گامی
معنی کلمه گامی در دانشنامه عمومی

گامی

معنی کلمه گامی در دانشنامه عمومی

گامی ( به لاتین: Gämi ) یک روستا در ترکمنستان است که در استان آخال واقع شده است. این روستا در ۵ کیلومتری جنوب شرقی و حومه شهر عشق آباد جای دارد و بزرگراه M37 را از عشق آباد به شهر آب نو پیوند می دهد.
درآمد مردم این ناحیه از تولید پنبه، گندم و انواع سبزیجات تامین می شود. دولت ترکمنستان انواع خدمات کشاورزی مانند آب، کود و تجهیزات کشاورزی را با بهای مناسب و بدون دریافت مالیات را به کشاورزان این ناحیه ارائه می کند.

جملاتی از کاربرد کلمه گامی

کام دلبر جویی از دل لختی آنسوتر نشین وصل جانان خواهی از جان ‌گامی آنسوتر گذار
توماس استرادا پالما، که زمانی طرفدار ایالات متحده برای الحاق کامل کوبا توسط ایالات متحده بود، در ۲۰ مه ۱۹۰۲ رئیس‌جمهور کوبا شد. وی در سال ۱۹۰۵ علی‌رغم اتهامات کلاهبرداری از مخالفان لیبرال خود، مجدداً انتخاب شد، اما هنگامی که مخالفت علیه حکومت وی عصبانی شد، مجبور شد به همراه سایر دستگاه‌های اجرایی استعفا دهد. ایالات متحده برای آغاز دوم اشغال کوبا و نصب دولت موقت از اصلاحیه پلات استفاده کرد.
در راه سراغ او که دیگر گامی تک و پو میسرم نیست
بهرگامی که برداری قدم بر فرق فرقد نه زهر سویی که بخر‌امی علم بر بام نصرت ‌زن
برفت او و م روی زی راه کردم بزرین لگامی و سیمین نعالی
آن راه که راه عالم عرفان است بر هر گامی هزار دل حیران است
در قم شراب نیست حریفان خدای را برتر نهید گامی و از ری بیاورید
«یک از بسیار» از سال ۱۹۵۶ و به هنگامی که کنگرهٔ ایالات متحده به موجب مصوبه‌ای، توکل ما به خداست را به عنوان شعار رسمی ایالات متحده پذیرفت، شعار دوفاکتوی ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود.
هنگامی که روزی مردانی و بقیه به سرعت می‌آیند
ز ننگ کفر و ایمان درگذشتم نهادم خوش برون از هردو گامی
هنگامی که برخی از مواد اولیه آلی در معرض پیرولیز قرار می‌گیرند، فرآیندهای زیر انجام می‌شود.
خامنه‌ای در هنگامی که در شهر مشهد، حضور داشته در انجمن‌های ادبی از جمله انجمن ادبی فردوسی و انجمن ادبی فرخ عضو بوده و اشعاری نیز دارد. وی در دوره‌ای دفترچه‌ای با خود داشت که نامش را «سفینهٔ غزل» گذاشته بود که در آن اشعار جدید برای او جالب بود را می‌نوشت. در آخرین بازداشتش ساواک دفتر شعر او را مصادره کرد و هرگز به او پس نداد. تخلص وی در اشعارش «امین» است. نمونه شعر:
اتی هیلسوم توانست تا آوریل ۱۹۴۲ از شناسایی شدن توسط نازی‌ها اجتناب کند. حتی پس از برچسب «یهودی» خوردن، هیلسوم اقدام به نوشتن در مورد سیاست‌های ضدیهودی کرد. او به مدت دو هفته با یودنرات کار کرد و سپس داوطلبانه نخستین گروه از یهودیان اعزامی به وستربورک را همراهی کرد. هیلسوم تا ۷ سپتامبر ۱۹۴۳، هنگامی که به آشویتس تبعید شد، در وستربورک ماند؛ او سه ماه بعد در آنجا درگذشت.
شوگون‌سالاری آشیکاگا ضعیف‌ترین دولت در بین سه دولت نظامی ژاپن بود. برخلاف سلف خود، شوگون‌سالاری کاماکورا یا جانشین آن، شوگون‌سالاری توکوگاوا، هنگامی که آشیکاگا تاکائوجی دولت خود را تأسیس کرد، دارای قلمروی شخصی کمی بود که بتواند از حکومت خود حمایت کند. شوگون‌سالاری آشیکاگا به شدت به اعتبار و اقتدار شخصی شوگون خود متکی بود. سیستم متمرکز ارباب-ملازمی استفاده شده در سیستم کاماکورا با سیستم بسیار غیر متمرکز دایمیو (ارباب محلی) جایگزین شد، و به دلیل کمبود سرزمین‌های تحت مالکیت مستقیم، قدرت نظامی شوگون به شدت به وفاداری دایمیو بستگی داشت.
به هر گامی که شد چون نوبهار‌ی شهنشه ریخت در پایش نثار‌ی
حسن تو به سرحد کمالست نه حاشا گامی دو سه بالا ترگ از حد کمالست
دل از پی خطا شد و گامی خطا نکرد جان پیرو هواشد و کامی روا نکرد