گپ

معنی کلمه گپ در لغت نامه دهخدا

گپ. [ گ َ ] ( اِ ) گب در خراسان و زبان لری بمعنی سخن است. ( فرهنگ نظام ). کردی گب ( سخن ، گفتگو )، اشکاشمی گپ ، یودغا گپ ده ( مکالمه کردن )، گیلکی گپ زئن ( گپ زدن ، سخن گفتن )، تهرانی گپ ( سخن ، گفتگو ). ( حاشیه برهان قاطع چ معین ). سخن. سخنان لاف و گزاف. ( برهان ). لاف و گزاف و افسانه گویی ، گپو نیز گویند و افاده معنی پر گفتن میکند. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) :
تا کی از تو گپ و این لاف بود
چون تو کی همسر خفاف بود.خفاف.|| ( ص ) گنده. سطبر. بزرگ. ( برهان ) ( آنندراج ).
گپ. [ گ ُ ] ( اِ ) اندرون رخ بود. عبداﷲ عارض گوید :
روان گشته دائم دو چیز از جهان شد
ز دو چشم کوری ز دو گپ لالی .( فرهنگ اسدی ص 28 ).
گپ. [ گ ِ ] ( اِخ ) زنبوران. کمدی آریستفان که در حدود22 ق.م. در آتن نمایش داده شده و راسین از آن تقلیدو پیروی کرده است. مصنف در این اثر مرافعات آتنیان و محاکم آنها را مورد تمسخر و استهزاء قرار میدهد.

معنی کلمه گپ در فرهنگ معین

(گَ ) (اِ. ) سخن ، حرف ، گفتگوی دوستانه .
( ~ . ) (ص . ) گنده و ستبر، کلان .
(گُ ) (اِ. ) گونه .

معنی کلمه گپ در فرهنگ عمید

حرف، سخن، کلمه.
* گپ زدن: (مصدر لازم ) [عامیانه] حرف زدن، سخن گفتن: هرکجا زلف ایازی دید خواهی در جهان/ عشق بر محمود بینی و گپ زدن بر عنصری (سنائی۲: ۳۱۹ ).

معنی کلمه گپ در فرهنگ فارسی

نمایشنامه کمدی اریستفانس که در حدود ۴۲۲ ق م . در آتن نمایش داده شده و راسین از آن تقلید و پیروی کرده است . نویسنده در این اثر مرافعات آتنیان و محاکم آنها را مورد تمسخر و استهزائ قرار میدهد .
حرف، سخن، کلمهگپ زدن:حرف زدن، سخن گفتن
( صفت ) گنده و ستبر بزرگ و ضخیم کلان .
کمدی اریستفان

معنی کلمه گپ در فرهنگستان زبان و ادب

{chat} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] گفت وگوی اینترنتی میان دو یا چند کاربر

معنی کلمه گپ در ویکی واژه

گونه.
سخن، حرف، گفتگوی دوستانه.
گنده و ستبر، کلان.

جملاتی از کاربرد کلمه گپ

این آزادراه که از شهر واتفورد گپ شروع میشود، ۸ کیلومتر (۵ مایل) مسافت دارد و از شهرهای چپستاو، نیوپورت، کاردیف و بریستول عبور میکند.
آیگپار (به ارمنی: Այգեպար) یک روستا در ارمنستان است که در استان تاووش واقع شده‌است. در ۶۴ کیلومتری جنوب شرق ایجوان، مرکز استان تاووش واقع شده است.
دل همچو سنگپاره دمادم جهد زجای از تف آه سینۀ آتش فشان من
نجوم رخش سبگپاش را به نعل سیام چرا که پویه او را سپهر گشته تراب
چند گویی خواهر من پارساست گپ مزن گرد حدیث او مگرد
آلبوئین در ۲۸ ژوئن سال ۵۷۲ میلادی در یک کودتای تحریک شده توسط بیزانسی‌ها ترور شد. این امر توسط برادر داماد پادشاه، هلمیشیس، با پشتیبانی همسر آلبوئین، روزاموند، دختر پادشاه گپید که آلبوین چند سال قبل از آن وی را کشته بود، برنامه‌ریزی شد. این کودتا با مخالفت اکثریت لمباردها، ناکام ماند، و کودتا گران را وادار کردند تا فرار کنند. مرگ آلبوئین لمباردها را از تنها رهبری که می‌توانست آن‌ها را در کنار هم نگه دارد محروم کرد قرنها پس از مرگ وی، قهرمانی‌های آلبوین و موفقیت وی در نبرد در شعرهای حماسه ساکسون‌ها و باواریایی‌ها جشن گرفته می‌شد.
به صد مرد گپانی افراختند درو سنگ و هم‌سنگش انداختند
اکثریت مردم این رشته را با نام «رمپ» می‌شناختند. اصطلاح «رمپ باز» برای کسانی به کار می‌رفت که اسکیت اگرسیو داشتند و از ارتفاعات مختلف گپ یا همان پرش انجام می‌دادند و بعضی‌ها هم بر روی لژها گرایند اجرا می‌کردند.
آندری گپونوف گرخوف (روسی: Андрей Викторович Гапонов-Грехов؛ زادهٔ ۷ ژوئن ۱۹۲۶ – ۲ ژوئن ۲۰۲۲) دانشمند در زمینه فیزیک اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.
جمله این سویی از آن سو گپ مزن چون نداری مرگ هرزه جان مکن
ز هر کس ناید این استاد شاگردی نه هر کوهی بدخشان باشد و هر سنگپاره لعل رخشانش
چو گل کی دهد بار خار درشت گهر چون صدف کی دهد سنگپشت
دو بخش از بازار در هنرهای تجسمی را می توان از هم تفکیک کرد: آثار هنری آشنا که دارای تاریخچه هستند و آثار معاصر که به راحتی تحت تأثیر مد و اکتشافات جدید قرار می گیرند. با این حال ، هر دو بازار الیگپولیستی هستند ، یعنی تعداد محدودی از فروشندگان و خریداران وجود دارند ( الیگپسونی ). دو سؤال اصلی در مورد کارکرد بازارها عبارتند از: قیمت ها چگونه تعیین می شوند و بازده آثار هنری در مقایسه با بازده دارایی های مالی چیست؟
خوانشینا، یک اپرای کم‌تر معروف، ناتمام و اجرا نشده بود وقتی که موسورگسکی مرد، به وسیلهٔ کورساکف تکمیل شد و برای اولین بار در ۱۸۸۶ در سن پترزبورگ اجرا شد. این اپرا به وسیله شوستاکوویچ هم اصلاح شد. اپرای بازار مکاره سوروچینسکی نیز با مرگ آهنگساز نیمه‌تمام باقی‌ماند، اما قطعه رقص گپاک آن بسیار اجرا شده‌است.
از بزرگ‌ترین شرکت‌های تأسیس شده که حداقل یکی از فارغ التحصیلان برکلی در آن کار کرده‌اند به: اپل، اینتل، ال اس آی، گپ اینکورپوریتد، مای‌اسپیس، پاوربار، برکلی سیستم، بی بی ان تکنولوژی، چز پینسی، گوگل ویس، اچ‌تی‌سی، اچ‌تی‌سی، وی آی ای تکنولوژی، مارول تکنولوژی گروپ، مووی آن دات اورگ، اپسور، رداکتین، ریمون، سن‌دیسک، سان مایکروسیستمز، لرنینگ کمپانی و غیره اشاره کرد.
آیگپ یک پیام رسان ایرانی مخصوص تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی است که از سال ۱۳۹۴ وارد بازار پیام رسان‌های ایرانی شد.
شد دشت ز ریگ و سنگپاره طشتی پر از اخگر و شراره
زود ازان سنگپاره های نفیس کرد بر آستین و دامن و کیس
همی بنالد گفتی زمین و رنجه شود ز بار بارۀ آن سنگپاره شارستان
اسیدوز متابولیک را می‌توان از نظر بالینی به دو گروه همراه با آنیون گپ بالا و همراه با آنیون گپ طبیعی (اسیدوز‌‌ متابولیک هایپرکلرمیک) تقسیم‌بندی نمود. اسیدوز متابولیک با آنیون گپ بالا: اسیدوز لاکتیک، کتواسیدوز، نارسایی مزمن کلیه، مسمومیت با اسیدهای ارگانیک مانند سالیسیلات، اتانل، فرمالدئید و ... متفورمین و رابدومیولیز شدید.