسد گفته شده : که نکند سر تا پای قضی. آن یار و یک صحنه سازی ماهرانه از برای بدام کشیدن من بوده است . ۲- تعبیر استخفاف آمیز از کسی : یارو خیال میکند من نوکر پدرش هستم .

معنی کلمه یارو در دانشنامه عمومی

یارو شهری در شهرستان باگاسی در استان باله در بورکینافاسوی جنوبی است و جمعیت آن ۱۵۷۳ نفر است.
یارو (زاوخان). یارو ( به لاتین: Yaruu ) یک منطقهٔ مسکونی در مغولستان است که در استان زوخان واقع شده است.

معنی کلمه یارو در ویکی واژه

(عا.)
tipo
فلان، شخصی که نزد گوینده و شنونده هر دو شناخته‌است و به جهتی خواه اختصار کلام و خواه تمایل به آن که دیگران شخص مورد نظر را نشناسند گفته می‌شود.
تعبیر استخفاف آمیز از کسی.

جملاتی از کاربرد کلمه یارو

الکساندر لیاپونوف در شهر یاروسلاول روسیه به‌دنیا آمد. پدرش «میخائیل واسیلویچ لیاپانوف» (زاده ۱۸۲۰ – درگذشته ۱۸۶۸) یک ستاره‌شناس و برادرش «سرگی لیاپانوف» یک نوازنده پیانو و آهنگ‌ساز سرشناس بود.
سپاه شه چو در بسطام شد با خصم رویارو غریو توپ رعد آشوب بر گردون شد از اغبر
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به اتلتیکو ایندپندینته، باشگاه فوتبال پنیارول، ریور پلاته و باشگاه فوتبال ناسیونال اروگوئه، ریور پلاته و تیم ملی فوتبال اروگوئه اشاره کرد.
پس در راه که می‌رفت می‌خرامید دست اندازان وعیاروار می‌رفت با سیزده بند گران گفتند این خرامید چیست گفت: زیرا که بنحرگاه می‌روم ونعره می‌زد و می‌گفت:
می توان دانست گنجی هست درویرانه اش هر که می دزدد زمردم خویش راعیاروار
مرا دین نبی از وی مسلّم که او بد مصطفی را یارو همدم
آناند تنها شطرنج‌بازی است که در سه مسابقه با سه شکل متفاوت عنوان قهرمانی جهان را به دست آورده است؛ رویارویی دوجانبه، تورنمنت و تورنمنت حذفی که در سال ۲۰۰۰ در تهران با غلبه بر الکسی شیروف در مسابقه فینال قهرمانی شطرنج جهان فیده که در آن زمان به روش حذفی برگزار می‌شد، به دست آورد.
شدم آن لحظه نارسیده به کوی با طلب کار خویش رویاروی
چو سرو یازان و چو مهر تابان گرد چو چرخ دولت یارو چو ابر نعمت بار
جون نیست ترا بدست نقدی روشن باری رخ یارو باده از دست مده
۱- سال ۱۳۵۶ نخستین رویارویی رسمی فوتبال رشت و انزلی با نبرد سپیدرود و ملوان در جام حذفی ایران در تک بازی ورزشگاه انزلی رقم خورد این بازی با تمام حواشی به وجود آمده به نفع شاگردان بهمن صالح نیا با دو گل غفور جهانی و عزیز اسپندار در مقابل تک گل کامیاب خاتمه یافت.
گرهمی خواهی چو من دیدار یارو وصل دوست جهدکن تا بر صراط عشق باشی مستقیم
تو شهریاروار چو خورشید آسمان گسترده نور عدل بهر کشور و دیار
زمانه یارو گردون یاورش باد نشاط از خاکبوسان درش باد