یاخ

معنی کلمه یاخ در ویکی واژه

بمال، بپاش، بزن.
چیزی مثل رنگ را بر سطح دیوار زدن، یا کِرِم را به صورت مالیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه یاخ

روزانه حدود هزار تا یک میلیون آسیب به مولکول‌های زیستی وارد می‌شود. در حالی که فقط ۰٫۰۰۰۱۶۵٪ از آن در ژنوم یافت می‌شود. ژنوم انسان دارای حدود ۳ میلیارد جفت‌باز است و چنین مقدار کم آسیب به دلیل وجود سیستم ترمیم قوی در یاخته‌است.
کز سواران فضل بهتر از او کس به ‌چوگان فضل ‌گوی نیاخت
تا عشق حمیاخد این مهر همی‌کارد خامش که دلم دارد بی‌مشغله گفتاری
این عمل جراحی معمولاً برای مطالعات تجربی بر روی فیزولوژی نورون‌ها (یاخته‌های عصبی) و مرگ و بقای نورون‌ها در جهت درک بهتر بیماری‌های سیستم عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یا که چون طره او مشک ترت بود ثمر یاخرامیدن و پای دگری بود تو را
هنگامی که والدینش در سال 1778 از هم جدا شدند پدرش به همراه پسر بزرگش یوهان لودویگ هوفمن (1768-1822) به اینستربورگ(اکنون چرنیاخوفسک) رفت در حالی که مادر هوفمن در کونیگزبرگ با بستگانش ماند: دو خاله/یوهانا سوفی دوئرفر(1804-1834) و شارلوت ویلهلمین دورفر. (1754-79) و برادرشان اتو ویلهلم دوئرفر(1741-1811) که همگی ازدواج نکرده بودند.
ذلِکَ ای هذا العذاب، بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ بما کسبتم و جئتم، وَ أَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ فیاخذهم بغیر ذنب.
ویژگی عمومی همهٔ یاخته‌های بنیادی، «خود نوسازی» آن‌ها از طریق تقسیم میتوز است. به این صورت که یکی از دو یاختهٔ دختری حاصل از تقسیم هر یک از یاخته‌های بنیادی، همانند یاختهٔ مادر باقی می‌ماند و دیگری وارد مسیر تمایز می‌شود. یکی از معروف‌ترین مثال‌ها در این مورد، تشکیل لنفوسیت بی
ما را شب هجر، سینه سوداخیز است وز سیل سرشک، دریاخیز است
باقیش بفرما تو ای خسرو دریاخو بستم چو صدف من لب یعنی که گهر دارم
که ای زرق سجادهٔ دلق پوش سیه‌کار دنیاخر دین‌فروش
به گرز گران یاخت مرد دلیر درآمد خروشنده چون تند شیر