گزارشگر

معنی کلمه گزارشگر در لغت نامه دهخدا

گزارشگر. [ گ ُ رِ گ َ ] ( ص مرکب ) ( از: گزارش + گر، پسوند شغل ) ( حاشیه برهان چ معین ). معبر وتعبیرکننده خواب. ( برهان ) ( آنندراج ). || اداکننده. شرح کننده. تفسیرکننده. مفسر :
چارگوهر به سعی هفت اختر
شده بیرنگ را گزارشگر.سنایی.گزارشگر دفتر خسروان
چنین کردمهد گزارش روان.نظامی.|| آورنده. || برنده. || قبول کننده. ( برهان ) ( آنندراج ).

معنی کلمه گزارشگر در فرهنگ معین

( ~ . گَ )(ص فا. )شرح دهنده ، مخبر، خبرنگار.

معنی کلمه گزارشگر در فرهنگ عمید

۱. گزارش دهنده.
۲. مورخ.
۳. [قدیمی] تعبیر کنندۀ خواب.
۴. [قدیمی] طرح کننده، طراح.

معنی کلمه گزارشگر در فرهنگ فارسی

گزارش دهنده، مورخ، به معنی تعبیرکننده خواب هم گفته اند
( صفت ) ۱ - بیان کننده اظهار کننده . ۲ - شرح کننده مفسر : گزارشگر کارگاه سخن چنین گوید از موبدان کهن . ( نظامی ) ۳ - طرح کننده ( نقاشی ) طراح : سخن را گزارشگر نقشبند چنین نقش بر زد بچینی پرند . ( شرفنام. نظامی )

معنی کلمه گزارشگر در ویکی واژه

[gozareshgær]
شرح دهنده، مخبر، خبرنگار.

جملاتی از کاربرد کلمه گزارشگر

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۲۴ خود که روز ۳ مه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) منتشر شد، ایران از نظر شاخص‌های روزنامه‌نگاری در رتبه ۱۷۶ قرار دارد که همراه با کره شمالی، افغانستان، سوریه و اریتره در قعر جدول هستند. بر اساس این گزارش جایگاه ایران به عنوان یکی از «سرکوب‌گرترین کشورهای جهان از نظر آزادی مطبوعات»، از زمان موج عظیم اعتراضات در واکنش به قتل مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریور سال ۱۴۰۱، بدتر شده است. این گزارش همچنین می‌افزاید ایران با حبس دست‌کم ۲۳ روزنامه‌نگار، یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران است.
سخن را گزارشگر نقشبند چنین نقش بر زد به چینی پرند
در این اردوگاه هزاران شبه‌نظامی سابق داعش توسط نیروهای دموکراتیک سوریه در زندان‌هایی پرجمعیت نگهداری می‌شوند. حمله ترکیه به شمال سوریه موجب شد برخی نگهبانان عضو نیروهای دموکراتیک سوریه این اردوگاه را ترک کنند و وضعیت امنیتی آن وخیم‌تر شود. مارک استون، گزارشگر اسکای‌نیوز گفته‌است: این مکان بهترین جا برای تشکیل مجدد داعش است. خبرنگار اسکای‌نیوز در این اردوگاه با زنان و کودکانی از استرالیا، فنلاند، روسیه، بوسنی، فرانسه، چین و ازبکستان دیدار کرده‌است. به گفته نگهبانان این اردوگاه، ۱۰ هزار تن در بخش خارجی‌ها نگهداری می‌شوند. با این حال آمار دقیقی از آنان وجود ندارد.
چار گوهر به سعی هفت اختر شده بیرنگ را گزارشگر
گزارشگر دفتر خسروان چنین کرد مهد گزارش روان
همان ساقیان و گزارشگران که بر هم نشاندم کران تا کران
بنسون در ماه آوریل سال ۱۸۹۱، شهرستان اتسگو میشیگان را به قصد دیترویت ترک کرد و در آنجا در شرکت اتومبیل شبه جزیره به‌عنوان دست‌کار به کار مشغول شد. وی به‌خاطر دریافت سمتی، منظماً از دفاتر روزنامه‌های مختلف در دیترویت دیدن می‌کرد و بالاخره به‌عنوان گزارشگر استخدام شد و یک دستمزد بخور و نمیر ۶ دلار در هفته بدست می‌آورد.
کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای از مقامات ایران خواست تا به سرکوب مردم معترض پایان دهد و گزارشگران بدون مرز با محکومیت قطع اینترنت در ایران آن را «نقض حق بنیادین دسترسی به اطلاعات» توصیف کرد.
سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی از نقش مرتضوی که به گفته این سازمان سابقه سیاسی در نقض حقوق بشر دارد در بازداشت و اعتراف‌گیری از دستگیرشدگان خبر داده