گلبول

معنی کلمه گلبول در لغت نامه دهخدا

گلبول. [ گْل ُ / گ ُ ل ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) دانه های بسیار کوچک و کروی شکل که در خون پیدا میشود و بر دو قسم است : گلبول سفید و گلبول قرمز. گلبول سفید یا گویچه های سفید به دو دسته تقسیم میشوند: 1- یک هسته ای. 2- چندهسته ای : یک هسته ای به یک هسته های کوچک و بزرگ که دارای قطر بین 7 و 10 میکرن و دومی بین 10 تا 15 میکرن است ، چندهسته ای هاکه دسته ای از آنها ماده اسید دارند و 2 تا 3 درصد گلبولهای سفید خون را تشکیل میدهند روی هم رفته در گلبولهای سفید، چندهسته ای 67 درصد مجموع گلبولهای سفیدند. گلبول قرمز یا گویچه های قرمز بشکل قرصهای مقعرالطرفین و قابل انعطاف اند این گلبولها هسته ندارند ازاین جهت غیرقابل تقسیم و تکثیرند. عمر این گلبولها 50 تا 60 روز است و پس از آن به سپرز جای میگیرند.

معنی کلمه گلبول در فرهنگ معین

(گُ لُ ) [ فر. ] (اِ. ) یاخته های بسیار کوچک و کروی شکل که در خون پیدا می شود و بر دو قسم است گلبول سفید و گلبول قرمز.

معنی کلمه گلبول در فرهنگ عمید

سلول های تشکیل دهندۀ خون که به دو گونۀ سفید و قرمز تقسیم می شوند، گویچه.

معنی کلمه گلبول در فرهنگ فارسی

( اسم ) هر یک از سلولهای موجود در خون جانوران که بدو نوع گلبول های قرمز و سفید موجودند . گلبول های قرمز خصوصا در خون جانوران دارای ماد. آهن موسوم به هموگلوبین میباشند . در خون انسان در هر میلیمتر مکعب در حدود ۵ میلیون گلبول قرمز وجود دارد . گلبولهای سفید خون بمنزل. سربازان و مدافعان خون بدن میباشند و در خون اسنان در هر میلیمتر مکعب در حدود /۷٠٠٠ گلبول سفید موجود است که برخی از آنها حاوی چند هسته و برخی دارای یک هسته میباشند ( گلبولهای قرمز فاقد هسته اند ) . غیر از گلبولها در خون ذرات ریزی بنام پلاکت ها موجودند .

معنی کلمه گلبول در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:گویچه

معنی کلمه گلبول در ویکی واژه

یاخته‌های بسیار کوچک و کروی شکل که در خون پیدا می‌شود و بر دو قسم است گلبول سفید و گلبول قرمز.

جملاتی از کاربرد کلمه گلبول

مقدار و نوع بافت استخوانی در استخوان‌های مختلف بدن متفاوت است؛ مثلاً در تنهٔ استخوان ران بافت متراکم وجود دارد در مجرای میانی استخوان ران مغز زرد وجود دارد. مغز زرد از مقدار زیاد چربی ساخته شده. توجه به این نکته لازم است که بافت متراکم تولید گلبول قرمز و سلول خونی ندارد اما در شرایطی مثل کم‌خونی مغز زرد به مغز قرمز تبدیل شده و به تولید گلبول کمک می‌کند.
گلبول قرمز، گویچه سرخ یا اریتروسیت متداول‌ترین نوع سلول‌های خونی است و در بدن مهره‌داران، نقش اصلی رساندن اکسیژن را، از شش‌ها (یا آبشش‌ها) به بافت‌ها رابازی می‌کند
گلبول‌های سفید موجود در مایع منی: همچنین ممکن است نمونه مایع منی از نظر گلبول‌های سفید خون مورد آزمایش قرار گیرد. سطح بالایی از گلبول‌های سفید در منی، لکوسپرمیا نامیده می‌شود و می‌تواند نشانه ای از یک نوع عفونت باشد.
عوارض شایع آن شامل خواب‌رفتگی، احساس خستگی، تهوع، استفراغ و کاهش گلبول‌های خون و عوارض جدی‌تر آن بروز واکنش‌های حساسیتی است. مصرف این دارو در دوران بارداری ممکن است به جنین صدمه بزند.