گزارش

گزارش

معنی کلمه گزارش در لغت نامه دهخدا

گزارش. [ گ ُ رِ ] ( اِمص ) ( از: گزار + ش ، پسوند اسم مصدر ) ( حاشیه برهان چ معین ). تعبیر خواب را گویند. ( برهان ). و بیان امور گذشته. ( آنندراج ) :
همه خوابها پیش ایشان بگفت
نهفته برون آورید از نهفت
کس آن را گزارش نیارست کرد
پراندیشه شدشان دل و روی زرد.فردوسی.مر این خوابها را بجز پیش اوی
مگوی و ز نادان گزارش مجوی.فردوسی.و مر انگشتری را... ملوک را به ولایت و ملک گزارش کنند و دیگر مردمان را بر عمل و صناعت و گروهی را بر کرامت بزرگان. ( نوروزنامه ). || شرح و تفسیر و عبارت هم آمده است. ( برهان ) :
مرین دین به را بیاراستند
از این دین گزارش همی خواستند.فردوسی.چو آن ترکیب را کردند خارش
گزارنده چنین کردش گزارش.نظامی.پازند گزارش کتاب صحف ابراهیم است و ابستا گزارش آن. ( صحاح الفرس ).
و رجوع به گزاردن شود.
|| گفتن و ادا کردن سخن. رجوع به گزاردن شود. || پیش کش. || گذشتن. ( برهان ). به این معنی گذارش است. || عبور کردن. به این معنی گذارش است. || تجاوز نمودن. || ترک کردن. ( آنندراج ).

معنی کلمه گزارش در فرهنگ معین

(گُ رِ ) (اِمص . ) ۱ - تعبیر خواب . ۲ - شرح و تفسیر. ۳ - بیان ، اظهار.

معنی کلمه گزارش در فرهنگ عمید

شرح و تفسیر قضیه، شرح و تفصیل خبر یا کاری که انجام یافته.
* گزارش دادن: (مصدر متعدی ) اطلاع دادن، خبر دادن.
* گزارش کردن: (مصدر متعدی )
۱. بیان کردن.
۲. تفسیر کردن، شرح دادن.

معنی کلمه گزارش در فرهنگ فارسی

شرح وتفسیرقضیه، شرح وتقصیل خبریاکاری که انجام یافته، گزارشن وگزاره هم گفته شده
( اسم ) ۱ - انجام دادن . ۲ - پرداخت تادیه . ۳ - تبلیغ ( پیغام پیغمبری و غیره ) ۴ - بیان اظهار . ۵ - شرح و تفصیل تفسیر : مرین دین به را بیاراستند ازین دین گزارش همی خواستند ۶ - ترجمه . ۷ - صرف خرج . ۸ - طرح ( نقاشی ) . ۹ - پیشکش هدیه . ۱٠ - راپرت . یا گزارش خواب .تعبیر خواب : همه خوابها پیش ایشان بگفت نهفته پدید آورید از نهفت . کس آنرا گزارش ندانست کرد پر اندیشه شان شد دل و روی زرد .

معنی کلمه گزارش در دانشنامه عمومی

راپورت ( فرانسوی: Rapport ) یا گزارش به سندی گفته می شود که اطلاعاتی را در یک قالب سازمان دهی شده برای مخاطبین خاص راجع به یک موضوع ارائه می کند. بعضی راپورت های کوتاه به طور شفاهی بیان می شوند ولی راپورت های کامل و طولانی معمولا همیشه به صورت کتبی نوشته می شوند. گزارش مجموعه از کارکرد های روزنامه نگاری را ارائه می کند. به طور کلی گزارش به دو دسته گزارش خبری و غیر خبری طبقه بندی می شوند که هر کدام کاربرد های خاص خود را دارد. به شخصی که گزارش می نویسد یا می گوید، «گزارشگر» یا «گزارش نویس» یا «راپورت چی» می گویند. گزارش به معنای جمع آوری اطلاعات، تهیه و ترتیب اطلاعات به نحو که بتواند حاوی یک پیام باشد، و نشر ان توسط رسانه های جمعی ست.

معنی کلمه گزارش در دانشنامه آزاد فارسی

نخستین فیلم سینمایی عباس کیارستمی. ناتوانیِ فرد انسانی در مقابل اجتماع موضوع اصلیِ این فیلم است؛ اجتماعی که آدم اصلیِ فیلم در آن زندگی می کند، مسائلش را می شناسد، گام هایش را برای بهبود وضع خود برمی دارد، اما نمی تواند متناسب با شرایط درونی خود عمل کند. او استعداد هماهنگ کردنِ خود را با شرایط ندارد، یا کوشش نمی کند خود را با شرایط هماهنگ کند، و به همین دلیل خسته و پرخاش جو است. گزارش نخستین بار در ششمین جشنوارة فیلم تهران نمایش داده شد و انعکاس هنرمندانة واقعیت در آن، نظر مخاطبان را گرفت. این فیلم در سال 1356 ساخته شده است.
54010600

معنی کلمه گزارش در ویکی واژه

شرح و بیان کارهای انجام گرفته و مذاکرات یا تصمیمات به‌صورت کتبی یا شفاهی.
نوشته‌ای بیان کننده کارهای انجام گرفته شده. گزارش از دو قسمت گز - آرش تشکیل شده و مفهوم آن به زبان معیار باستانباستان، یعنی فاصله گام‌های آرش که احتمالا منظور از گَز واحد طولی قدیم، همین است.
تعبیر خواب.
شرح و تفسیر.
بیان، اظهار.
اطلاع، اعلام.

جملاتی از کاربرد کلمه گزارش

سرهنگ ریاض در اردوگاه پناهندگان واقع در آپایدین مستقر است که ۱۴ کیلومتر با انتاکیه که بسیار به مرز سوریه نزدیک است فاصله دارد. وی مجاز به ترک اردوگاه نیست و نمی‌تواند مهمان بپذیرد. ترکیه او را مهره‌ای مهم در آینده سوریه می‌بیند و نمی‌خواهد آسیبی به وی برسد. روزنامه الصباح چاپ ترکیه در ماه مارس ۲۰۱۲ نوشت که زنی به نام سهیلا تفنگچی که گمان می‌رود زیر نظر دستگاه امنیتی سوریه فعالیت می‌کرد به همراه یک مرد سوری به استان ختای ترکیه آمدند تا سرهنگ ریاض را بربایند. افسران دستگاه امنیتی ترکیه این دو نفر را تعقیب و بازداشت کردند. پیشتر نیروهای امنیتی سوریه سرهنگ حسین هرموش مؤسس از افسران ارتش آزاد را از ترکیه ربوده به داخل سوریه منتقل و بنا بر برخی گزارش‌ها وی را اعدام کردند.
در سال ۲۰۱۳، لیندا ساکارین اثرات قابل توجهی را بعد از حدود ۳۰ ساعت استفاده از توماتیس در کودکان ۷ تا ۱۳ساله بیش فعال گزارش کرد. او برای اندازه‌گیری از روش‌های استاندارد بررسی عملکرد، مشاهده رفتار و الکتروفیزیولوژی مغزی استفاده کرد.
چو زین گونه کرد آن گزارش‌گر‌ی به کنجد در آمد در داوری
اقتصاد گزارش نشده در برگیرندهٔ آن دسته از فعالیت‌هایی است که در آن‌ها از قوانین اقتصادی مالیاتی سرپیچی می‌شود. به شیوهٔ خلاصه می‌توان گفت که اقتصاد گزارش نشده درآمد به دست آمده از دارایی‌های گزارش نشده برای مالیات است همچنین اقتصاد گزارش نشده از شکاف مالیاتی میان مالیات قانونی و مالیات گرد‌آمده به دست می‌آید در ایالات متحده حقوق گزارش نشده نزدیک به دو بیلیون دلار برآمده از شکاف مالیاتی ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
به گزارش رادیو فرانسه در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، خامنه‌ای در سال ۱۳۹۹ برای اولین بار در جلسه شعرخوانی که هر سال در ماه رمضان برگزار می‌شود به دلیل تهدید شرایط شیوع ویروس کرونا شرکت نمی‌کند. اما دولت روحانی خبر داد که نمازهای جمعه در مساجد در بیش از ۱۳۰ شهرستان برگزار می‌شوند. خامنه‌ای از ابتدای شروع شیوع ویروس کرونا از شرکت در کلیه تجمع‌ها و نشست‌های سیاسی و مذهبی خودداری کرده و پیام‌های خودش را برعکس دیگر رهبران جهان، از طریق کنفرانس‌های تصویری یا پیام‌های توئیتر داده است.
گفتم ایدون بودگزارش خواب که زتهران برون شوم به شتاب
دانا والدن، رئیس هیئت مدیره فاکس، در ۸ اوت ۲۰۱۷ به ددلاین هالیوود اعلام کرد که این شرکت برای سومین بار در تلاش برای تولید یک اسپین آف با حضور نویسندگان مختلف است. «ددلاین» سه روز پس از آن تاریخ گزارش داد که آلیسون بنت اسپین آف را با همان عنوان پیشین همراه با آپتیکر و برگر خواهد نوشت. همچنین مشخص شد که بیز و توماس بار دیگر به عنوان تهیه‌کننده اجرایی استخدام شدند. این تلاش نیز ناکام ماند.
به آواز پوشیدگان گفت خیز گزارش کن از خاطر گنج ریز