گردشی

معنی کلمه گردشی در لغت نامه دهخدا

گردشی. [ گ َ دِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان گلیجان رستاق بخش مرکزی شهرستان ساری ، واقع در 30هزارگزی جنوب ساری. بین دو رودخانه گرم رود با چهاردانگه و سیاه رودبار دودانگه در سینه ارتفاعات واقع شده و دارای 290 تن سکنه است. هوای آن معتدل و آب آنجا از رودخانه تجن تأمین میشود. محصول آنجا برنج ، غلات ، لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله داری است. برنج در کنار رودخانه تجن کشت میشود. گله داران که اکثر سکنه آنجا هستند، تابستان به ییلاق برنت سوادکوه میروند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).

جملاتی از کاربرد کلمه گردشی

چشمت از هر گردشی بزم دگر آماده کرد عکس رویت شیشه آیینه را پر باده کرد
خون مشتاقان قدح‌پیمای نومیدی مباد گردشی در ساغررنگ حنا می‌بینمت
به هر گردشی با سپهر بلند ستیزه مبَر تا نیابی گزند
پیمکو، شرکت خدمات مالی آمریکایی چندملیتی است، که از شرکت‌های تابعه آلیانتس به‌شمار می‌آید و با سرمایه در گردشی، معادل ۲ تریلیون دلار، به‌عنوان بزرگترین شرکت در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری در جهان شناخته می‌شود.
فعالیت‌های اقتصادی آلیانتس، به ۵ بخش تقسیم می‌شوند، که هر بخش تحت یک شرکت تابعه، با مدیریت مستقل، اداره می‌شود. شاخه‌ای از این شرکت که شرکت سرمایه‌گذاری جهانی آلیانتس نام دارد، با سرمایه در گردشی معادل ۱٫۱۳۱ میلیارد یورو، به‌عنوان یکی از ۵ شرکت بزرگ در حوزه مدیریت سرمایه‌گذاری، در جهان شناخته می‌شود.
از گردشی کنار زمین چون ارم کنی وز گردشی دگر چه درختان که برکنی
از کشتی‌های گردشی ساخت شرکت اس‌تی‌ایکس، می‌توان به ام‌اس الور آو دسیز، ام‌اس ایندیپندنس آو دسیز و ام‌اس اوئیسیس آو دسیز اشاره نمود.
ما در حصار این فلک تیز گردشیم وز جان بی‌خبر که: برون از حصار چیست؟
ای جان و ای جهان جهان‌بین و آن دگر و ای گردشی نهاده تو در شمس و در قمر
تا چشم کند کار سواد دو جهان را یک گردشی از نرگس جادوی تو دیدیم
چون‌شرر روزو شبم‌کرد رم کم‌فرضیی‌است گردشی در عالم رنگ است گردون مرا
روزگاری چشم مجنون داشت مشق گردشی گردباد است این زمان در مکتب صحرای من
درگردشیم ما به سر خود چو آفتاب مانند سایه پیروی کس نمی کنیم
ام‌اس‌سی کروزس چهارمین کشتیرانی گردشی بزرگ در جهان است.
ناوگان تاکسیرانی جهرم مشتمل بر ۱۲۰۰ خودروی تاکسی می‌باشد که در چهار گروه تاکسی‌های گردشی، خطی، آژانس و بی‌سیم به خدمات‌رسانی به شهروندان مشغولند. همچنین سه سرویس تاکسی آنلاین اسنپ، بادسان و ماکسیم در جهرم فعال هستند.
جریان گردشی به این صورت تعریف می‌شود: اگر هیچ فرایندی در بخش بحرانی وجود نداشته باشد و چندین فرایند خواستار ورود به این بخش باشند، تنها آن فرایندهایی که به ناحیه بحرانی نرسیده‌اند می‌توانند در تصمیم گیری دربارهٔ اینکه کدام فرایند وارد ناحیه بحرانی شود شرکت کنند. این انتخاب نمی‌تواند به صورت نامحدود به تعویق بیفتد. در حالیکه دیگر فرایندها پرچم خود را به نشانه آمادگی برای ورود به بخش بحرانی بالا برده‌اند یک فرایند نمی‌تواند بلافاصله و مجدداً وارد این بخش شود.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به بازی در فیلم گردشی بیرون شهر اشاره کرد.