گروهبان

گروهبان

معنی کلمه گروهبان در لغت نامه دهخدا

گروهبان.[ گ ُ ] ( ص مرکب ، اِ مرکب ) نگاهبان گروه. مسئول تعلیم گروه سرباز و این درجه ای است بالاتر از سرجوخه. و گروهبانی دارای سه رتبت است : گروهبان سوم ، که مسئول گروه است ، گروهبان دوم که مسئول دسته است و گروهبان یکم یا سرگروهبان که مسئول گروهان است. علامت گروهبان سومی نواری بوده است بصورت رقم 8 بر بازوی چپ و علامت گروهبان دوم دو نوار و علامت گروهبان یکم سه نوار.

معنی کلمه گروهبان در فرهنگ معین

(گُ ) (اِمر. ) مسئول تعلیم سرباز و این درجه ای است بالاتر از سرجوخه . شامل سه رتبه : گروهبان سوم ، گروهبان دوم و گروهبان یکم .

معنی کلمه گروهبان در فرهنگ عمید

سرباز درجه دار، پایین تر از استوار.

معنی کلمه گروهبان در فرهنگ فارسی

سربازدرجه دار، پایین ترازاستوار
( اسم ) سرپرست گروه و آن درجه ایست بالاتر از سرجوخه و شامل سه رتبه است : یا گروهبان سوم . پایین ترین رتب. گروهبانی و بلافاصله بالاتر از سرجوخه است وکیل چپ توضیح علامت گروهبان سوم که در صف خدمت کند نواری است بصورت عدد ۸ که بر بازوی چپ نصب کنند . یا گروهبان دوم بالاتر از گروهبان سوم و مسئول دسته است وکیل راست . توضیح علامت گروهبان دوم دونوار بصورت عدد ۸ است که بر بازوی چپ نصب کنند . یا گروهبان یکم . بالاتر از گروهبان دوم و مسئول گروهان است و کیل باشی . توضیح علامت گروهبان یکم سه نوار بصورت عدد ۸ است که بر بازوی چپ نصب شود . یا گروهبان دریایی . گروهبانی که در نیروی دریایی خدمت کند مهناوی . یا گروهبان شهربانی . گروهبانی که در خدمت شهربانی باشد سر پاسبان .

معنی کلمه گروهبان در دانشنامه عمومی

گروهبان (فیلم ۲۰۲۳). گروهبان ( انگلیسی: Sergeant ) فیلم هندی دلهره آور هندی - زبان است که در سال ۲۰۲۳ به نمایش درآمد، نویسندگی و کارگردانی این فیلم را پراوال رامان بر عهده داشت. بازیگران اصلی راندیپ هودا، ساپنا پابی، عادل حسین، آرون گوویل و سونیا گوسوامی هستند. فیلم در روز ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ از طریق جیوسینما به نمایش گذاشته شد.

معنی کلمه گروهبان در ویکی واژه

مسئول تعلیم سرباز و این درجه‌ای است بالاتر از سرجوخه. شامل سه رتبه: گروهبان سوم، گروهبان دوم و گروهبان یکم.

جملاتی از کاربرد کلمه گروهبان

در بررسی سیر فرماندهی نفرات در این سیستم، از پایین به بالا، یک سرجوخه فرمانده یک تیم آتش به استعداد سه نفر به غیر از خود وی است، یک گروهبان یکم فرمانده یک گروه است که دارای سه تیم آتش باشد. در نتیجه یک گروه کامل در این نیرو ۱۳ نفر ظرفیت دارد. گروه‌ها را معمولاً با شماره مشخص می‌کنند، مثلاً گروه یکم، گروه دوم و…
در اوایل سال ۱۹۴۲، باوئر به دفتر اودیلو گلوبوکنیک، رهبر اس‌اس و پلیس لوبلین منتقل شد. باوئر لباس فرم اس‌اس دریافت کرد و به درجه اوبرشارفورر (گروهبان ستاد) ارتقا یافت. در آوریل ۱۹۴۲، او به اردوگاه مرگ سوبیبور فرستاده شد. او تا برچیده شدن اردوگاه در دسامبر ۱۹۴۳ در پی شورش زندانیان در اکتبر آن سال در آنجا کار کرد.
شهرت قتل شورت منجر به اعتراف‌های زیادی شد که بسیاری غلط بودند. در بررسی‌های اولیه قتل او، پلیس در مجموع ۶۰ اعتراف دریافت کرد که اکثراً از سوی مردان بودند. از آن زمان بیش از ۵۰۰ نفر به این جنایت اعتراف کرده‌اند که بعضی حتی در زمان مرگ شورت، هنوز بدنیا نیامده بودند. گروهبان جان پی سنت جان، یک کارآگاه که تا زمان بازنشستگی اش روی این پرونده کار می‌کرد، اظهار داشت: «این تعجب‌آور است که چگونه بسیاری از مردم خود را قاتل وی معرفی می‌کنند.»
در ماه مه 2012، سی ان ان گزارش داد که یک کارگر نفت لهستانی در مصر یک هواپیمای کرتیس کیتی هاوک را کشف کرده که احتمالاً توسط گروهبان دنیس کاپینگ هدایت می شده است، که در 28 ژوئن 1942 مفقود شد و دیگر خبری از او نشد. کاپینگ دچار سردرگمی شد و در جهت اشتباه پرواز کرد. شواهد موجود در محل سقوط نشان می دهد کاپینگ از فرود جان سالم به در برده است. از آنجایی که هیچ بقایایی در نزدیکی کیتی هاوک مشاهده نشد، به نظر می رسد که کاپینگ در تلاشی ناامیدانه و در نهایت بیهوده برای کمک در بیابان سرگردان بوده است.
به نیروهای نظامی ایالات متحده که وظیفه نگهبانی دارند، قبل از انتصاب در پست خود، توسط گروهبان گارد «توضیحات استفاده از نیرو» داده می‌شود.
این فیلم در اواخر سال ۱۹۴۴، در طول جنگ جهانی دوم در پایگاه ارتش ایالات متحده در کنتاکی قرار گرفته‌است. شخصیت‌های اصلی گروهبان اول ویک پوچینلی (دین مارتین) و الوین کرووین خصوصی درجه یک خصوصی (جری لوئیس) هستند که قبل از پیوستن به ارتش در یک آهنگ و آواز در کلاب شبانه شریک بودند.
استوار درجه‌ای درجه‌داری و سمتی در نیروهای مسلح ایران و بسیاری از کشورهای جهان است که پایین‌تر از درجهٔ ستوان و بالاتر از درجهٔ گروهبان جا می‌گیرد.