گویندگی

معنی کلمه گویندگی در لغت نامه دهخدا

گویندگی. [ ی َ دَ / دِ ] ( حامص ) عمل گوینده. سخنگویی. سخن سازی. سخنوری. سخنسرایی. نطق کردن :
زبان چرب گویندگی فرّ اوست
دلیری و مردانگی پرّ اوست.فردوسی ( شاهنامه ج 4 ص 1967 ).

معنی کلمه گویندگی در فرهنگ معین

(یَ دِ ) (حامص . ) ۱ - سخن گویی ، نطق . ۲ - خوانندگی (آواز )، قوالی .

معنی کلمه گویندگی در فرهنگ عمید

۱. شغل و عمل گوینده.
۲. گوینده بودن.

معنی کلمه گویندگی در فرهنگ فارسی

۱ - سخنگویی نطق . ۲ - خوانندگی ( آواز ) قوالی : مثل حافظ احمد قزوینی که در گویندگی طاق و در پیچش آواز و نمک خوانندگی شهر. آفاق بود .

معنی کلمه گویندگی در ویکی واژه

سخن گویی، نط
خوانندگی (آواز)
، قوالی.

جملاتی از کاربرد کلمه گویندگی

او بفرمودستمان این بندگی نیست ما را از خود این گویندگی
زبان چرب و گویندگی فر اوست دلیری و مردانگی پر اوست
افسانه پوستی در سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. او دارای مدرک کارشناسی زبان فرانسه می‌باشد و ابتدا به عنوان مترجم زبان فرانسوی در واحد دوبلاژ سیما مشغول به فعالیت شد و مدت کوتاهی بعد در سال ۱۳۷۱ پس از گذراندن مراحل آزمون گویندگی در انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم تحت تعلیم احمد رسول‌زاده و ژاله کاظمی وارد حرفهٔ دوبله شد و دورهٔ کارآموزی‌اش را نزد محمد خواجوی‌ها (مانی)، ژاله علو، پرویز بهرام و غلامعلی افشاریه گذراند. وی گویندگی نقش‌های اول و دوم به‌جای زنان جوان را برعهده داشته‌است.
او گویندگی صدای ربات بیمکس را در ۶ ابرقهرمان بر عهده داشته است.
«‌درینک‌ وتر» کت‌ چشمهٔ زندگی بجوشد زلب گاه گویندگی
تهامی در سال‌های دههٔ چهل، در فیلم‌های موزیکال اشک‌ها و لبخندها و بانوی زیبای من، هر دو به مدیریت دوبلاژ علی کسمایی، به‌ترتیب به‌جای کریستوفر پلامر و رکس هریسون و نیز در فیلم معما به‌جای کری گرانت گویندگی کرده‌است.
محمد حسین هاشمی چند دهه سابقه گویندگی در امور ایرانی و اجرای برنامه‌های مختلف تلویزیونی از جمله مسابقه‌های تلویزیونی، جُنگ‌های شبانه و دیگر موارد مشابه را در کارنامه خود دارد.[نیازمند منبع غیر اولیه]
ابوالحسن تهامی نخستین وعده دیدار که اولین فیلم دوبله شده به زبان فارسی است را مجدداً پس از ۷۵ سال دوبله کرده و به جای یکی از شخصیت‌های نقش اصلی گویندگی کرده‌است.[نیازمند منبع]