گوار
معنی کلمه گوار در لغت نامه دهخدا

گوار

معنی کلمه گوار در لغت نامه دهخدا

گوار. [ گ ُ ] ( نف ) مخفف گوارا است که نقیض گلوگیر باشد، و آن هر چیز بود از خوردنی و آشامیدنی که در حلق به آسانی رود و زود هضم شود. ( برهان ). هر چیز خوش ذائقه و زودهضم ، و آن را خوشگوار گویند. ( آنندراج ) :
تشنه می گوید که کو آب گوار
آب می گوید که کو آن آبخوار.مولوی.رجوع به گوارا و گواران شود.
- آسان گوار ؛ خوشگوار. سهل گوار.
- بدگوار ؛ آنچه دیر هضم شود.
- به گوار بردن ؛ هضم کردن : و شهوت طعام بفزاید و طعام رابه گوار برد ( یعنی شراب ). ( الابنیة عن حقایق الادویة ).
- حیوان گوار ؛ حیات بخش :
بیا ساقی آن آب حیوان گوار
به دولت سرای سکندر سپار.نظامی.- خوشگوار ؛ آسان گوار. سهل گوار. که زود هضم شود. شیرین و لذیذ. خوشمزه. مطبوع :
چو خواهد می خوشگوارش دهند.نظامی.که چشمه کند خورد را خوشگوار.نظامی.دلا اگرچه که تلخ است بیخ صبر ولیک
چو بر امید وصال است خوشگوار آید.سعدی.- دشگوار ؛ ناگوار. بدگوار.
- دیرگوار ؛ آنچه دیر هضم شود. آنچه گلوگیر باشد : شفتالو چندانکه جِرمش سخت تر بود دیرگوار باشد. ( نزهة القلوب ).
- روشن گوار ؛ خوشگوار :
نخورده میی دید روشن گوار
یکی باغ دربسته پر سیب و نار.نظامی.- سهل گوار ؛ خوشگوار.که آسان از گلو پایین رود و هضم شود.
- شیرین گوار ؛ شیرین. خوشگوار. آسان گوار :
نگویم می لعل شیرین گوار
که زهر از کف دست او نوش بود.سعدی ( طیبات ).تیغ جفا گر زنی ضرب تو آسایش است
روی ترش گر کنی ضرب تو شیرین گوار.سعدی ( طیبات ).- ناگوار ؛ بدگوار. که دیر هضم شود. که به آسانی از گلو پایین نرود :
ز خرما بدستی بود تا به خار
که این گلشکر باشد آن ناگوار.نظامی.- ناخشگوار؛ ناخوشگوار. ناگوار. بدگوار.
- نوشگوار ؛ شیرین گوار. خوشگوار.
|| ( اِ ) سبدی بزرگ که باغبانان دارند. ( حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ). کوار. کواره. گواره :
گوارت بیارم که زر کن شمار
نگویم که خاک آور اندر گوار.اسدی.رجوع به کوار و کواره و گواره شود. || ( اِخ ) طایفه ای از صحرانشینان باشند در هندوستان. ( برهان ).
گوار. [ گ َ ] ( اِخ ) دهی است جزء دهستان قره کهریز بخش سربند شهرستان اراک که در 40 هزارگزی شمال خاوری سربند و 8 هزارگزی راه عمومی واقع شده است. هوای آن سرد و سکنه آن 1261 تن است. آب آن از قنات تأمین میشود. محصول آن غلات ، بنشن ، چغندر و انگور و شغل اهالی زراعت و قالیبافی. راه آن مالرو است و به سختی اتومبیل میرود. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).

معنی کلمه گوار در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان قره کهریز بخش سربند شهرستان اراک واقع در ۴٠ کیلومتری شمال خاور سربند کوهستانی و سردسیر دارای ۱۲۶۹ تن سکنه محصول غله بنشن چغندر و انگور صنعت دستی آن قالی بافی .
(صفت ) ۱ - آنچه که باسانی بحلق فرو رود و زود هضم گردد مقابل گلو گیر . ۲ - آنچه که بذایقه خوش آید خوشگوار : آبهائ فراوان و رود هائ روان گوارا و جامع و بیمارستان نیکو ساخته اند . یا گوارا باد . جمله ای که بمخاطب گویند پس از خوردن یا نوشیدن وی . یا گوارا باد گفتن . تهنیت گفتن . یا گوارای وجود . دعایی است که مخاطب را پس از خوردن و نوشیدن کنند نوش جان .
دهی است جزئ دهستان قره کهریز بخش سربند شهرستان اراک

معنی کلمه گوار در فرهنگستان زبان و ادب

{CERT} [علوم نظامی] ← گروه واکنش اضطراری رایانه ای

معنی کلمه گوار در دانشنامه عمومی

گوآر. گوآر ( نام علمی: Cyamopsis tetragonoloba ) گونه ای بُنشَن و از تیره باقلائیان است که بیشتر به عنوان کود سبز کشت می شود و از آن صمغی به نام صمغ گوآر می گیرند.
۸۰ درصد گوار مصرفی در جهان در کشور هند و از این میزان ۷۰٪ در ایالت راجستان و در اصل ۶۰٪ مربوطه تنها در شهر جادپور این ایالت تولید می گردد.
آبیاری این گیاه تنها در دو نوبت، یکی به هنگام جوانه زدن و دیگری به هنگام میوه دادن آن انجام می شود. بلندای این گیاه گاه به ۱ الی ۲ متر می رسد که در روی ساقه های نسبتاً عمودی آن ( حدود ۱۵ سانتیمتر، حدود ۶ الی ۹ دانه ۲ تا ۳ میلیمتری می روید. ۱۴–۱۶٪ از حجم دانه ها را پوست و ۴۰–۴۶٪ آن را گوار تشکیل می دهد.
قوم بلوچ از این گیاه خورش بسیار مقوی و لذید طبخ می کنند که ارزش غذایی فراوانی دارد. این گیاه انواع زیادی دارد که بسته به محل کشت و زبان مردم محلی نام گذاری شده اند.
گوار (اراک). گَوار، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است.
این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۶۸۲ نفر ( ۷۸۴خانوار ) بوده است. .
روستای گوار در دهستان سده و در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اراک واقع شده است. روستای گوار هم جوار با روستاهای عقیل آباد، علی آباد، گوشه، سیرکند، چشمه پهن، بان و خورزن علیا است. گوار بزرگترین روستای منطقه قره کهریز می باشد.
منطقه گردشگری خورزن و قشلاق با دره ها و چشمه سارهای طبیعی در شمال این روستا و وجود باغ ها، قنات ها، و همچنین وجود بقعه امام زادگان قاسم و علی از نوادگان امام حسن مجتبی از دیدنی های روستا است.
دو رشته قنات قزل کهریز و قنات حسین آباد از جمله قنوات این روستای آباد است. آب معدنی این منطقه از سرشاخه های قنات های قزل کهریز و گوار برداشت می شود. آب معدنی عقیق در جنوب این روستا واقع است.
قدمت گوار
با توجه سنگ نبشته موجود در آستان مقدس حرم مطهر امامزاده ابوالقاسم و فرزندش امامزاده علی علیهما السلام ( از احفاد امام حسن مجتبی علیه السلام ) که بصورت عربی چنین نگاشته شده "سنه اثنی عشر ماه"یعنی سال 112 هجری قمری ، می توان قدمت گوار را بیش از هزار سال تخمین زد.
آستان مقدس گوار
حرم مطهر ابتدا به صورت یک اتاقک کوچک خشت و گلی بود'در سال 1377 به دعوت استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین منصوری از استاد خود حضرت آیت الله العظمی لنگرودی رحمه الله علیه با استقبال بی نظیر مردم ولایتمدار گوار به این روستا سفر می کنند و کلنگ بازسازی آستان مقدس گوار را به زمین می زند و با همت و تلاش مردم متدین دارالمومنین گوار و هیئت امنا حرم مطهر طی 7سال بازسازی می شود
وجه نامگذاری گوار
در کتاب افتخارات استان مرکزی که در سه مجلد توسط اداره اوقاف اراک چاپ شده آمده نام اولیه گوار شمس آباد بوده با هجرت آیت الله آخوند ملامحمدعلی شیرازی از نجف اشرف به این منطقه و سکونت در گوار با توجه به عظمت اجتماعی که در جامعه آن زمان داشته نام کوار ( برگرفته از شهرستان کوار شیراز ) را انتخاب نموده بجای شمس آباد قرار می دهند به مروز زمان لفظ کوار به گوار در محاورات اجتماعی تغییر پیدا می کند
آثار باقی مانده از جمله آسیاب های آبی قدیمی واقع در حاشیه مرز بین گوار و روستای بان، آسیاب آبی واقع در حاشیه رودخانه قشلاق مزرعه معروف به زمین گردله، آسیاب آبی واقع در پشت مسجد جامع گوار محله سرآسیاب در مسیر آب قنات گوار حکایت از موقعیت استرتژیک و رونق اقتصادی این روستا در گذشته بوده است.
گوار (تبریز). گوار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان چای بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده است. این روستا ۱۷۵ نفر جمعیت دارد.
پژوهش حاضر بررسی مردم نگارانه روستای گوار است که با استفاده از روش مصاحبه و مشاهده و تجربه زیسته در این روستا انجام گرفته است. این تحقیق نشان می دهد که در طول زمان ویژگی های جمعیتی، جغرافیایی، بافت فرهنگی واجتماعی روستای گوار دست خوش تغییرات اساسی شده است. اصالحات ارضی در سالهای گذشته و نیز طرح هادی در سال های اخیر عوامل مهم تغییر چهره و درون روستای گوار بوده اند. همانگونه که در ادامه مطرح خواهیم کرد روستای گوار به دلیل واقع بودن در مرکز منطقه شهر جدید شهریار تبریز که در برنامه احداث شهر جدید قرار دارد از اهمیت باالیی برخوردار می باشد، که دلیل اصلی و تأثیر گذار در مهاجرت اهالی این روستا به شهر تبریز و سایر شهرها می باشد. این روستا دارای جمعیتی بالغ بر ۲۱۰نفر درقالب ۳۵ خانوار می باشد. در این مطالعه به جمعیت واقعی ) جمعیت ساکن در روستا ( اشاره شده است وشامل مهاجرین نمی شود.
از آنجایی که فاصله زمانی روستای گوار با شهر تبریز حدود ۲۰ دقیقه است و حجم زیادی از مسافران ( دانش جویان، دانش آموزان، کارگران و افراد دیگر ) در این مسیر تردد می کنند، می بایست وسائط نقلیه عمومی وخصوصی کافی وجود می داشت که می توان گفت برای هر خانوار یک اتوموبیل وجود دارد و از موتور سیکلت به صورت معدود استفاده می شود همچنین می توان گفت به دلیل کوچک بودن روستا اهالی در داخل روستا به صورت پیاده رفت و آمد می کنند. در مورد ادوات کشاورزی در این روستا از آنجایی که اهالی روستا زمین های زراعی خود را به شرکت تحت نظر سپاه پاستاران جهت احداث شهر جدید شهریار تبریز در سال ۱۳۷۴ فروخته اند و تعداد معدودی از زمین های زراعی خود را جهت زراعت نگه داشته اند، می توان گفت حدوداً برای هر دو خانوار یک تراکتور با تمام ادوات کشاورزی جمعاً ۲۰ عدد تراکتور وجود دارد.
گوار (کلیبر). روستای گوار
گوار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده است.
کوه هشت سرـ صعود از مسیر روستای گوار از توابع شهرستان کلیبر
از این روستا کوه زیبای هشت سر در همه فصول سال در منظر دید قرار دارد از قسمت جنوبی روستای گوار تا دامنه کوه ۲ کیومتر راه است که هم با ماشین های روستایی می توان طی کرد هم باپای پیاده تا به دامنه کوه برسی و صعود را آغاز کنی. در این مسیر صعود دو چشمه در ارتفاعهای ۲۲۰۰متری ( چهل چشمه ) و ارتفاع ۲۴۵۰ متری ( چشمه یورد. محل ییلاق روستای گوار ) قرار دارد؛ که چشمه دوم دارای آبی سرد و گوارا بوده و از یخچالهای کوه هشت سر جاری می شود. این مسیر صعود دارای شیب تند بالا ۳۵ درجه تا ۴۵ درجه می باشد؛ و اکثراْ فاقد مسیر سنگلاخی می باشد؛ لذا صعود در فصول مه آلود سال و بارانی به سبب سر سبزی همیشه گی آن دشوار می باشد.
هشتسر کوهی است که مردم منطقه از آن به عنوان نماد صلابت و بزرگی یاد می کنند. این کوه زیبا در شمال شرقی شهرستان اهر، جنوب غربی شهر هوراند و جنوب شرقی شهر کلیبر واقع شده است. ارتفاع این کوه در بلندترین نقطه آن ۲۹۵۴ متر بوده و ارتفاع اغلب قله های متعدد آن بیش از ۲۸۰۰ متر می باشد. تا اواسط دههٔ ۷۰ مامنی برای کل و بز بوده اما شکار غیرمجاز موجب انقراض محلی و کوچ اجباری این گونه به سایر نواحی شد. از سایر گونه های موجود می توان به سیاه گوش، خرس قهوه ای، گربهٔ وحشی و… از پرندگان هم می توان به عقاب طلایی، کبک چیل، ابیا، لاچین، کبک و… اشاره کرد. در گذشته هایی نه چندان دور آواز کبک دری از صخره های این کوه شنیده می شد. البته امروزه خبرهایی مبنی بر وجود این پرندهٔ زیبا به گوش می رسد اما صحت و سقم این خبر نیاز به بررسی بیشتری دارد. پلنگ را نیز باید به لیست گونه های منقرض شده این کوه افزود.
روستاهای مشرف بر کوه هشت از جهت های مختلف شامل روستای گوار، کلی سفلی، نیق، عربشاه ( حرفشه ) , کیقباد، تازکند، کلی علیا، میدان لار، . . . . می باشد. این روستا از کوه های بلند وسر به فلک کشیده های زیادی برخوردار است وهمچنین از دشت های زیبا ومکان های دیدنی مانند چهل چشمه که یکی از مکان های گردشگری می باشد برخوردار است
مناطق تاریخی و دیدنی دیگر هشت سر:
قوبول دره سی در یک کیلومتری غرب قریهٔ چناب از توابع هوراند ( دو کیلومتری جادهٔ اهر - کلیبر ) پشت کوه سنگی مرتفعی واقع شده است، در مقابل آن، کوه هشت سر قرار دارد که به روایتی مسکن اصلی بابک خرمدین بوده است. تپهٔ تاریخی اژدها داشی در این دره قرار دارد. بر بدنه و بالای آن غارهایی است که به گفتهٔ اهالی هر کدام گنجایش بیش از دو هزار نفر را دارد. بر روی تپه های قوبول دره سی، حفاری و تخریب های ناهنجاری صورت گرفته و تعداد قابل توجهی مجسمه های سنگی بیرون ریخته است. این مجسمه ها که تعداد آن ها از صد بیشتر است و در غارهای وسیع سینهٔ کوه پیدا شده اند، اکثراً صورت مردان جنگی را دارند که دست بر سینه ایستاده اند. همچنین در قوبول دره سی میدانی است به نام هوشنگ شاه ( لشگرگاه ) و معبدی به نام جلال تالان که احتمالاً بازماندهٔ یک آتشکده است. علاوه بر مجسمه های سنگی مردان جنگی، مجسمه های دیگری نیز به شکل گاو یا افراد غیرنظامی از این منطقه کشف شده که نمی توان هویت دقیق محل آن را تعیین کرد. از طرف دیگر در این ناحیه مقابری وجود دارد که سفال های منسوب به هزارهٔ اول و دوم قبل از میلاد از درون آن ها به دست آمده است. . این کوه دارای دره های عمیق و همچنین پرآب است که از برف قلل متعدد کوه سرچشمه می گیرند. زمانی این کوه با شکوه و پر عظمت مامنی برای کل و بزهای زیبا بود. البته در این سال ها نیز اگر شانس یاری کند می توان کل و بزهایی هر چند اندک را به کمک دوربین چشمی مشاهده نمود. آخرین بار برمی گردد به سال ۸۵ که توسط یکی از شکارچیان منطقه بوسیله دوربین در دی ماه مشاهده شده بود. البته این مشاهدات نیز در فصل جفت گیری صورت می گیرد. زمانی که کل ها از گله جدا شده و به کوهای مختلف رم می کنند. اشاره به این نکته ضروری است که در حال حاضر هیچ کل یا بزی در تمام فصول در کوه زندگی نمی گذراند. از سایر موجودات کمیاب دیگر می توان به کبک دری اشاره کرد. از پدر خود و سایر شکارچیان شنیده ام که کبک دری در اوایل دهه ۶۰ به صورت گروهی و گله در این کوه ها زندگی می کرده اند. به طوری که تعداد هر گله تا ۳۰ عدد می رسید. این نوع زندگی برای کبک دری تعجب انگیز است. علت را شاید در کثرت جمعیت دید. اما در حال حاضر فقط به تعداد انگشتان یک دست می توان کبک دری در کوه هشتسر یافت نمود. شکار بی رویه دامن هشتسر را نیز در اوایل انقلاب و دهه ۶۰ گرفت به طوری که گفته می شود با اسلحه ژ۳ در یک روز ۱۲ کل و بز در این کوه شکار شده است. این نوع شکار به کبک دری نیز رسیده. پارسال شکارچی بود که کبک دری را به قیمت ۸۵ هزار تومان به فروش می رسانید. با این وضعیت نباید انتظار یافت کبک دری را داشت. آنچه در این میان بیشتر چشم ها را خیره می کند، یکی شکار غیرمجاز و دیگری ضعف شدید اداره محیط زیست شهرستان اهر است. اداره که برای گرفتن شکارچی غیرمجاز کبک، ۵ نفر۷ ساعت وقت صرف می کند اما قدمی به کوه های هشتسر نمی نهد تا درد این منطقه را خود درک کند و درمانی بیابد. آیا ۳–۲ عدد کبک مهم است یا یک عدد کبک دری؟ زاد و ولد کبک ها مشخص است. در این سال ها جمعیت کبک نه تنها کم نشده بلکه روبه افزایش است. اما کبک دری چه؟ هر سال جمعیتشان روبه انقراض می گذارد. با امکاناتی که در اختیار اداره محیط زیست شهرستان اهر قرار دارد هم می توانند بر کوه هشتسر و هم کوه قوشا داغ نظارت کنند که هر دو دارای چند عدد کبک دری هستند.
معنی کلمه گوار در فرهنگ فارسی

معنی کلمه گوار در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:گاومیش آسیایی

جملاتی از کاربرد کلمه گوار

انجمن با بزرگوار‌ان کرد استوار‌ی به استواران کرد
به رنگ آبم و لب تشنه از حرارت حرب ز خون دشمن دین آب خوشگوار من است
رونده در او آبهای زلال گوارا چو می گر بود می حلال
که درکام دانا بود خوشگوار سخن ها که گوید زن سوگوار
تو از جمال چنانی که در جمال و کمال بزرگوار خداوند زاده هنری
قوله تعالی: وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ توکّل آفتابی است که از برج سعادت تابد، بادی است که از سرای قرب وزد، بویی است که بشارت وصل آرد. منزلی شریف است و مقامی بزرگوار، و درجه‌ای است که دست هر بی قدری بر قدّ او نرسد. و بصر هر مختصر همّتی او را در نیابد. آن جوانمردان که قدم در میدان توکّل نهادند ساکنان عالم قرآن بودند، سلاطین جهان هدایت، مستان شربت نیستی. عظیم روشی داشتند که دنیا در راه ایشان افتاد با وی انس نگرفتند. سمعها را صمام برنهادند تا هیچ نباید شنید. دیده‌ها از هر چه نشان حق نداشت باز بستند.
و در میان مذاکرات وی را گفتم: هر چند تو در روزگار سلطانان‌ گذشته بودی‌ که شعر تو دیدندی وصلت و نواخت مر ترا کمتر از آن دیگران نبودی، اکنون قصیده‌یی بباید گفت و آن گذشته را بشعر تازه کرد تا تاریخ بدان آراسته گردد. وی این قصیده بگفت و نزدیک من فرستاد. چون کسی پادشاهی گذشته را چنین شعر داند گفت، اگر پادشاهی بر وی اقبال کند و شعر خواهد، وی سخن را بکدام درجه رساند؟ و امروز، بحمد اللّه و منّه‌، چنین شهر هیچ جای نشان نمیدهند بآبادانی و مردم بسیار و ایمنی و راحت و سلطان عادل مهربان، که همیشه این پادشاه و مردم شهرباد، اما بازار فضل و ادب و شعر کاسدگونه‌ می‌باشد و خداوندان این صناعت محروم. و چون در اول این تاریخ فصلی دراز بیاوردم در مدح غزنین، این حضرت بزرگوار که پاینده باد، آن واجب دارم و فریضه بینم که کسانی که از این شهر باشند و در ایشان فضلی باشد، ذکر ایشان بیاوردن خاصّه مردی چون بو حنیفه که کمتر فضل وی شعر است‌ و بی‌اجری‌ و مشاهره‌ درس ادب و علم دارد و مردمان را رایگان علم آموزد. و پس از این بر فضل وی اعتماد خواهم کرد تا آنچه مرا بباید از اشعار که فراخور تاریخ باشد، بخواهم.
گوارا طرفدار حقوق بشر و توقف رشد بدهی کشورهای در حال توسعه است. او نویسنده کتاب چاوز، ونزوئلا و آمریکای لاتین جدید است.
یکی از دختران سید ابوالحسن با مهدی حَکمی معروف به پایین‌شهری قمی (درگذشت ۱۳۲۰ش) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج، علی‌اکبر حکمی‌زاده نویسنده کتاباسرار هزار ساله است که در دوره پهلوی بحثهای دامنه‌داری را برانگیخت. خمینی در ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت طالقانی، دربارهٔ پدر او نوشته‌است: «رحمت خداوند بر پدر بزرگوار او که در رأس پرهیزگاران بود.»
مرگ است چاره زندگی ناگوار را جز مرگ اگر تو چاره گری یافتی بگو