گیشا
معنی کلمه گیشا در لغت نامه دهخدا

گیشا

معنی کلمه گیشا در لغت نامه دهخدا

گیشا. ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان سیاهو بخش مرکزی شهرستان بندرعباس. واقع در 105هزارگزی شمال بندرعباس و هزارگزی شمال راه شوسه کرمان به بندرعباس. در محلی جلگه و هوای آن گرمسیر و سکنه آن 20 تن است. مزرعه نخلستان گچو جزء این ده است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه گیشا در فرهنگ معین

(گِ ) [ ژاپنی . ] (اِ. ) هر یک از دختران ژاپنی که برای تأمین عیش و سرگرمی مردان آموزش دیده اند.

معنی کلمه گیشا در فرهنگ عمید

زن ژاپنی که فنون و آداب مخصوص بزم آرایی و سرگرم ساختن مردان را فرا گرفته باشد.

معنی کلمه گیشا در فرهنگ فارسی

( اسم ) زنی که تحت تعلیم و تربیت مخصوص آداب معاشرت و مشغول کردن مردان و رقص و فنون دیگر را فرا گیرد و مجالس بزم مردان را گرم کند .
ده کوچکی است از دهستان سیاهو بخش مرکزی شهرستان بندر عباس .

معنی کلمه گیشا در فرهنگ اسم ها

اسم: گیشا (دختر) (فارسی) (تلفظ: gišā) (فارسی: گيشا) (انگلیسی: gisha)
معنی: زیبا و با طراوت، ( گیش = نام گیاهی ( خرزهره )، ا ( پسوند نسبت ) )، منسوب به گیش، ( اَعلام ) گیشا نام دهی در بندر عباس

معنی کلمه گیشا در دانشنامه عمومی

گیشا (فیلم ۱۹۸۳). گیشا ( به ژاپنی: 陽暉楼 ) فیلمی ژاپنی به کارگردانی هیدئو گوشا است که در سال ۱۹۸۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به میتسوکو بایشو اشاره کرد.
گیشا (محله). گیشا نام یکی از محله های غرب تهران واقع در منطقه ۲ تهران است که از شرق به بزرگراه چمران ( اتوبان پارک وی ) و از غرب به بزرگراه شیخ فضل الله نوری ( بزرگ راه طرشت - ایوبی ) و از شمال به بزرگراه حکیم ( اتوبان داریوش ) شهرک غرب از جنوب به بزرگراه جلال آل احمد ( بزرگ راه فرحزاد ) محدود است.
گیشا که در ابتدا متعلق به ( شرکت کیشا ) بود و به نام گیشا رواج یافت؛ برگرفته از اول نام دو بنیان گذار آن ( کی نژاد و شاپوریان ) نام یکی از محله های غرب تهران واقع در منطقه ۲ تهران است که از شرق به بزرگراه چمران ( اتوبان پارک وی ) و از غرب به بزرگراه شیخ فضل الله نوری ( بزرگ راه طرشت - ایوبی ) و از شمال به بزرگراه حکیم ( اتوبان داریوش ) شهرک غرب و از جنوب به بزرگراه جلال آل احمد ( بزرگ راه فرحزاد ) محدود است. خیابان اصلی گیشا با طول تقریبی ۱٫۵ کیلومتر بزرگراه جلال آل احمد را به صورت مستقیم به بزرگراه حکیم متصل می سازد.
کوی گیشا ( تپه های گیشا ) در ارتفاع ۱۳۰۰–۱۴۰۰ متر، طول ۵۱٫۲۲–۵۱٫۲۳ درجه و عرض ۳۵٫۴۳–۳۵٫۴۴ درجه قرار دارد.
خیابان اصلی گیشا دارای خیابان های منظم زوج و فرد دارای شماره، با الگوبرداری از شماره گذاری خیابان های منهتن شهر نیویورک ایجاد شده است که در کل دارای ۴۱ خیابان زوج و فرد می باشد. سمت زوج دارای سه چهارراه، که از چهارراه اول تا سوم به ترتیب پیوند، پیمان، دوستی نام دارند و چهارراه اول تا سوم سمت فرد به ترتیب پیام، پیشگام، پیشاهنگ نام دارند. دارای یک خیابان بیست متری از شرق به غرب است و بلوار اصلی گیشا به ۳۰ متری صلح مشهور بوده است. بلوار فروزانفر، بلوچستان، کانال و بلوار مدارس از خیابان های جانبی کوی گیشا می باشند. از نظر خیابان بندی، امتداد خیابان های زوج گیشا به کوی پروانه می رسد.
شهرت پل گیشا در تهران زبانزد است. در سال ۱۳۵۳ به فرمایش دکتر غلامرضا نیک پی شهردار وقت تهران به دنبال تشریفات و تسهیلات میزبانی بازی های آسیایی در شهر تهران، پل گیشا توسط شرکتی بلژیکی با سازه فلزی پیچ و مهره و قابل تعمیر و تعویض بنا گردید.
پل گیشا به عنوان "پل سبز زندگی گیشا" با ساختار انرژی های نو به یک پل مخصوص پیاده روی تبدیل خواهد شد. در پل سبز زندگی گیشا، رستوران ها، مراکز فرهنگی، جشنواره ها، مراکز خرید و مراکز تفریحی فعالیت خواهند کرد.
ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس، از متروی خط ۷ تهران، پایین پل گیشا نبش اتوبان چمران ( جنوب شرق ) قرار دارد.
معنی کلمه گیشا در فرهنگ معین
معنی کلمه گیشا در فرهنگ عمید

معنی کلمه گیشا در دانشنامه آزاد فارسی

گِیْشا (geisha)
در ژاپن، زنی که شغلش سرگرم کردن مردان (با ساز زدن و آواز خواندن، رقصیدن، و گفت وگو) در چایخانه ها و مهمانی های خصوصی است. این زنان امروزه از عواملِ جذب جهان گردان اند. از کودکی آموزش می بینند و مهارت های بالایی در هنرها و رفتارهای لطیف سنتیِ ژاپنی کسب می کنند. شمار گیشاها در ژاپن پیش از جنگ جهانی دوم ۱۰۰هزار نفر بود و امروزه به ۲۰هزار نفر کاهش یافته است.

معنی کلمه گیشا در ویکی واژه

هر یک از دختران ژاپنی که برای تأمین عیش و سرگرمی مردان آموزش دیده‌اند.

جملاتی از کاربرد کلمه گیشا

برج میلاد، میان تپه‌ای با مساحت تقریبی ۶۲ هکتار واقع در شمال محله کوی نصر (گیشا) در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد.
در اول اردیبهشت ۱۴۰۱ فقط در تهران، ۷۰ معلم مرد و زن دستگیر شدند. از این تعداد بازداشت شده ۴۰ نفر زن به بازداشتگاه خیابان «وزرا» و ۳۰ معلم مرد که به بازداشتگاه «گیشا» منتقل شده‌اند.
دلا ز اصحاب پیغمبر چو ز اهل البیت شادی کن که از فضل و بزرگیشان جهان را شادمان بینی
عدل نوشروان و جور معتصم افسانه شد وز بزرگیشان به چشم مردمان تمثال ماند
آرزوی خواجگیشان میکند مغروروار مفلسانرا آرزو سرمایه باشد در دکان
چوکار جملگیشان راست آمد پسر را از پدر دلخواست آمد
زندگیشان ز حق بود نه زجان دلشان ز اصبعین حق جنبان
بجنبان گوشه زنجیر خود را رگ دیوانگیشان را بیفشار
در ژاپن به عنوان مثال به عنوان مثال، گیشاها برای تشخیص خود از زنان «عادی» از آرایش نیز استفاده می‌کردند.
بلوچ‌ها یکی از اقوام ایرانی، و بیشتر ساکن استان سیستان و بلوچستان هستند. اکثریت قریب به اتفاق بلوچ‌ها، تا اواخر سدهٔ نوزدهم، در داخل مرزهای سرزمین ایران می‌زیستند، ولی با تشدید رقابت بین انگلستان و روسیه بر سر افزایش دامنهٔ قدرت و نفوذ خود در منطقهٔ خاورمیانه، ایجاد اختلافات و برخوردهای قومی و تغییر مرزها، محلّ زندگیشان بین دولت ایران، قلمرو مستعمره هند (بعدها پاکستان و افغانستان) تقسیم شد. امروزه بیش از ۱٫۳ میلیون نفر از بلوچ‌های ایرانی در استان سیستان و بلوچستان و بقیه در سایر استان‌های ایران به سر می‌برند.
از اول شب تا به دم آخر شب اینها همه در رقص و منم چنگیشان
شتابی چون کنی کار درنگ است علاج تشنگیشان آب گنگ است
معمولاً این اتفاق برای اکثر افراد چند مرتبه در طول زندگیشان رخ می‌دهد، ولی دلیلی بر اینکه آن افراد مبتلا به این بیماری هستند نیست. در صورتی که تعداد این مراتب زیاد شد زمانی است که فرد باید برای تست ابتلا به این اختلال نزد روان‌شناس برود.
زندگیشان بتر ز مرگ بُوَد مرگ را زان کسان چه برگ بُوَد
پیششان محو گشتن آگاهی است بندگیشان به از شهنشاهی است
او در سال ۱۹۹۷ رمان خاطرات یک گیشا را به چاپ رساند. این کتاب به مدت دو سال در لیست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز قرار گرفت و در سراسر جهان بیش از ۴ میلیون نسخه از آن به فروش رفت. این کتاب همچنین به ۳۲ زبان مختلف ترجمه شده‌است. در سال ۲۰۰۵ فیلمی بر اساس این رمان ساخته شده‌است.