گمراه
معنی کلمه گمراه در لغت نامه دهخدا

گمراه

معنی کلمه گمراه در لغت نامه دهخدا

گمراه. [ گ ُ ] ( ص مرکب ) گم کرده راه. سرگشته. آواره. بی راه. روگردان. ( ناظم الاطباء ). تَیّاه. تَیهاف. خَسَر: سَباه ؛ مرد عقل رفته و گمراه. ضَلول. ضال . ( دهار ). عَتاهة. عَتاهیَّة. غَو. غاوی. غَوی . غَیّان. ( منتهی الارب ) :
دلخسته و محرومم و پی خسته و گمراه
گریان به سپیده دم و نالان به سحرگاه.خسروانی.شنیده ای که چه دیده ست رای زو و چه دید
شه مخالف بی رای کم هش گمراه.فرخی.ز راه آگه نبودم همچو گمراه
چو کرم سک ز طعم شهد، ناگاه.( ویس و رامین ).چو گمراه بیندکسی روز و شب
ز بی توشگی جان رسیده به لب.اسدی.به ره بازآید این گمراه دیوت گر بخواهی تو
مسلمانی بیابد گر خرد باشد سلیمانش.
ناصرخسرو ( دیوان چ دانشگاه تهران ص 234 ).
گر بدین مشغول گشتم لاجرم
رافضی گشتستم و گمراه نام.ناصرخسرو ( دیوان ص 298 ).گمراه و سخن ز ره نمایی
در ده نه و لاف دهخدایی.نظامی.میروم گمراه نه دین و نه دل
تا نسیم رهنمایی پی برم.عطار.آئین تقوی ما نیز دانیم
اما چه چاره با بخت گمراه.حافظ.ما را به مستی افسانه کردند
پیران جاهل شیخان گمراه.حافظ.- خواب گمراه ؛ رؤیای کاذب. اضغاث احلام :
یقین گشت او را [ گیورا ] که جز شاه نیست
همان خواب گودرز گمراه نیست.فردوسی.

معنی کلمه گمراه در فرهنگ معین

(گُ ) (ص مر. ) سرگشته ، آواره ، کسی که راه درست زندگی را انتخاب نکرده .

معنی کلمه گمراه در فرهنگ عمید

۱. کسی که راه را گم کرده.
۲. [مجاز] کسی که از راه راست منحرف شده باشد.
* گمراه شدن: (مصدر لازم )
۱. راه خود را گم کردن.
۲. [مجاز] از راه راست منحرف شدن.
* گمراه کردن: (مصدر متعدی ) [مجاز] کسی را از راه راست منحرف ساختن.
* گمراه گشتن: (مصدر متعدی ) [مجاز] = گمراه شدن

معنی کلمه گمراه در فرهنگ فارسی

۱ - کسی که راه خود را گم کرده گم شده . ۲ - کسی که از طریق. صواب منحرف گردد ضال : ما را برندی افسانه کردند پیران جاهل شیخان گمراه . ( حافظ ) ۳ - آنکه از دین حق عدول کرده ملحد .

معنی کلمه گمراه در دانشنامه عمومی

گمراه (فیلم ۱۹۶۳). «گمراه» ( هندی: गुमराह ) فیلمی هندی است که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به سونیل دات، آشوک کومار و مالا سینها اشاره کرد.
گمراه (فیلم ۱۹۹۳). گمراه ( به هندی: Gumrah ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۳ و به کارگردانی ماهش بهات است. در این فیلم بازیگرانی همچون سری دوی، سانجی دات، انوپم کهیر، راهول روی، ریما لاگو، باب کریستو، لاکسیمیکانت برد، کامینی کاشال ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه گمراه در ویکی واژه

سرگشته، آواره، کسی که راه درست زندگی را انتخاب نکرده.

جملاتی از کاربرد کلمه گمراه

بلورین کوه در زیر کمر گاه در آن کوه و کمر دل گشته گمراه
هر که نشناخت خضر، گمراه است سالک راه نیست، در چاه است
چون کند عدل تو در راه هدی احیای دین کافر گمراه بین تشریف ایمان یافته
صنعت الکل سعی کرده‌است به‌طور فعالانه اذهان عمومی را از خطر ابتلا به سرطان در نتیجه مصرف الکل گمراه کند و علاوه بر آن برای حذف قوانینی که وجود برچسب‌های هشدار سرطان همراه نوشیدنی‌های الکلی را الزامی می‌کنند، مبارزه کند.
هذا خَلْقُ اللَّهِ اینچه می‌بینید آفریده اللَّه است فَأَرُونِی پس با من نمائید ما ذا خَلَقَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ که آن چه چیزاند که ایشان آفریدند که فرود از اواند بَلِ الظَّالِمُونَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ (۱۱) که کافران در گمراهی آشکارااند.
بود روزت یکی رومی چون ماه شبت یک زنگیی چون بخت گمراه
اخبار دروغین گمراه کننده و فریبنده از طنز آشکار یا تقلید مبهم است که به جای اینکه مخاطب را گمراه کند، به طنز می‌پردازد. خبررسانی جعلی به ویژه با گسترش فناوری در سیاست اثرگذار شده‌است. برای رسانه‌ها، توانایی جذب بینندگان به وب‌سایت‌هایشان ضروری است تا تبلیغ‌کنندگان را که برای تبلیغات در وب‌سایت‌هایشان نیازمند هزینه تبلیغ است بپردازند.
این چه حکمت بود که قبلهٔ مراد کردم از خانه برون گمراه و شاد
آبرامز در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ ایران حامی ابراهیم رئیسی بود. او گفته: "ساده است. رئیسی چهره واقعی جمهوری اسلامی است، اما [حسن] روحانی یک پوشش است. روحانی قدرتی برای تغییر رفتار رژیم ندارد و تنها نقش او گمراه کردن [جهان] غرب درباره نقش 'میانه‌روها ' است. چنان که در دوره محمود احمدی‌نژاد دیدیم، این خیلی برایمان بهتر است که درباره رژیم ایران و رهبران آن توهمی وجود نداشته باشد".
«قالَ لَقَدْ کُنْتُمْ أَنْتُمْ وَ آباؤُکُمْ» گفت تا بودید شما و پدران شما همه، «فِی ضَلالٍ مُبِینٍ» (۵۴) در گمراهی آشکارا بودید.
سختی استفاده از آزمون کاسیسکی در پیدا کردن رشته‌های تکراری است. اگر این کار بخواهد به صورت دستی انجام شود بسیار مشکل است، اما رایانه‌ها می‌توانند این کار را بسیار آسان تر کنند. با این حال، هنوز دقت لازم است، به این خاطر که برخی از رشته‌های تکرار شده ممکن است تصادفی باشند، به این ترتیب برخی از فواصل تکرار گمراه‌کننده هستند. تحلیلگر میبایست بعضی از تکرارها را برای پیدا کردن طول درست کلیدواژه در نظر نگیرد. و البته در نهایت می بایست متن رمز شدهٔ بدست آمده از آزمون کاسیسکی که یک متن رمز شدهٔ تک الفبایی می‌باشد، مورد تحلیل قرار گیرد.
تا ز چشم شاه‌ گردد چشم هر بدخواه کور تا ز کوس شاه‌ گردد گوش هر گمراه کر
گزارش‌های غیرزرتشتی از باورهای نوعاً زروانی اولین آثار زرتشتی بود که به غرب رسید و محققان اروپایی را گمراه کرد تا به این نتیجه برسند که دین زرتشتی یک ایمان دوگانه‌باور است.
گمراه شدی چو بر تو بگذشت در جامهٔ جبرئیل شیطان
و قومی گفتند: آیت منسوخ نیست، و معنی آیت آنست که: لن تقبل توبتهم فی حال ضلالتهم. برین قول واو وَ أُولئِکَ واو حال است. میگوید: توبت ایشان در آن حال که گمراه باشند نپذیرند، که توبت و ضلالت ضدّ یکدیگرند، بهم جمع نیایند. و گفته‌اند: لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ یعنی عند الموت و المعاینة، نحو قوله تعالی: وَ لَیْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ... الآیة.