گذرنام

معنی کلمه گذرنام در ویکی واژه

گذرنام (جمع گذرنام‌ها)
(رایانش) رمزی شامل نویسه‌های عددی و حرفی که برای دسترسی به یه فایل استفایشد (استفاده می‌شود).

جملاتی از کاربرد کلمه گذرنام

ملیت لزوماً به منزله شهروند بودن نیست. بسیاری از شهروندان یک جامعه مانند آمریکا یا کانادا بومیان آمریکا نیستند ملیتی به جز ملیت آمریکایی یا کانادایی دارند. این مسئله در همه جهان به چشم می‌خورد: در بسیاری از موارد، فرد دارای گذرنامه یک کشور است اما ملیت وی متفاوت از ملیت مردم آن کشور است.
دو مأمور ساواک با نام‌های مستعار دکتر و گروهبان پس از انقلاب برای خروج از کشور با گذرنامه جعلی به کلبه‌ای در جنگل می‌گریزند ولی انتظار زیاد سبب بالا گرفتن اختلاف بین این دو شده و یکدیگر را در جریان نزاعی از پای درمی‌آورند.
ساعت ۱۱:۳۰ صبح چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ شش جوان عرب با گذرنامه‌های عراقی که از بغداد به لندن آمده بودند حمله به سفارت را آغاز کردند. ۲ تن از مردان مسلح که سر و صورتشان را با چفیه عربیِ قرمز و سفید پوشانده بودند وارد اتاق اصلی شدند. سه نفر از افراد حاضر در سفارت موفق به فرار شدند اما افراد مسلح در مجموع ۲۶ نفر که شامل ۱۷ نفر از اعضای سفارت، ۸ نفر از مراجعه‌کنندگان و یک نفر پلیس سفارت می‌شدند را به گروگان گرفتند. در بین گروگان‌ها دو نفر کارمندبی‌بی‌سی و دو نفر روزنامه‌نگار نیز حضور داشتند.
طبق قوانین مهاجرتی، هرگاه تبعهٔ خارجی قصد اقامت بلندمدت را در کشوری میزبان داشته‌باشد، موظف به انگشت‌نگاری و ثبت اطلاعات فردی در سیستم رایانه‌ای است. هرچند جمهوری اسلامی ایران، این مورد را توهین به شهروندان خود می‌انگارد. اما بر طبق قوانین تازهٔ بین‌المللی، برای سفر به برخی کشورها، انگشت‌نگاری یک امر بدیهی و طبیعی است. امروزه بسیاری کشورهای عضو پیمان کنترل مهاجرت غیرقانونی و نیز ضد تروریسم، برای متقاضیان گذرنامه در همان کشور متبوع، اطلاعات فردی و اثر انگشت درون تراشه‌های درون جلد گذرنامه، ثبت و ذخیره شده تا مسافران در هنگام ورود به کشورهای مقصد، درگیر بروکراسی کنترل اثر انگشت نباشند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به میانبر و گذرنامه برای سوئز و مختارنامه و یوسف پیامبر اشاره کرد.
در سال ۱۹۸۱ میلادی قذافی دربارهٔ تروریسم رئیس‌جمهور آمریکا رونالد ریگان سخن گفت و در پاسخ، ریگان او را «سگ دیوانه» خاورمیانه نامید. در دسامبر همان سال وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا گذرنامه‌های مسافرت به لیبی را باطل کرد و در مارس ۱۹۸۲ میلادی واردات نفت لیبی را نیز تحریم کرد.
از جمله فیلم‌های او می‌توان به گذرنامه سرخ اشاره کرد.
قطار قافلهٔ همرهان مرا بگذشت که من بلیت و گذرنامهٔ قطارم نیست
در سال ۲۰۱۴، کارسون اولین کسی بود که «برنامه گذرنامه ناسا» را از هر چهارده مرکز بازدید کننده ناسا در ۹ ایالت بازدید کرد. سپس از وی برای شرکت در میزگرد در موزه هوا و فضا ملی در واشینگتن دی سی دعوت شد.