گیگا

گیگا

معنی کلمه گیگا در دانشنامه عمومی

گیگا ( نام علمی: Giga ) یکی از پیشوندهای SI در دستگاه متریک است. گیگا برابر است با عدد طبیعی ( ۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ) ؛ ۱۰۹ در نماد علمی٬ هزار میلیون در ٬SI یک میلیارد در مقیاس بزرگ، یک بیلیون در مقیاس کوچک٬ و رقم ( ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ) . علامت اختصاری این پیشوند در سیستم متریک G است. .

معنی کلمه گیگا در دانشنامه آزاد فارسی

گیگا (giga-)
پیشوندی به معنی ۱۰۹، ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ یا یک میلیارد برابر. مثلاً گیگاهرتز یکای بسامد و معادل یک میلیارد هرتز است.

جملاتی از کاربرد کلمه گیگا

نقطه ذوب آهن به‌طور تجربی برای فشارهای کمتر از ۵۰ گیگاپاسکال کاملاً مشخص شده‌است.
منظور از توان بادی تبدیل انرژی باد به نوع سودمندی از انرژی مانند انرژی الکتریکی است که این کار به وسیله توربین‌های بادی صورت می‌گیرد. در آسیاب‌های بادی از انرژی باد مستقیماً برای خرد کردن دانه‌ها یا پمپ کردن آب استفاده می‌شود. در انتهای سال ۲۰۰۶ میزان ظرفیت تولیدی برق بادی در سراسر جهان برابر ۷۳٫۹ گیگاوات بود. گرچه این میزان چیزی در حدود یک درصد از کل انرژی الکتریکی تولیدی در جهان به‌شمار می‌آمد، در طول بازهٔ زمانی میان سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ تقریباً چهار برابر شده‌است. در این میان، کشورهای دانمارک با ۲۰ درصد، اسپانیا با ۹ درصد و آلمان با ۷ درصد از نظر درصد تولید برق بادی از کل تولید انرژی الکتریکی در جایگاه‌های نخست قرار دارند.
آلفازیرو در مجموع ۱۲ ساعت قبل از این مسابقات برای شوگی آموزش‌دیده بود. در صد بازی شوگی در برابر المو، آلفازیرو نود بار برنده شد، هشت بار باخت و دو بار از بازی دست کشید. همانند بازی‌های شطرنج، در هر برنامه به ازای هر حرکت یک دقیقه به طول انجامید و به المو ۶۴ نخ و اندازه هش ۱ گیگابایت داده شد.
آتلانتیکا (به یونانی: Ατλαντικα) نامی است که به قاره‌ای باستانی که در طی دورهٔ پروتروزوئیک در حدود ۲۰۰۰ میلیون سال پیش (۲ میلیارد سال پیش) شکل گرفت گفته می‌شود. این قاره از پیوند چند کراتون ۲ گیگا ساله واقع در جایی‌که امروزه آفریقای غربی و آمریکای جنوبی شرقی قرار دارند به‌وجود آمد. نام آتلانتیکا را راجرز در سال ۱۹۹۶ برگزید و دلیل آن، باز شدن این قاره در اقیانوس آتلانتیک جنوبی عنوان گردید.
کارت گرافیک: گیگابایت، ام‌اس‌آی و ... .