گوترو

معنی کلمه گوترو در فرهنگ معین

(گُ ) (ق مر. ) به قیمت مقطوع و بی آنکه وزن کرده یا شمرده شود.

معنی کلمه گوترو در فرهنگ عمید

چیزی که ناشمرده و وزن ناکرده به قیمتی خریده شود: در زمان خادم برون آمد ز در / تا خرد او جمله حلوا را به زر گفت او را گوترو حلوا به چند/ گفت کودک نیم دینار و اند (مولوی: ۲۰۹ ).

معنی کلمه گوترو در فرهنگ فارسی

بقیمت مقطوع و بی آنکه وزن کرده یا شمرده شود : در زمان خادم برون آمد ز در تا خرد او جمله حلوا را بزر گفت : او را گوتر و حلوا بچند ? گفت : کودک نیم دینار و ادند . ( مثنوی )

جملاتی از کاربرد کلمه گوترو

لوتین که دل نگران برن بود و متوجه شد وی توسط سائورون در تول-این-گائوروت زندانی شده، با آنکه توسط پدرش زندانی شده بود، به وسیلهٔ سحر و جادو از دوریات گریخت. اما به‌دست کله گورم پسر فئانور که پس از سقوط قلمروش در گذرگاه آلن به نارگوتروند گریخته و در کار شکار گرگ‌های سائورون به کمک هوآن تازی بود، لوتین را فریب داد و برای افزودن به قدرتش در نارگوتروند زندانی کرد و می‌خواست او را همسر خود سازد و بدین وسیله قدرتش را افزایش دهد. او و برادرش کوروفین نفوذ بسیار زیادی در نارگوتروند داشتند و حتی در صدد رها کردن فین رود در چنگ مرگ و برکنار کردن اورودرت و حکومت بر نارگوتروند بودند. اما لوتین با کمک هوآن از زندان‌های نارگوتروند گریخت و خود را به تول این گائوروت رساند.
این باکتری‌ها به‌دلیل فراوانی زیاد در محیط‌های کم کربن آلی، باکتری الیگوتروف در نظر گرفته شده‌اند. با این‌حال، تنوع در این شاخه نشان می‌دهد که آن‌ها ممکن است استراتژی اکولوژیکی یکسانی نداشته باشند.