گچساران

معنی کلمه گچساران در لغت نامه دهخدا

گچساران. [ گ َ ] ( اِخ ) نام یکی از بخش های شهرستان بهبهان ، محدود است ازشمال به بخش کهگیلویه ، از خاور و جنوب به شهرستان شیراز و از باختر به بخش حومه بهبهان. این بخش کوهستانی و هوای آن معتدل و مالاریائی است و از دو دهستان به نام پشتکوه و زیر کوه باشت و بابوئی تشکیل شده و دارای 43 آبادی بزرگ و کوچک و در حدود 14هزار تن جمعیت است. مرکز بخش قصبه گچساران ، و زبان مادری ساکنین لری و فارسی است. محصول عمده بخش غلات ، لبنیات ، کنجد و برنج میباشد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).
گچساران. [ گ َ ] ( اِخ ) قصبه مرکز بخش گچساران شهرستان بهبهان. این قصبه تقریباً در 85هزارگزی جنوب خاوری بهبهان و سر راه شوسه بهبهان به گچساران واقع شده است. موقع طبیعی آن کوهستانی و هوای آن معتدل و مالاریائی است. سکنه آن در حدود 2500 تن ، مذهب اهالی شیعه و زبان سکنه فارسی و لری است. آب خوردن قصبه بوسیله لوله تأمین میگردد. محصول عمده لبنیات ، غلات و شغل مردان زراعت ، حشم داری ، کارگری شرکت نفت و صنایع دستی زنان گلیم و عبا بافی است. راه شوسه و دو دبستان دارد و دارای چاه نفت است ( اکنون استخراج میشود ). در این قصبه شعبه فرهنگ ، بخشداری ، ژاندارمری ، شهربانی ، دارائی و پلیس دایر است. ساکنین از طایفه بابوئی هستند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه گچساران در فرهنگ فارسی

۱ - بخشی است از شهرستان بهبهان ( خوزستان ) واقع در جنوب خاوری بهبهان . کوهستانی و معتدل دارای ۱۴٠٠٠ تن سکنه دو دهستان و ۴۳ آبادی بزرگ و کوچک محصول غلات لبنیات کنجد و برنج . ۲- قصبه مرکز بخش گچساران واقع در ۸۵ کیلو متری جنوب خاوری بهبهان حدود ۲۵٠٠ تن سکنه محصول عمده غلات لبنیات صنایع دستی گلیم بافی و عبا بافی . قصبه گچساران اکنون یکی از مراکز مهم استخراج نفت میباشد .

معنی کلمه گچساران در ویکی واژه

گَچساران ممکن است در گذشته گِچ-سار-آن تلفظ می‌شده و گَچسر همان گِچسر است. گَِچ به زبان آذری یعنی بُرو، عبور کن، بگذر. استنتاج از اصطلاح فوق هست گذرگاه سخت، عبور از موانع بسیار مشکل که در گذشته ایلات و عشایر هنگام ییلاق و قشلاق با آن روبرو بودند.

جملاتی از کاربرد کلمه گچساران

بقعه قلعه سه قلاتون مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان گچساران، بخش مرکزی، ۳ کیلومتری جنوب اب شیرین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۲۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آب‌ریگون، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
اسپر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
روستای آرو درنزدیکی شهرستان گچساران واقع شده است که مردم این روستا به زبان لری صحبت می کنند
اسلام‌آباد باغ نار، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
اسلام‌آباد نازمکان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
در پی آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، در خائیز کهگیلویه و خامی و دیل گچساران ۹ نفر دچار مصدومیت شده بودند.
سردسیر: این مناطق حدود ۸۰۳۷ با میانگین ۹۰۰ متر فاصله از دریا، در استان را در بر می‌گیرد. این مناطق عموماً پر بارش و پر از جنگل‌های انبوه بلوط، بن یا بنه بادام و… است. میانگین بارندگی در این مناطق بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر در سال است، بارش‌ها از اوایل فصول سرما تا اوایل فصول گرم سال ادامه پیدا می‌کند، این مناطق شهرستان‌های بویراحمد، دنا، مارگون و شمال شهرستان‌های کهگلیویه و گچساران را در بر می‌گرید.