گزیان

گزیان

معنی کلمه گزیان در فرهنگستان زبان و ادب

{Tamaricaceae} [زیست شناسی- علوم گیاهی] تیره ای از میخک سانان اغلب علفی یا درختی کوچک یا درختچه ای با چهار سرده و 120 گونه بومی نواحی خشک آسیا و اروپا و افریقا که بسیاری از آنها در خاک های شور می رویند؛ برگ های آنها معمولاً فلس مانند و به طول یک تا پنج میلی متر است...

معنی کلمه گزیان در دانشنامه عمومی

گزیان ( Tamaricaceae ) تیره ای است از میخک سانان اغلب علفی یا درختی کوچک یا درختچه ای با چهار سرده و ۱۲۰ گونه بومی نواحی خشک آسیا و اروپا و آفریقا که بسیاری از آنها در خاکهای شور می رویند؛ برگ های آنها معمولاً فلس مانند و به طول یک تا پنج میلی متر است و در طول ساقه با یکدیگر هم پوشانی دارند و در برخی گونه ها با ترشحات نمک پوشیده شده اند؛ گلهای آنها کوچک و منظم و چهار تا پنج پر یا به ندرت شش پر است.

معنی کلمه گزیان در ویکی واژه

تیره‌ای از میخک‌سانان اغلب علفی یا درختی کوچک یا درختچه‌ای با چهار سرده و ۱۲0 گونه بومی نواحی خشک آسیا و اروپا و افریقا که بسیاری از آنها در خاک‌های شور می‌رویند؛ برگ‌های آنها معمولاً فلس‌مانند و به طول یک تا پنج میلی‌متر است و در طول ساقه با یکدیگر هم‌پوشانی دارند و در برخی گونه‌ها با ترشحات نمک پوشیده شده‌اند؛ گل‌های آنها کوچک و منظم و چهار تا پنج ‌پر یا به‌ندرت شش‌پر است.

جملاتی از کاربرد کلمه گزیان

سیه مرد دیلم کمین برگشاد بدان سگزیان تیغ اندرنهاد
مگر که از یخ و از میوه سگزیان خوردند که همچو ایشان من شیر مرد و عیارم
از باشگاه‌هایی که قاراگزیان در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال پیونیک و باشگاه فوتبال کوبان کراسنودار اشاره کرد.
بدو گفت کای نره شیر ژیان سپاهی به جنگ آمد از سگزیان
پس از ارسلان‌ابه، پسرش فلک‌الدین به حکمرانی رسید. ابن اثیر تنها یکجا به او اشاره می‌کند که وقتی محمدجهان‌پهلوان در ۵۷۰/۱۱۷۴–۱۱۷۵ مراغه را محاصره نموده بود، ابن آق‌سنقر (ارسلان‌ابه) درگذشت و شهر را برای فرزندش فلک‌الدین باقی گذاشت. دقیقاً معلوم نیست که تاریخ این مرگ در ۵۷۰ باشد یا کمی پیش از آن. پهلوان ابتدا روئین‌دژ را محاصره نمود سپس خود مراغه را، اما در اشغال هردو ناکام ماند. در نتیجه، قزل‌ارسلان برادرش را برای محاصره تبریز فرستاد که در این زمان تحت حکومت احمدیلیان بود. پیمان صلحی بین محمدجهان‌پهلوان و فلک‌الدین بسته شد که بنا بر آن تبریز به ایلدگزیان واگذار شود. پایان حکومت فلک‌الدین احتمالاً پیش از ۵۸۴ / ۱۱۸۸–۱۱۸۹ بوده‌است.
چنان حلقه کردند بر سگزیان که بیرون سواری نماند از میان
آندرانیک هارتیونی قاراگزیان (روسی: Андроник Арутюнович Карагезян؛ زادهٔ ۱۷ دسامبر ۱۹۷۴ گولکویچی، کرای کراسنودار) دروازه‌بان بازنشسته فوتبال ارمنی‌تبار اهل روسیه است.