گیربکس

گیربکس

معنی کلمه گیربکس در فرهنگ معین

(بُ ) [ انگ . ] (اِمر. ) جعبه ای است محتوی دنده های مختلف در اتومبیل ها، قدرت تحرک موتور به این جعبه منتقل می شود و سپس به وسیلة دنده ، به دنده های مختلف منتقل می گردد.

معنی کلمه گیربکس در دانشنامه عمومی

جَعبه دَنده یا گیِربُکس ( به انگلیسی: Gearbox ) ماشینی شامل یک منبع نیرو و یک سامانه انتقال قدرت است که کاربرد خاصی از توان را فراهم می آورند. لغت نامهٔ مریام وبستر انتقال را به این صورت تعریف می نماید: مجموعه ای از قطعاتی که شامل دنده های تغییر سرعت و میل کاردان هایی است که توسط آن ها توان را از موتور به یک محور تحت بار منتقل می شود. انتقال اغلب به گیربکس که از دنده ها و سلسله ای از دنده ها برای فراهم آوری تبدیل سرعت و دور موتور از یک منبع چرخان به دستگاهی دیگر استفاده می کند اشاره دارد.
گیربکس یا جعبه دنده خودروهای سواری دارای ۴ یا ۵ دنده برای حرکت رو به جلو و معمولاً یک دنده برای حرکت به عقب و موقعیت بی طرف می باشد، امروزه از گیربکس های ۶ و ۷ سرعته خودکار و دستی در خودروهای نسل جدید استفاده می شود.

معنی کلمه گیربکس در ویکی واژه

جعبه‌ای است محتوی دنده‌های مختلف در اتومبیل‌ها، قدرت تحرک موتور به این جعبه منتقل می‌شود و سپس به وسیلة دنده، به دنده‌های مختلف منتقل می‌گردد.

جملاتی از کاربرد کلمه گیربکس

موتور آن ۳۹۹۵ سی‌سی و گیربکس پنج سرعته دستی یا سه سرعته اتوماتیک برای آن قابل سفارش بوده است.
شرکت اف‌پی‌تی هم‌اکنون دارای ۱۰ کارخانه در ۹ کشور است. این شرکت اکنون طراح و تولیدکننده موتور از ظرفیت ۴۲ تا ۱۰۰۶ اسب‌بخار، گیربکس از ۲۰۰ تا ۵۰۰ نیوتن‌متر و اکسل از ۲ تا ۳۲ تن وزن ناخالص محور، می‌باشد.
کمترین ضریب درگ در بین این سه خودرو ۰/۱۹ بود، که حتی با استانداردهای امروزی یک دستاورد محسوب می‌شود. برای هر یک از خودروها، آلفارومئو یک گیربکس پنج سرعته و یک موتور چهار سیلندر قدرتمند ارائه کرد که بیش از ۹۰ اسب بخار (۶۷ کیلووات) نیرو تولید می‌کرد و می‌توانست خودرو را به حداکثر سرعت ۱۲۵ مایل بر ساعت (۲۰۱ کیلومتر بر ساعت) برساند.
اولین آسیاب‌های دارای گیربکس برای تنظیم سرعت و قدرت چرخش سنگ‌های آسیاب را مسلمین در خاورمیانه و شمال آفریقا ساختند.
پرکاربردترین نوع درهای اتوماتیک درهای گیربکسی است که ساختمان ساده‌ای دارند و قیمت آن‌ها نیز نسبتاً پایین‌تر است. موتور کوچکی در داخل جک به کار گرفته شده‌است که نیروی خود را به یک گیربکس انتقال داده که با افزایش قدرت دوران، جک را به گردش درمی‌آورد و در نهایت شفت جک با سرعت استاندارد به عقب جلو حرکت می‌کند.
اف‌پی‌تی اینداستریال اکنون زیرمجموعه ایوکو است و در زمینه طراحی و ساخت موتور، اکسل و گیربکس خودروهای آفرود و آنرود ایوکو همچنین طراحی و ساخت موتورهای دریایی و موتورهای تولید برق فعال است.