گراد

گراد

معنی کلمه گراد در لغت نامه دهخدا

گراد. [ گ ِ ] ( اِ ) جامه کهنه. ( برهان ). جامه های کهنه پاره پاره. معرب آن جراد است.
گراد. [ گ ِ ] ( اِ ) و آن کمانی است برابر 400 1 پیرامون دایره ، جزٔهای آن دقیقه است. ( دقیقه 100قسمتی ) که یک صدم گراد باشد و ثانیه صدقسمتی که یک صدم دقیقه صدقسمتی و یا 10000 1 گراد است. ( مثلثات چ وزارت فرهنگ تألیف محمد وحید و تقی فاطمی ).
گراد. [ گ ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان آختاچی بخش حومه شهرستان مهاباد، واقع در 27هزارگزی جنوب خاوری مهاباد و 23هزارگزی باختری راه شوسه بوکان به میاندوآب. هوای آن معتدل و مالاریائی و دارای 640 تن سکنه است. آب آن از چشمه میباشد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).

معنی کلمه گراد در فرهنگ معین

(گِ ) [ معر . ] (اِ. ) پارچة کهنه و پاره پاره .
( ~ . ) [ فر . ] (اِ. ) قوسی است معادل ۱۴٠٠ پیرامون دایره .

معنی کلمه گراد در فرهنگ عمید

واحد اندازه گیری کمان دایره.

معنی کلمه گراد در فرهنگ فارسی

( اسم ) قوسی است معادل ۱/۴٠٠ پیرامون دایره اجزای آن عبارتند از : دقیقه ( دقیق. ۱٠٠ قسمتی ) که ۱/۱٠٠ گراد باشد ثانیه ( ثانی. ۱٠٠ قسمتی ) که ۱/۱٠٠ دقیق. صد قسمتی و یا ۱/۱٠٠٠٠ گراد است .

معنی کلمه گراد در دانشنامه عمومی

گراد (بروس). گراد ( به صربی: Grad ) یک منطقهٔ مسکونی در صربستان است که در بروس واقع شده است. گراد ۹۷ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه گراد در دانشنامه آزاد فارسی

گِراد (grad)
گِراد
از یکاهای اندازۀ زاویه، برابر با یک صدم زاویۀ قائمه یا(فرمول ۱)رادیان. محیط دایره برابر ۴۰۰ گراد است.فرمول ۱:

معنی کلمه گراد در ویکی واژه

پارچة کهنه و پاره پاره.
قوسی است معادل ۱۴۰۰ پیرامون دایره.

جملاتی از کاربرد کلمه گراد

تا زمانی که متحد فرانسه یوگسلاوی به اختلافات خود با ایتالیا ادامه می‌داد، برنامه‌های بارتو برای نزدیکی ایتالو-فرانسه مرده به دنیا می‌آمد. بارتو در جریان بازدید از بلگراد در ژوئن ۱۹۳۴ به پادشاه قول داد که فرانسه موسولینی را برای امضای معاهده‌ای تحت فشار قرار خواهد داد که به موجب آن او از ادعاهای خود علیه یوگسلاوی چشم‌پوشی خواهد کرد.[۶۳] اسکندر نسبت به نقشه بارتو بدبین بود و اشاره کرد که صدها اوستاشی در ایتالیا پناه گرفته بودند و شایعه شده بود که موسولینی از تلاش ناموفق اوستاش برای ترور او در دسامبر ۱۹۳۳ حمایت مالی کرده است.[۶۳]
وی در ۳۱ اوت ۱۹۵۱ در لنینگراد در خانواده فیلمساز یفیم اوچیتیل مستند به دنیا آمد.
اکسید جیوه در ۴۰۰ تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد تجزیه می‌شود. از این پدیده در استحصال جیوه از منابع اکسیدی خود به کار می‌رود. اکسید جیوه به عنوان گندزدا و به نام رسوب سرخ به کار می‌رود.
مستحب را فرض گرادنیده اند زندگی را عین قدرت دیده اند
وزن آن ۲۱۵ برابر خورشید و توان نوری آن ۶٫۲ میلیون برابر خورشید است (قابل مقایسه چون خورشید و ماه). حرارت سطحی ستاره ۴۰٬۰۰۰ درجهٔ سانتی‌گراد یعنی هفت برابر خورشید است.
بر اهواز و بر پارس بد پادشا به پارزگراد اندرون داشت جا
استقرا نوعی استدلال است که در آن ذهن از جزء به کل سیر می‌کند. البته در منطق جدید این تعریف رد شده است؛ یعنی چند مورد جزئی را مشاهده می‌کند و سپس یک حکم کلی می‌دهد؛ مثلاً در چند مورد آب را حرارت می‌دهیم و می‌بینیم که در صد درجه سلسیوس (سانتی‌گراد) می‌جوشد و از این نتیجه می‌گیریم که هر آبی در صد درجه سلسیوس می‌جوشد.
بلاگووگراد نام یکی از استان‌های کشور بلغارستان است.
مدیریت هدفمند دما، بقا و عملکرد مغز را پس از احیای ایست قلبی بهبود می‌بخشد. شواهد استفاده از روش مدیریتی را به دنبال انواع خاصی از ایست قلبی که در آن فرد هوشیاری خود را به دست نمی‌آورد، را نیز پشتیبانی می‌کند. نتایج نشان می‌دهد هر دو دمای ۳۳ درجه سانتیگراد (۹۱ درجه فارنهایت) و ۳۶ درجه سانتیگراد (۹۷ درجه فارنهایت) نتایج مشابهی از لحاظ کارایی دارند. کارایی القای هیپوترمی به دنبال آسیب مغزی تروماتیک نامشخص و نیازمند تحقیقات بیشتری است.
گرادمان کنی باده بریک قرار همه ساله ایمن شوی از خُمار
کعبه را گراد سر بتخانه آرد در طواف کاروان‌سالار کفر ار حلقه زنار تست