گاوباز

معنی کلمه گاوباز در لغت نامه دهخدا

گاوباز. ( نف مرکب ) سواری که با نیزه با گاو جنگ میکند . || کولی قره چی.
گاوباز. ( اِخ )یکی از ایلات اطراف تهران ، ساوه زرند و قزوین است ییلاق آنان کوههای شمالی البرز قشلاق شهریار و غار میباشد چادرنشین هستند. ( جغرافیایی سیاسی کیهان ص 112 ).

معنی کلمه گاوباز در فرهنگ عمید

کسی که سوار بر اسب یا پیاده با گاو نبرد کند.

معنی کلمه گاوباز در فرهنگ فارسی

یکی از ایلهای اطراف تهران ساوه زرند و قزوین . ییلاق افراد این ایل کوههای شمالی البرز قشلاق شهریار و غار میباشد و آنان چادرنشین می باشند .
( صفت ) ۱ - آنکه پیاده یا سواره با گاو ( ورزاو ) مبارزه کند و او را ببازی گیرد ۲ - کولی قره چی غریب اشمار .
دهی در شهرستانهای بیجار و خرم آباد

جملاتی از کاربرد کلمه گاوباز

لوییز میگل دومینگن گاردنر از سیناترا در سال ۱۹۵۷ جدا شد و به اسپانیا سفر کرد و در آنجا رابطه‌ای را با ارنست همینگوی آغاز نمود. دوستی او با همینگوی باعث علاقه‌مندی او به گاوبازی و گاوبازان شد مثل لوییز میگل دومینگن که عاشق او شد.
امانوئل بنیتز پرز در پالما دل ریوی کوردوبا در کشور اسپانیا در ۱۹۳۶ (تاریخ احتمالی) و در خانواده‌ای فقیر زاده شد. او در یتیم‌خانه و بدون اینکه خواندن و نوشتن را بیاموزد پرورش یافت و چند بار به دلیل دزدیدن نان و ورود غیرقانونی به زمین مسابقات گاوبازی زندانی شد. در اواخر دههٔ ۱۹۵۰ به خدمت اجباری سربازی اعزام گردید و آنجا بود که سواد آموخت.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به گاوبازی، جذابیت پنهان بورژوازی، مگر من چه کرده‌ام؟، دخترم ایلدگارت و عشق کاپیتان براندو اشاره کرد.
وی نخستین فیلمِ کارگردانی‌شده توسط یک یک کارگردانِ زن را در کشور اسپانیا ساخته‌است که «گل اسپانیا یا افسانهٔ یک گاوباز» نام دارد و اینک یک فیلم گمشده محسوب می‌شود.
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به ایکس- ۱۵ و گاوبازها اشاره نمود.