گلها
معنی کلمه گلها در دانشنامه عمومی

گلها

معنی کلمه گلها در دانشنامه عمومی

گل ها (آلبوم ایس آو بیس). گل ها ( به انگلیسی: Flowers ) آلبومی از گروه موسیقی سینث پاپ ایس آو بیس است که سال ۱۹۹۸ میلادی منتشر شد. این آلبوم در سراسر جهان بیش از ۴ میلیون نسخه فروخت.
گل ها (ترانه مایلی سایرس). «گل ها» ( انگلیسی: Flowers ) ترانه ای از خوانندهٔ آمریکایی مایلی سایرس است که در هشتمین آلبوم استودیویی او تعطیلات تابستانی بی پایان ( ۲۰۲۳ ) قرار دارد. سایرس این ترانه را با گریگوری آلده هاین و مایکل پولاک نوشت و کید هارپون و تایلر جانسون تهیه کنندگان آن بودند. کلمبیا رکوردز «گل ها» را به عنوان تک آهنگ آغازین آلبوم در ۱۲ ژانویهٔ ۲۰۲۳ منتشر کرد. این ترانه، اثری پاپ با عناصر دیسکو، راک و فانک است.
«گل ها» نقدهای مثبتی از منتقدان موسیقی دریافت کرد و به موفقیت تجاری بزرگی دست یافت و رکوردهای بسیاری را شکست. در ایالات متحده، این تک آهنگ در رتبه اول قرار گرفت و هشت هفته متوالی را در صدر بیلبورد هات ۱۰۰ سپری کرد. علاوه بر این، پس از «توپ مخرب» ( ۲۰۱۳ ) به دومین ترانهٔ شماره یک سایرس در این جدول تبدیل شد. همچنین در رتبه اول جدول ۲۰۰ آهنگ جهانی بیلبورد قرار گرفت و برای سیزده هفته متوالی در صدر بود. این آهنگ همچنین در جاهای دیگر موفقیت تجاری داشت و در ۳۷ کشور دیگر در صدر جدول قرار گرفت. همچنین یک رشته از رکوردها را در پلتفرم های استریم شکست، از جمله رکورد اسپاتیفای برای بیشترین پخش آهنگ در یک هفته ( هم در هفته اول و هم در هفته دوم ) و سریع ترین آهنگ در تاریخ اسپاتیفای که از یک میلیارد استریم گذشت که این رکورد را در ۱۱۲ روز به دست آورد. این ترانه برندۀ جوایز گرمی ضبط سال و بهترین اجرای پاپ تک نفره شد و همچنین نامزد ترانه سال بود.
جیکوب بیکسنمن موزیک ویدیوی «گل ها» را کارگردانی کرد که سایرس در حال اجرای رقص در چندین مکان از جمله استخر روباز، حیاط خلوت و پشت بام خانه اش است. فیلم برداری در لس آنجلس صورت گرفت و صحنه هایی در الیزین پارک تصویربرداری شد. این ویدیو نامزد سه جایزه در جوایز موسیقی ویدیوی ام تی وی ۲۰۲۳ شد: ویدئو سال، بهترین ویدیوی پاپ و بهترین فیلمبرداری. برای تبلیغات بیشتر، سایرس این ترانه را به صورت زنده در ویژه کنسرت مستند همراه آلبوم، تعطیلات تابستانی بی پایان ( جلسات حیاط خلوت ) ، اجرا کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه گلها

آمد سحاب و چهره ی گلها ز خواب شست نیسان دهان غنچه بمشک و گلاب شست
وان گلی کز رش حق نوری نیافت صحبت گلهای پر در بر نتافت
برترین گلزنان تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران به بررسی بازیکنانی می‌پردازد که بیشترین گل را در تاریخ لیگ برتر ایران به ثمر رسانده‌اند. تا پایان بیست و سومین دوره لیگ برتر ایران بیش از ۱۲٬۷۵۸ گل در ادوار لیگ برتر به ثمر رسیده‌است. این گلها توسط ۱۱۰۰ بازیکن ایرانی و خارجی وارد دروازه تیمهای لیگ برتری شده‌است.
پیرامون ارسنجان را جنگلهای سرسبز بناب و کوه‌های سربلند با مناظر بدیع احاطه کرده‌است. از مناظر دیدنی ارسنجان می‌توان به جنگلهای سرسبز طبیعی بناب، فیجان، خلیل بگ، تنگ اشکن و چشمه‌سارها ارتفاعات دال‌نشین کوه‌های قلات، دریاچه طشک، غار ضحاک، چشمه شیرخون، پیر با صفا، مروارید سبز (تک درخت روییده بر سنگ)، دریاچه ارسنجان و باغ‌های سرسبز شمال و غرب جنوب ارسنجان اشاره کرد.زبان اصلی مردم ارسنجان گویش فارسی دارند.
مروا ی عاشق صادق که من معشوق جانانم بیا ای بلبل شیدا که من گلهای تر دارم
غلط بخشی تماشا کن که خورشید بلنداختر ز گلها رنگ می گیرد به سنگ خاره می بخشد
بعد از این گلهای بیخار از چمن خواهد شکفت بس که شد پامال از جوش تماشا خار گل
دامن از گلهای خون دل نشویم زان مرا دامنی پر گل بود روزی کزین بستان روم
استان مهره منطقه‌ای کوهستانی سرسبز وخلاب است، کوهای آن مملوء از جنگلهای انبوه‌است. آب وهوایش از سایر مناطق یمن لطیف تر است.
درون مهر صد گل از کواکب بشکفد هر گه ز می گلها بروی ساقی مه پیکرم افتد
تو ای شیراز گلهای ادب را بوستانستی گلستانی بود گر فضل و دانش را تو آنستی
وقتست که گلها بنیایند و روند وز شرم رخت قفا نماید و روند
از نوبهار آرزو، گلهای اشکم تازه شد پایی بنه بردیده ام، گر سیر گلشن می کنی