گشتا

معنی کلمه گشتا در لغت نامه دهخدا

گشتا. [ گ ُ ] ( اِ ) بهشت را گویند و بعربی جنت خوانند. ( برهان ) ( آنندراج ) :
زآنکه گشتای خوب کاران راست
جمله عقبی حلال خواران است.سنایی.

معنی کلمه گشتا در فرهنگ معین

(گُ ) (اِ. ) بهشت .

معنی کلمه گشتا در فرهنگ عمید

بهشت، جنت: ز آنکه گشتای خوبکاران راست / جمله عقبی حلال خواران راست (سنائی: لغت نامه: گشتا ).

معنی کلمه گشتا در فرهنگ فارسی

( اسم ) بهشت : زانکه گشتای خوب کاران راست جمله عقبی حلال خواران راست . ( سنائی )
بهشت است

معنی کلمه گشتا در فرهنگ اسم ها

اسم: گشتا (دختر) (فارسی) (تلفظ: gaštā) (فارسی: گَشتا) (انگلیسی: gashta)
معنی: فردوس، پردیس، بهشت، جنت، این واژه قرائتی از رسم الخط پهلوی «vahisht» به معنی بهشت است، این واژه قرائتی از رسم الخط پهلوی ' vahisht ' به معنی بهشت است

معنی کلمه گشتا در ویکی واژه

بهشت.

جملاتی از کاربرد کلمه گشتا

در طول نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۴، چری دومین فیس‌لیفت از چری تیگو را معرفی کرد و در این فیس‌لیفت بود که نام آن را به چری تیگو ۳ تغییر داد. این خودرو با نام جدیدش حالا به‌عنوان ارزان‌ترین عضو خاندان چری تیگو به حساب می‌آمد. این خودرو مجهز به یک موتور ۱٫۶ لیتری با قدرت ۱۲۶ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر است که با جعبه‌دنده‌های ۵ سرعتهٔ دستی و یا سی‌وی‌تی جفت می‌شود.
هوشمندی همچو جاماس و پَشوتَن دیده است شوکتِ گشتاس و داراییِ بهمن دیده است
افتادگی پا به ندرت نتیجهٔ آسیب‌شناسی شامل ماهیچه‌ها یا استخوان‌های بخش پایین پا است. ماهیچهٔ تیبیالیس قدامی که پا را بلند و جمع می‌کند نقش مهمی در دورسی‌فلکشن دارد. با این حال فیبولاریس ترتیوس، ماهیچهٔ دراز بازکنندهٔ انگشتان پا و ماهیچهٔ دراز بازکنندهٔ شست پا در دورسی‌فلکشن نقش مهمی دارند. اگر افتادگی پا ناشی از اختلال عصبی باشد تمامی ماهیچه‌های مذکور می‌توانند تحت تأثیر قرار بگیرند زیرا همگی توسط عصب فیبالی (پرونئال) عمقی که از عصب سیاتیک شاخه می‌گیرد، عصب‌رسانی می‌شوند. عصب سیاتیک از شبکهٔ کمری خارج می‌شود و ریشهٔ آن در پنجمین فضای عصبی کمری است.
در ایوان گشتاسپ بر سوی کاخ درختی گشن بود بسیار شاخ
که بر من ز گشتاسپ بیداد بود ز گفت گرزم اهرمن شاد بود
دگر روز گشتاسپ با موبدان ردان و بزرگان و اسپهبدان
بدو گفت گشتاسپ من پیش ازین ببودم بر شاه ایران زمین
بدو گفت گشتاسپ کای ماهروی سمن خد و سیمین‌بر و مشکبوی
فصل: اگر بیماری بود که پنداری که در خوابست چون بخوانی پاسخ دهد و لکن ترا نشناسد، چشم باز می‌گشاید و باز می‌غنود، علامت بد باشد و نیز اگر مدهوشی بینی و دست در هر جای میزند و خود را و جای خود را نیز میشوراند، هم علامت بد باشد و نیز اگر مدهوش بود و هر وقتی نعرۂ بزند و دست و انگشتان خود همی‌گیرد و می‌فشارد، هم علامت بد بود و اگر سپیدی چشم بیمار سپیدتر از عادت خویش بود و سیاهی سیاه‌تر و زبان گرد دهان می‌برآرد و دم همی کشد، هم علامت بد بود و اگر از رشک یا از غم صعب بیمار بود یا دمه دارد، هم بد باشد و اگر بیمار پیوسته قی میکند لون سرخ و زرد و سیاه و سپید یا قی باز نه ایستد هم مخوف باشد و اگر بیمار را کاهش و سرفه بود خدوى او بگیر بر کوئی و خشک کن، آنگاه رکو را بشوی، اگر نشان بماند هم علامت بد بود. این جمله را که گفتم هیچ دارو مکن، تا این علامت با ایشان باشد، که معالجت سود ندارد، پس ای پسر اگر بیمار شوی و این علامتها هیچ نباشد اومیدوارتر باشد.
● گشتاور : 4500/185 (نیوتن‌متر/دور در دقیقه)
بر ما شما را گشتاده‌ست راه به مهریم با مردم نیک‌خواه
ساخته بر ریگ ز انگشتان قلم می زند حرفی به دست خود رقم
فرض کنید کاربر می‌خواهد در یک فروشگاه الکترونیک، مشخصات جنس بعدی را ببیند، یا یک جنس را به سبد خرید خود اضافه کند. اتفاقی که می‌افتد این است که برای انجام هریک از این کارها، چون نیاز است با سرور ارتباط برقرار شود، باید یک درخواست به سرور ارسال شده، سرور پردازش‌های لازم را انجام دهد و سپس یک صفحه به عنوان نتیجه بازگرداند. کاربر هم در این میان می‌تواند با انگشتانش بازی کند!
چو گشتاسپ بشنید رامش گزید به آواز او جام می درکشید