گرمسار

معنی کلمه گرمسار در لغت نامه دهخدا

گرمسار. [ گ َ ] ( اِخ ) قصبه مرکز بخش گرمسار تابع شهرستان دماوند، نام قدیم قشلاق ، واقع در 109 هزارگزی خاور تهران و 2 هزارگزی جنوب شوسه تهران ، خراسان و 3 هزارگزی جنوب ایستگاه گرمسار. هوای آن معتدل ودارای 2375 تن سکنه است. آب آنجا از رودخانه حبله رود و محصول آن گندم و جو، پنبه ، بنشن ، خربزه ، انگور،انار و انجیر و شغل اهالی زراعت و کسب. در حدود 70 دکان مختلفه دارد. ادارات دولتی گرمسار عبارتند: از بخشداری ، شهرداری و نمایندگی بانک ملی و کشاورزی ، دسته ژاندارمری ، پست و تلگراف و تلفن ، دبیرستان 9 کلاسه پسران و دبستان 6 کلاسه دختران ، محضر رسمی ، تلفن شهری. کارخانه تصفیه پنبه و عدل بندی آن در اراضی ساروزن بالا متصل به گرمسار واقع و در سال 3 ماه کار میکند و در حدود 35 تن کارگر دارد. از آثار قدیمه آن آب انبار نصراﷲ است. راه فرعی به جاده شوسه دارد. سابقاً راه شوسه تهران خراسان از این قصبه میگذشته ودر بهبود اقتصادی آن دخیل بوده. فعلاً راه از دوهزارگزی قصبه میگذرد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).

معنی کلمه گرمسار در فرهنگ فارسی

۱ - یکی از شهرستانهای استان مرکزی واقع در جنوب خاوری شهر تهران و محل تلاقی خطوط راه آهن خراسان و مازندران - تهران میباشد . جلگه و معتدل و رودخانه حبله از آن میگذرد . محصول گندم جو خربزه انگور انار و انجیر و دارای یک کارخانه تصفیه و عدل بندی پنبه است . ۲ - مرکز شهرستان گرمسار که نام سابق آن قشلاق بوده . این شهر در ۲ کیلومتری راه تهران - مشهد و ۳ کیلومتری جنوب ایستگاه راه آهن گرمسار واقع است .

معنی کلمه گرمسار در ویکی واژه

شهری در استان سمنان و بین شهرهای تهران و سمنان و در کناره‌ی کویر.

جملاتی از کاربرد کلمه گرمسار

ایلات الیکایی استان سمنان در دهستان لجران بخش مرکزی شهرستان گرمسار و دهستان کهن آباد و یاتری شهرستان آرادان استان سمنان سکونت دارند.
امامزاده سلطان مراد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان گرمسار، بخش مرکزی، دهستان حومه، روستای کردوان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۲۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
امامزاده گمنام چنداب مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان گرمسار، بخش ایوانکی، دهستان ایوانکی، داخل روستای چنداب واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۰۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مطهری در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری رئیس ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در گرمسار بوده‌است.
مطهری کادر افسری بازنشسته فراجا با درجه سرهنگ بوده و در مشاغلی مانند: فرمانده و جانشین فرماندهی انتظامی منطقه گرمسار، فرمانده قرارگاه ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، فرمانده قرارگاه ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده گشت‌های انتظامی تهران بزرگ، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ، فرمانده یگان امداد (ویژه) تهران بزرگ تا زمان بازنشستگی از فراجا (۱۳۹۳) فعالیت کرده‌است.
آسیاب آبی کرک مربوط به سدهٔ ۹ و ۱۰ ه.ق است و در شهرستان گرمسار، بخش ایوانکی، دهستان ایوانکی، روستای کرک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آب‌انبار ریکان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان گرمسار، بخش مرکزی، دهستان حومه، روستای ریکان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۱۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.