گرایش

گرایش

معنی کلمه گرایش در لغت نامه دهخدا

گرایش. [ گ َ / گ ِ ی ِ ] ( اِمص ) ( از: گرای + ش ، اسم مصدر ). ( حاشیه برهان قاطع چ معین ). رجوع به اسم مصدر تألیف همین نگارنده شود. میل وخواهش. ( برهان ). میل. رغبت. ( از غیاث ) :
کنون من تو را آزمایش کنم
یکی سوی رزمت گرایش کنم.فردوسی.نه گاه بسودن مر آن را نمایش
نه گاه گرایش مر آن را گرانی.فرخی.گرایش نکردی به کار دگر
گهی پای کندی ز تن گاه سر.نظامی.همان دین دیرینه را نو کنند
گرایش سوی دین خسرو کنند.نظامی.به هر جا گرایش کند جان تو
بود نور و ظلمت به فرمان تو.نظامی.گهی دل به رفتن گرایش کند
گهی خواب را سر ستایش کند.نظامی.|| قصد و آهنگ. || پیچش باشدکه از نافرمانی کردن است. ( برهان ).

معنی کلمه گرایش در فرهنگ معین

(گِ یِ ) (اِمص . ) ۱ - میل و رغبت . ۲ - قصد، اراده ، آهنگ . ۳ - سرپیچی ، نافرمانی . ۴ - سنجش ، توزین .

معنی کلمه گرایش در فرهنگ عمید

۱. قصد، آهنگ.
۲. تمایل، میل و رغبت.

معنی کلمه گرایش در فرهنگ فارسی

قصد، آهنگ، تمایل، میل ورغبت، گراهش هم گفته شده
( اسم ) ۱ - میل تمایل خواهش . ۲ - قصد اراده آهنگ . ۳ - سرپیچی نافرمانی . ۴ - سنجش توزین : نه گاه بسودن مر آنرا نمایش نه گاه گرایش مر آنرا گرانی . ( فرخی )

معنی کلمه گرایش در فرهنگستان زبان و ادب

{tropism, topotaxis} [زیست شناسی] حرکت جهت دار گیاه یا یکی از اندام های آن در نتیجۀ اثر محرک بیرونی

معنی کلمه گرایش در دانشنامه عمومی

گرایش (زیست شناسی). گرایش پاسخ اندام های در حال رویش به محرک های خارجی مانند نور، گرما، آب، مواد شیمیایی و جاذبه زمین است. گیاه به سوی این عوامل، یا به سمت مخالف آن، خم می شود.
نورگرایی، زمین گرایی، شیمی گرایی، آب گرایی و گرما گرایی از انواع جنبش های گرایشی است. حرکت ها گرایشی جزئی از حرکت های فعال هستند. این نوع حرکت هارا حرکت های القایی نیز می نامند و از دیگر حرکت های القایی می توان به حرکت های تاکتیکی و حرکت های تنجشی اشاره نمود.

معنی کلمه گرایش در دانشنامه آزاد فارسی

گرایش (tropism)
رشد جهت دار گیاه یا بخشی از گیاه در پاسخ به محرک خارجی مانند جاذبۀ زمین، نور، یا آب. اگر جهت حرکت به سمت محرک باشد، گرایش مثبت و اگر دور از محرک باشد، گرایش منفی است. درخصوص زمین گرایی (ژئوتروپیسم)، پاسخ گیاهان به جاذبۀ زمین باعث رشد به سمت پایین (زمین گرایی مثبت) و ساقه به سمت بالا (زمین گرایی منفی) می شود. نورگرایی (فتوتروپیسم) پاسخ به نور، آب گرایی (هیدروتروپیسم) پاسخ به آب، شیمی گرایی (کموتروپیسم) پاسخ به محرک شیمیایی، و بساوش گرایی (تیگموتروپیسم) یا هاپتوتروپیسم پاسخ به تماس فیزیکی است که در حالت اخیر، پیچک های گیاهان بالارونده را می توان مثال زد که در هنگام تماس با تکیه گاه حول آن می پیچند. حرکات گرایشی نتیجۀ سرعت رشد بیشتر در یک سمت از گیاه نسبت به سمت دیگر آن است. تفاوت گرایش با حرکت ناستیک (جنبش تنجشی) در این است که گرایش تحت تأثیر جهت محرک قرار می گیرد، در حالی که در حرکت ناستیک، حرکت بخشی از گیاه مستقل از تأثیر منبع خارجی است. نامتناسب بودن رشد بخش هایی از گیاه براثر فشار آماس (فشار تورژسانس) در بافت های یک سطح از آن بخش باعث پیچش یا خمیدگی به سمت داخل یا خارج خواهد شد. باز و بسته شدن گل لاله عباسی نمونۀ حرکت ناستیک در گیاه است.

معنی کلمه گرایش در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] گرایش به معنای میل و رغبت است و گرایش‏های انسانی عبارت است از رویکرد انسان به باورها یا اعمال خاص‏.
«گرایش» به معنای میل و رغبت آدمی به چیزی است.
مراد از گرایش
مراد از آن در اصطلاح علم کلام، اعتقادات، باورها اعمال و رفتارهایی ویژه است که آدمی به آنها میل درونی دارد.
اقسام گرایش های انسان
گرایش‏های انسان بر دو دسته‏اند:مادّی و معنوی.
تفاوت انسان با حیوان
...

معنی کلمه گرایش در ویکی واژه

میل و رغبت.
قصد، اراده، آهنگ.
سرپیچی، نافرمانی.
سنجش، توزین.

جملاتی از کاربرد کلمه گرایش

به شایستگان راز معلوم کرد وز آنجا گرایش سوی روم کرد
پس از اشغال ایران توسط متفقین در جریان جنگ جهانی دوم، آریانا به خاطر گرایش به آلمان نازی دستگیر و به اراک تبعید شد. در ۱۳۲۹ سرتیپ شد و همان سال نام خود را به بهرام آریانا تغییر داد. در مهر ماه ۱۳۳۱ و پس از انحلال لشکر گارد توسط محمد مصدق، او را به‌خاطر ایجاد آرامش در تهران با مسئولیت «وابسته نظامی» به پاریس فرستادند. در این هنگام بود که وی توانست رسالهٔ دکترای خود را در دانشگاه سوربن به پایان برساند.
هرچند که روابط جنسی برای آسکشوال‌ها جذابیتی ندارد اما ممکن است کشش عاطفی به افراد را تجربه کنند. این شکاف بین گرایش عاشقانه و جنسی معمولاً به عنوان مدل جاذبه اسپلیت توضیح داده می‌شود، که بیان می‌کند که جذابیت عاشقانه و جنسی برای همه افراد به‌طور دقیق با یکدیگر مرتبط نیستند. این کشش‌های عاطفی که در آسکشوال‌ها دیده می‌شود، به این صورت رده‌بندی می‌شود:
ساختارهای داده‌ای که در طول دوره کارشناسی آموزش داده شده ساده‌ترین نوع ساختارها بوده‌اند حال آن‌که در این گرایش، ساختارهای پیچیده‌تر و نوین‌تری آموزش داده‌می‌شود تا برنامه نویسان را قدرتمندتر و مدرن تر از قبل جهت اجرای خواسته‌های نرم‌افزاری آماده کند.
نه گاه بسودن مر اورا نمایش نه گاه گرایش مرا وراگرانی
گرایش به دندان و چنگش نماند سرکین و بازوی جنگش نماند
به گرایش خوشم اما به نمایش خوارم پرسشی چند ز یارم به زبان می بایست
برخی از منابع نیز ترور ارسلان رضایی را از جهت اعتقادی، هم‌ریشه با ترور شارلی ابدو (آموزگاری که به دلیل نقد اسلام به دست شاگرد اسلام‌گرایش سر بریده شد) و منتقدان کشته‌شدهٔ دیگر دانسته‌اند.
خدنگ جز به گرایش گشاد نپذیرد ازو به زخم جگر می توان فریفت مرا
موضوعِ اصلیِ گفتگو «آثار نمایشی و سینمایی بیضایی» است. سخن از کودکیِ بیضایی آغاز می‌شود، از خانواده‌اش می‌گوید، از گرایشش به سینما و تئاتر، و سپس بیشترِ گفتگو به تجزیه و تحلیلِ فیلم‌های بیضایی می‌گذرد.
در گرایش چون سحاب و در نمایش چون هلال راست رو مانند تیر و گوشه گشته چون کمان
همان دین دیرینه را نو کنند گرایش سوی دین خسرو کنند
زمام ناقه به دست تصرف شوق ست به سوی قیس گرایش ز ساربان نبود
رهایی جهان را ز بیداد دیو گرایش نمایی به کیهان خدیو
گهی دل به رفتن گرایش کند گهی خواب را سر ستایش کند