گرجستانی

معنی کلمه گرجستانی در لغت نامه دهخدا

گرجستانی. [ گ ُ ج ِ ]( ص نسبی ) گرجی. منسوب به گرجستان. زبان گرجستانی.

معنی کلمه گرجستانی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به گرج : ۱ - از قوم گرج گرجستانی . ۲ - زبان مردم گرجستان . ۳ - خط مردم گرجستان .

جملاتی از کاربرد کلمه گرجستانی

الیزبار اودیکادزه (به گرجی: ელიზბარ ოდიკაძე؛ زادۀ ۱۴ ژوئن ۱۹۸۹) یک کشتی‌گیر مرد گرجستانی است که در وزن ۹۷ ک‌گ کشتی آزاد رقابت می‌کند. اودیکادزه دارندهٔ مدال برنز مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸، مدال نقرهٔ بازی‌های اروپایی ۲۰۱۵، و همچنین برندهٔ شش مدال برنز رقابت‌های قهرمانی کشتی اروپا از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ است.
از سال ۱۹۲۲ میلادی نمایش‌نامه‌هایی به ترکی آذری توسط هنرمندان اذربایجانی به اجرا درمی‌آید و از مراکز فرهنگی آذری نیز علاوه بر تفلیس در مارنئولی فعال است. اهالی گرجستانی آذری‌تبار از طرف بنیاد حیدر علی‌اف و کمیته رسیدگی به امور آذری‌های خارج از وطن نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند. و ۱۵ کتابخانهٔ عمومی دارای کتب به زبان ترکی آذری در سطح کشور گرجستان فعال می‌باشد. و سه روزنامهٔ دولتی در گرجستان که یکی از آن‌ها در تفلیس و دو روزنامه در مارنئولی منتشر می‌گردد. و پنج دقیقه اخبار مرتبط با آذری‌های گرجستان به زبان ترکی آذری هر هفته پخش می‌شود.
الیاس الیادیس (به یونانی: Ηλίας Ηλιάδης ،به گرجستانی، ჯარჯი ზვიადაური)، (زاده۱۰ نوامبر ۱۹۸۶ ) جودوکار متولد گرجستان که از آغاز کار حرفه‌ای خود در یونان فعالیت می‌کند.