گرداننده

گرداننده

معنی کلمه گرداننده در لغت نامه دهخدا

گرداننده. [ گ َ ن َن ْ دَ / دِ ]( نف ) آنکه میگرداند. مقلب. محول. مدبر :
بلی در طبع هر داننده ای هست
که با گردنده گرداننده ای هست.نظامی.بی تکلف پیش هر داننده هست
آنکه با گردنده گرداننده هست.مولوی.

معنی کلمه گرداننده در فرهنگ معین

(گَ نَ دِ ) (ص فا. ) کسی که ادارة کارها را به عهده دارد.

معنی کلمه گرداننده در فرهنگ عمید

۱. گردش دهنده.
۲. چرخاننده.
۳. [مجاز] تغییردهنده.

معنی کلمه گرداننده در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - گردش دهنده حرکت د هنده : بلی در طبع هر داننده ای هست که با گردنده گرداننده ای هست . ( نظامی ) ۲ - بدور در آورنده چرخاننده . ۳ - تغییر دهنده دیگرگون کننده : و اگر گرداننده نیز حاصل نبود او کسی دیگر را از حالی بحالی نتواند گردانیدن . ۴ - علامت .

معنی کلمه گرداننده در دانشنامه عمومی

گرداننده ( انگلیسی: Circulator ) یا سیرکولاتور، قطعه‎ای کاربردی در مدارهای مایکروویو و فرکانس رادیویی است. این قطعه که عنصری غیرفعال و غیرهم‎پاسخ است، سیگنال دریافتی از یکی از دهانه های خود را تنها در یک جهت منتشر می کند و به دهانه‎های دیگر می‎فرستد. ماتریس پراکندگی یک گرداننده‎ی سه سر به صورت زیر است:
گرداننده را اغلب از مواد غیر هم‎پاسخی نظیر فریت‎ها می‎سازند. هرچند از عناصر غیرهم‎پاسخ دیگری نیز مانند دیود واراکتور، برای ساخت گرداننده استفاده می‎شود.

معنی کلمه گرداننده در ویکی واژه

کسی که ادارة کارها را به عهده دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه گرداننده

کاملاً لازم نیست کد را به گرداننده‌ها ی جدا برای‌ها وضعیت تقسیم کنیم.برنامهٔ زیر همان کار برنامهٔ بالا را انجام می‌دهد با این تفاوت که یک مقدار کوتاه‌تر است.
ولی در عقل هر داننده‌ای هست که با گردنده، گرداننده‌ای هست
لاغر و خمیده چو چنبر ولیک گردانندهٔ همه با لاغری
آنچه گردانست، گرداننده گردون بدان فعل گردش را بدین گردون نمیباید نهاد
«به نزد عقل هر داننده‌ای هست که با گردنده، گرداننده ای هست»
در خودروهای دیفرانسیل عقب و کامیون‌ها، موتور یک میل کاردان را (که شافت پروانه نیز نامیده می‌شود) می‌چرخاند که نیروی چرخشی را به محور محرک در عقب خودرو منتقل می‌کند. در این حالت، یک نیم محور یا نیمه شافت دیفرانسیل را به چرخ عقب سمت چپ متصل می‌کند، نیمه شافت دوم نیز همین کار را با چرخ عقب راست انجام می‌دهد؛ بنابراین دو نیم محور و دیفرانسیل محور عقب را تشکیل می‌دهند. محور گرداننده جلو نیروی محرکه کامیون را ایجاد می‌کند.
نه انجم دانم و نی دورگردون لیک می دانم جهان رنگ است و یکسر گرد گرداننده می‌گردد
وای که گرداننده گردیدن مهر و مهی! پرده‌دار روزگار و خیمه‌ساز شب‌گهی
ناور در سال ۱۹۹۹ توسط لی هائه-جین تأسیس شد و نخستین اقدام آن راه‌اندازی موتور جستجوی ناور بود. ناور در سال ۲۰۱۴ در فهرست فوربز جهانی ۲۰۰۰ در رتبه ۹۹۹ از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار گرفت. دفتر مرکزی این کورپوریشن در شهر سئونگنام، کره جنوبی قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس کره معامله می‌شود. ناور کورپوریشن مالک موتور جستجوی ناور و شرکت لاین کورپوریشن می‌باشد، که سازنده و گرداننده نرم‌افزار لاین به‌شمار می‌آید.
۲ عدد گرداننده نصب شده داخل کیس ۳٫۵ اینچ
پیام اصلی فاتح که خود را به عنوان بازگردانندهٔ نظم توصیف می‌کند، یک مضمون سلطنتی قابل احترام است. عناصر این توصیف، از جملهٔ زمان‌دار آغازین که زمینه را آماده می‌کند تا دعای پایانی، به یک سنت تثبیت‌شدهٔ کهن تعلق دارد. چنین زبان فاخری آراسته به این صورت‌های آشنا، برای خواننده یا شنوندهٔ باستانی تازگی نداشته‌است؛ حتی جایی که بینندهٔ امروزی نوعی تغییر تاریخی را تشخیص می‌دهد.
چون نمی‌داند دل داننده‌ای هست با گردنده گرداننده‌ای
مستی و مخموری این بزم بی‌تغییر نیست باده تا بوده است یکسر رنگ گرداننده بود
و ما همی دانیم گفتند که این اجسام‌اندرین حالها جز بفاعلی قادر و بخواست او همی نگردد، و واجب آید که آن فاعل پیش ازین اجسام بوده باشد، تا حالها را بر جسم حادث همی کند، و چون حدثها بر جسم همی زو پدید آید، فاعل قدیم باشد که پیش ازین حادثات باشد.و گفتند: بدین دلیل صانع قدیم و گرداننده حال اجسام ثابت است. آنگاه گفتند: چون صانع عالم ثابت شد، واجب ا‌‌ست دانستن که صانع عالم است و قادرست وزنده و شنواست و بیناست و قدیم است.