گرانه

معنی کلمه گرانه در لغت نامه دهخدا

گرانه. [ گ ِ ن ِ ] ( اِخ ) فرانسوا ماریوس. نقاش فرانسوی متولد شده در اکس . او نتایج عکاسی واقعی نور در نقاشی را به دست آورد.
گرانه. [ گ َ ن َ / ن ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان باوی ( بلوک زرکان ) بخش مرکزی شهرستان اهواز، واقعدر 7هزارگزی شمال خاوری اهواز، کنار راه شوسه اهواز به مسجدسلیمان. در دشت واقع است و محلی گرمسیر می باشد و سکنه آن 800 تن است و آب آن از رودخانه کارون تأمین میشود. محصول آن غلات و شغل اهالی آنجا زراعت و گله داری است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه گرانه در فرهنگ فارسی

فرانسوا ماریوس نقاش فرانسوی ( و. اکس ۱۷۷۵ - ف. ۱۸۴۹ م . ) وی بنقاشی موضوعات تاریخی و مناظر می پرداخت و [ انگر ] تصویری نیک از او بجا گذاشته .

جملاتی از کاربرد کلمه گرانه

بدین گونه بی درهمی، توانگرانه همی زیم و بین مردمان چونان شاهی رفت و آمد همی کنم.
با شه افسونگرانه خلوت خواست رفت و کرد آن فسون که باید راست
شیوه‌های منفی فرزندپروری و تعارض والدین و فرزند ممکن است به رفتارهای ضد اجتماعی منجر شود، اما ممکن است واکنش والدین به رفتارهای لجبازانه و پرخاشگرانه کودکان باشد. عواملی مانند سابقه خانوادگی بیماریهای روانی و / یا سوء مصرف مواد و همچنین خانواده ناسازگار و با نظم و انضباط پایین منجر به بروز اختلالات رفتاری می‌شود. هم نقش پدر و هم نقش مادر از این نظر اهمیت دارد.
از نظر دفلور و دنیس، تبلیغ شکل کنترل شده‌ای از ارتباط متقاعدگرانه است که با توسل به راهبردهای مختلف می‌کوشد مخاطب خود را به خرید کالا یا خدمات متقاعد کند.
میلر نقش فلش را در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که در دنیای توسعه‌یافته دی‌سی جریان دارد ایفا کرده که برجسته‌ترین آن‌ها لیگ عدالت (۲۰۱۷) و فیلم اختصاصی فلش (۲۰۲۳) هستند. از سال ۲۰۲۲، میلر سوژهٔ اصلی چند وقایع مربوط به رفتارهای آشوبگرانه و تعرض بوده‌است که منجر به دستگیری‌های متعدد و اتهامات مربوط به اغفال افراد زیر سن قانونی شده‌است و از تابستان ۲۰۲۲ در درمان وضعیت‌روانی است.
کنی زیر و زبر کاهش که داند هر که دانی تو گرانها را سبک کردن سبکها را گران کردن
ابراهام در کتاب خود با تمایز قائل شدن بین این‌که چه بخشی از گنجایش تمدن سرکوبگر که بر دوش رانه‌های اساسی است توسط نیازهای حیاتی ضروری شده و بخشی که در خدمت منافع سلطه است و به دلیل پیشرفت علم در جهان مدرن غیرضروری شده به مارکوزه اعتبار می‌دهد و پیشنهادهایی مبنی بر این‌که چه تغییراتی در نگرش‌های فرهنگی به کاهش چشم‌اندازهای سرکوبگرانه منجر می‌شود، ارائه می‌کند.
او همه چیز صحنه را رنگ می‌کند، آدم، صندلی، غذا، و هر چیزی که در آنجاست در پوششی از رنگ شبیه آنچه در زیر آن است فرومی‌دهد. در یک گفتگوی روشنگرانه، مید توسط تعدادی عکس نتایج شگفت انگیزش را به نمایش می‌گذارد. الکسا مید یک رویکرد نو را در هنر ارائه می‌کند. زندگی برایش بوم و طرح‌های از قبل آماده نیست. در عوض، او یک موضوع را انتخاب می‌کند و سپس آن را رنگ می‌کند؛ به معنای واقعی کلمه.
ز خلان وطن جستم گرانه کزین خل انگبین بودی مراخل
لِیُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ میفرماید که: او که توان را دارد، توانگرانه، از توان خویش نفقه کند. وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ و هر که توان ندارد و دنیا بر او فشرده تر است و تنگ تر. فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ گوی ار آنچه اللَّه او را داد نفقه کن.
قانون اساسی کرتس خنرالس را تأسیس کرد، یک هیئت مشورتی مرکب از سنا که توسط مردان خانواده سلطنتی و ۲۴ عضو منصوب شده توسط پادشاه از اشراف و روحانیون، و یک مجلس قانونگذاری با نمایندگانی از املاک، اشراف و روحانیون تشکیل شد. قانون اساسی یک رژیم استبدادی را ایجاد کرد که شامل برخی از پروژه‌های روشنگرانه، مانند لغو شکنجه، اما حفظ تفتیش عقاید بود.
در ابتدا تلاش کرد برای پایان دادن به تهاجمات غارت‌گرانه اعراب مسلمان، از راه دیپلماتیک وارد شود. از این رو از خلیفه قرطبه خواست اعراب مستقر در مناطق جنوبی پروانس را بیرون بکشد. با عدم حصول نتیجه، قصد کرد به پناهگاه آن‌ها در فرخشنيط‎ لشکر بکشد که این امر هیچگاه عملی نشد.
نردبان سوی گل گرانها راست نردبان سوی دل روانها راست
قلندر جره باز سمانها به بال او سبک گردد گرانها
حکیم‌آرا، محمدعلی. ارتباط متقاعدگرانه و تبلیغ. تهران: انتشارات سمت. ۱۳۸۴.