گردآوری اطلاعات

معنی کلمه گردآوری اطلاعات در فرهنگستان زبان و ادب

گردآوری اطلاعات
{information gathering} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، علوم کتابداری و اطلاع رسانی] عمل جمع آوری اطلاعات

معنی کلمه گردآوری اطلاعات در ویکی واژه

عمل جمع‌آوری اطلاعات.

جملاتی از کاربرد کلمه گردآوری اطلاعات

در زمان تبدیل شعبه نقشه‌کشی ستاد ارتش در ۶ آذر ۱۳۱۴ به «دایره جغرافیایی ارتش»، برای این دایره تکلیفی دربارهٔ انجام پژوهش‌ها و مطالعات جغرافیایی تعیین نشده بود و وظایف قانونی آن به نقشه‌برداری و تهیه و چاپ نقشه محدود می‌شد. در سال‌های نخست پس از رسمی‌شدن دایره جغرافیایی ارتش که ریاست آن بر عهده سرهنگ حاجعلی رزم‌آرا بود، وی با ابتکار خود به گردآوری اطلاعات و تدوین ۲۰ جلد جغرافیای نظامی ایران پرداخت که نه‌تنها تا آن زمان بی‌نظیر بود، بلکه بعدها نیز هیچ اثر جغرافیایی به‌صورت مجموعه کامل به آن وسعت تدوین نشد. مجموعه جغرافیای نظامی ایران رزم‌آرا، نخستین اثر مهم جغرافیایی (غیرنقشه‌ای) دایره جغرافیایی ستاد ارتش به‌شمار می‌رود.
اطلاعات رسانه‌های اجتماعی به معنی ابزار و راه‌حل‌هایی اشتراکی است که به سازمان‌ها اجازه می‌دهند بر کانال‌های اجتماعی و گفتگوهای آنها نظارت کنند، به پیام‌های اجتماعی پاسخ دهند و با توجه به نیازهای کاربر، نقاط داده اجتماعی را به روندهای معنادار، تبدیل کرده و تجزیه و تحلیل کنند. اطلاعات رسانه‌های اجتماعی به فرد، امکان می‌دهد اطلاعات وبگاه‌های رسانه‌های اجتماعی را با استفاده از هر دو روش مداخله‌جویانه یا غیر مداخله‌جویانه از طریق شبکه‌های اجتماعی باز یا بسته، گردآوری کند. اینگونه گردآوری اطلاعات، یکی از عناصر اطلاعات متن‌باز است.
مأموریت آژانس امنیت ملی، همانگونه که در فرمان اجرایی ۱۲۳۳۳ در سال ۱۹۸۱ (میلادی) آمده است گردآوری اطلاعات به معنی «اطلاعات یا ضداطلاعات خارجی» است و همزمان «دستیابی به اطلاعات کنش‌های شهروندان آمریکایی در داخل کشور نیست». آژانس امنیت ملی اعلام کرده که برای گردآوری اطلاعات مربوط به کنش‌های اطلاعاتی خارجی در داخل آمریکا به اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) وابسته است و همزمان کنش‌های خود در داخل خاک آمریکا را به سفارت‌ها و مأموریت دیگر ملت‌ها محدود می‌کند.
به همراه دیگر روش‌های معمول شنود الکترونیک با هدف گردآوری اطلاعات، آژانس امنیت ملی همچنین کار رخنه به رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند، و شبکه‌های آنها را انجام می‌دهد. این عملیات‌ها را واحد عملیات دسترسی درخور انجام می‌دهد که دستکم از حدود سال ۱۹۹۸ (میلادی) فعال بوده است.
رهنمود شماره ۱۸ شنود الکترونیک آمریکا برای آژانس امنیت ملی، به روشنی، شنود الکترونیک یا گردآوری اطلاعات از «شهروندان، نهادها، شرکت‌ها، یا سازمان‌های آمریکایی» را ممنوع می‌کرد. مگر اینکه برای هدف خارج از آمریکا اجازه قانونی کتبی از دادستان کل ایالات متحده آمریکا وجود داشته باشد یا برای هدف داخل آمریکا حکم دادگاه نظارت بر اطلاعات داخلی موجود باشد. کارهای برنامه اشلون، به غیر از انگیزه‌های امنیت ملی، شامل جاسوسی سیاسی و اقتصادی بود که انتقاد کشورهای خارج از اتحادیه فایو آیز را برانگیخت.
گردآوری اطلاعات شنود الکترونیک توسط سفارت‌های استرالیا در پایتخت‌های آسیای خاوری و آسیای جنوب خاوری: بانکوک (تایلند)، پکن (چین)، دیلی (تیمور شرقی)، هانوی (ویتنام)، جاکارتا (اندونزی)، کوالا لامپور (مالزی)، و پورت مورزبی (پاپوآ گینه نو)
سیاست‌گذاران برای تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری، نیازمند درک درستی از واقعیت‌های موجود در مورد مسئله است. به همین خاطر، سیاستمداران می‌توانند نیازهای خود را به سازمان‌های اطلاعاتی ارائه دهند و از آنها بخواهند تا اطلاعات و تحلیل مناسب را به آنها ارائه دهند. این کار، قدم نخست در چرخۀ اطلاعات است. سازمان‌های اطلاعاتی وظیفۀ گردآوری اطلاعات را دارند. این اطلاعات به خودی خود معنی مشخصی ندارند. حتی ممکن است اطلاعات بدست آمده، گمراه‌کننده و نادرست باشد؛ بنابراین سازمان‌های اطلاعاتی، اطلاعات گردآوری‌شده را تحلیل می‌کنند و در گام نهایی، این اطلاعات به سیاست‌گذاران تحویل داده‌می‌شوند.