گین
معنی کلمه گین در لغت نامه دهخدا

گین

معنی کلمه گین در لغت نامه دهخدا

گین. ( پسوند ) مزید مؤخری است مفید معنی اتصاف به چیزی و دارندگی و فقط در ترکیب به کار رود همچون : شرمگین ، یعنی دارای شرم و پر از شرم و شرم زده و خشمگین به معنی پر از خشم که شرم آگین و خشم آگین نیز گویند. ( ازحاشیه برهان قاطع چ معین ) ( از آنندراج ) ( از غیاث اللغات ) ( از فرهنگ نظام ) ( از انجمن آرا ). همان گن است. ( مؤید الفضلاء ). و محتمل است که مخفف آگین باشد.
اینک شواهدی از این مزید مؤخر و پسوند اتصاف و دارندگی : آزرمگین.اندوهگین. بیمارگین. خشمگین. دردگین. دولتگین. رنگین. زهرگین. سنگین. سهمگین. شرمگین. شوخگین. غمگین. گرگین. نمگین. یخگین. رجوع به هریک از این کلمات در ردیف خود شود.
گین. ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان انگهران بخش کهنوج شهرستان جیرفت. واقع در 230هزارگزی جنوب کهنوج و 30هزارگزی باختر راه مالرو انگهران به جاسک. محلی کوهستانی و هوای آن گرمسیر و سکنه آن 40 تن است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه گین در فرهنگ عمید

آلوده و انباشته (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): اندوهگین، شرمگین، شوخگین.

معنی کلمه گین در فرهنگ فارسی

پساوندکه در آخرکلمه درمی آیدومعنی آلوده وانباشته رامی رساند، مثل اندوهگین، شرمگین
پسوندی است که باخر اسم ملحق شود و دال بردارندگی واتصاف است : آزرمگین بیمارگین خشمگین دردگین سهمگین شرمگین گرگین .
ده کوچکی است از دهستان انگهران بخش کهنوج شهرستان جیرفت واقع در۲۳٠ هزار گزی جنوب کهنوج و ۳٠ هزار گزی باختر راه مالرو انگهران به جاسک . محلی کوهستانی و هوای آن گرمسیر .

معنی کلمه گین در دانشنامه عمومی

گین ( به فرانسوی: Guînes ) یک کمون در فرانسه است که در پا - دو - کاله واقع شده است.
گین ۲۶٫۴۲ کیلومترمربع مساحت و ۵٬۶۴۴ نفر جمعیت دارد و ۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
گین (خواننده). گِین ( به انگلیسی: Gain ) با نام اصلی سان گا - این ( به انگلیسی: Son Ga - in ) ( زاده ۲۰ سپتامبر ۱۹۸۷ ) خواننده، بازیگر، سرگرمی اهل کره جنوبی است.
او عضو گروه براون آید گرلز است.
معنی کلمه گین در فرهنگ عمید

معنی کلمه گین در ویکی واژه

جزء پسین بعضی از کلمه‌های مرکب مثل خشمگین، شرمگین و به معنی آلوده، دارنده، همراه. به عقیده زبان‌شناسان، اصطلاحات گین، کین، کینگی به معنی دژ بوده و احتمالا ریشه لولویی یا کوتی یا مهرانی داشته ولی از زبان عیلامی اخذ شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه گین

لله الحمد نمردیم و بدیدیم چنین که نه یاریست زما شاد و نه خصمی غمگین
اتزیو آئودیتوره در کتاب رکوردهای جهانی گینس در رده سی‌وپنجم شخصیت‌های محبوب بازی‌های کامپیوتری قرار دارد و به عنوان محبوب ترین شخصیت سری بازی های اساسین کرید شناخته می شود.
چه کشتی یکی ماهی بحر جان نگین سلیمانش اندر دهان
به از همصحبت شایسته اکسیری نمی باشد ز قرب لاله از یاقوت رنگین تر شود شبنم
کام شیرین نکنم جز بغم تلخی عشق بزم رنگین نکنم جز بجمال دلدار
در خرداد ۱۴۰۳ معاون آموزش متوسطۀ اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از کمبود فضای هنرستانی در استان خبر داد و گفت تراکم هنرجویان هنرستان در سه ناحیۀ آموزش و پرورش شهر کرمانشاه و شهرستان‌های سرپل‌ذهاب و اسلام‌آباد غرب بالا است و به‌طور کلی میانگین تعداد هنرجویان در هر کلاس درس هنرستانی در استان کرمانشاه ۲۷ نفر است که ۶ نفر بیشتر از میانگین کشوری است. وی اعلام کرد که تا پایان برنامۀ هفتم توسعه در سال تحصیلی ۱۴۰۸-۱۴۰۷ باید ۵۳ هنرستان با ۴۹۳ کلاس درس به فضاهای هنرستانی استان اضافه شود، اما در حال حاضر قرار است تنها ۳۲ هنرستان ساخته شود. وی از استاندار و دیگر مسئولین استان خواست که به این موضوع ورود کرده و سهمیۀ استان را به ۵۳ هنرستان افزایش دهند.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال گینه بازی کرده‌است.
زیر نگین، ملک سخن داشتی معجز هاروت شکن داشتی
استراتژی‌های فنی را می‌توان به‌طور کلی به دو گروه میانگین-بازگشت و حرکت تقسیم کرد.
لعل‌رویان باغ را بینی رخسارهٔ رنگین بر زمین نهاده و لعبتان چمن را یابی در خاک خواری افتاده، درختان بساتین از رخت و بخت و تاج و دواج جدا گشته و عندلیب هزار نوا بینوا شده، غنای سور و سرور به بکای غم و ماتم بدل گردیده، به زبان‌ِ حالْ این مقال می‌گوید:
حق داده خاتم دین بهر صلاح بدو او داده مهر نگین بهر نجات به ما
لیک آن را کی شنود صاحب‌مشام بر خر سرگین‌پرست آن شد حرام
به پیش ینال و تگین چون رهی دوانند یکسر غنی و فقیر
یأس طبل نشاط دل بوده است از شکست این نگین به نام رسید