گزی

معنی کلمه گزی در لغت نامه دهخدا

گزی. [ گ َ ] ( ص ) گزنده :
به باد سرد توان کرد آتش حدثان
که آتش حدثان همچو آتشی است گزی.منوچهری.
گزی. [ گ َ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان سیریک بخش میناب شهرستان بندرعباس ، واقع در 142000گزی جنوب میناب ، سر راه مالرو جاسک به میناب. هوای آن گرم و دارای 20 تن سکنه است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 8 ).
گزی. [ گ َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان تبادکان بخش حومه ارداک شهرستان مشهد، واقع در 11هزارگزی شمال مشهد و جنوب کشف رود. هوای آن معتدل و دارای 31 تن سکنه است. آب آنجا از رودخانه تأمین میشود و محصول آن غلات و شغل اهالی زراعت و مالداری و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).
گزی. [ گ َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان شهرنوبالاولایت باخرز بخش طیبات شهرستان مشهد، واقع در 54 هزارگزی باختر طیبات. هوای آن معتدل و دارای 131 تن سکنه است. آب آنجا از قنات تأمین میشود و محصول آن غلات و تریاک و بنشن و شغل اهالی زراعت و مالداری و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).

معنی کلمه گزی در فرهنگ فارسی

از لهجه های ایرانی که در گز ( نزدیک اصفهان ) بدان گفتگو میکنند .
( صفت ) گزنده : بباد سرد توان کرد آتش حدثان که آتش حدثان همچو آتشی است گزی . ( منوچهری )
دهی در بندرعباس و مشهد

معنی کلمه گزی در دانشنامه آزاد فارسی

گَزی
از گویش های مرکزی ایران در گروه جنوب غربی، رایج در گز. گزی با سدهی، کفرونی و ورزنه ای، مجموعة گویشی جنوب غربی، از گویش های مرکزی ایران، را تشکیل می دهد. در گزی جنس دستوری وجود ندارد؛ پسوند اشاره é است و پسوند نکره ساز i ـ ؛ مضاف الیه قبل از مضاف می آید؛ و موصوف قبل از صفت قرار می گیرد. از واژه های گزی: ayn «دهان»، xul «خاکستر» و xux «خواهر».
50010800

جملاتی از کاربرد کلمه گزی

منبع آب مصرفی در آن‌ها به صورت بطری‌های بزرگی است که به‌طور وارونه روی آب سرد کن قرار می‌گیرند و بعد از خالی شدن باید بطری خالی را با بطری جدیدی که پر از آب است جایگزین کرد.
بسکه ببایدت کف حیف و ندامتت گزید فانی اگر ز کف نهی موسم گل شراب را
مرا عشق از هر دو عالم گزیده به من داده اقلیم آه و فغان را
گر دل بگزید کافری را آخر نه به روی آن پری بود
دو پیل گزیده به بر گستوان چنان چون بود در خور پهلوان
هست چون پاینده دنیا ناگزیر از خدا وز پادشاه و از فقیر
با شروع دههٔ ۱۹۸۰ میلادی نفربرهای ام۱۱۳ ارتش آمریکا برای مأموریت‌های خط مقدم به مرور با خودرو جنگی پیاده‌نظام ام۲ بردلی جایگزین شدند. ولی همچنان تعداد انبوهی از آن‌ها در نیروهای مسلح آمریکا در حال خدمت هستند. به طوری که در مجموع نیمی از خودروهای زره‌پوش جنگی ارتش آمریکا را مدل‌های مختلف ام۱۱۳ تشکیل می‌دهند. ارتش ایالات متحده قصد دارد برنامهٔ استفاده از این نفربر را تا سال ۲۰۲۸ ادامه دهد و در این زمان آن را از خدمت خارج کند.
خاک را بر زر گزیده‌ستی چو نادانان ازانک خاک پیش توست و زر را می نیابی جز خبر
سراسر به شه گفت آن چیز دید چو بشنید شه شادمانی گزید
دیده ام حسن رخش دید و در او حیران شد راستی بر همه آفاق گزین افتادست
پرتو درمانی با دستگاه سایبر نایف: سایبر نایف جدیدترین روش درمان تومورهای سرطانی به صورت جراحی بسته می‌باشد و کاملاً می‌تواند جایگزینی برای عمل جراحی باز باشد با این تفاوت که درمان با این روش بدون درد، خونریزی و کمترین عوارض جانبی برای بیماران سرطانی می‌باشد.
فرق بین و برگزین تو ای حبیس بندگی آدم از کبر بلیس
هر توانگر کوشکم بگزید بر سنجاب دی چون بمرد آن پنبه دزد پاچه در نامرد مرد