گالن

گالن

معنی کلمه گالن در فرهنگ معین

(لُ ) [ فر. ] (اِ. ) مقیاس وزن برای مایعات برابر با ۴ لیتر (در کشورهای انگلیسی زبان ).

معنی کلمه گالن در فرهنگ عمید

نوعی سنگ معدن سرب، دارای مقداری آهن، روی، نقره، و گاهی انتیمون و آرسنیک که رنگش خاکستری است و در امریکا، انگلستان، فرانسه، و اسپانیا یافت می شود.
۱. ظرفی پلاستیکی برای نگهداری مایعاتی چون آب و بنزین.
۱. واحد اندازه گیری حجم مایعات.

معنی کلمه گالن در فرهنگ فارسی

مقیاس وزن برای مایعات درانگلستان، پیمانهای است تقریبامعادل چهارلیترونیم
( اسم ) مقیاسی است برای سنجیدن مایعات و آن معادل ۳/۷۸ لیتر است .

معنی کلمه گالن در دانشنامه عمومی

سرب معدنی، یا گالن، کانی طبیعی سولفید سرب و اصلی ترین کانی فلز سرب در معادن سرب می باشد. مثل نمک طعام دارای سطح شکست ( رخ ) سه جهتی قائمه می باشد.
این کانی فلزی معمولاً همراه با اسفالریت در معادن سرب و روی دنیا استخراج می گردد. گالن همچنین با فلئوریت و کلسیت همراهی می شود. گالن را می توان به آسانی با رخ خوب آن گرانی ویژه بالا و رنگ خاکه خاکستری سربی تشخیص داد. گالن یک کانی سولفیدی بسیار رایج است که در رگه ها همراه با اسفالریت، پیریت، مارکازیت، کلکوپیریت، سروسیت، دولومیت، کلسیت، کوارتز، باریت وفلوریت میتوان یافت
'گالن سمی است

معنی کلمه گالن در دانشنامه آزاد فارسی

گالِن (galena)
کانی متشکل از سولفید سرب (PbS)، و کانۀ اصلی سرب. رنگ آن خاکستری سربی است، جلای فلزی زیادی دارد، و به سبب شکافت مکعبی بی نقص به مکعب های کوچکی می شکند. گالن ممکن است حداکثر یک درصد نقره داشته باشد و به همین سبب گاه برای استحصال هر دو فلز استخراج می شود. گالن عمدتاً در میان کانسارهای سنگ آهک در استرالیا، مکزیک، روسیه، قزاقستان، انگلستان، و ایالات متحد امریکا یافت می شود.

معنی کلمه گالن در ویکی واژه

مقیاس وزن برای مایعات برابر با ۴ لیتر (در کشورهای انگلیسی زبان)

جملاتی از کاربرد کلمه گالن

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لانس، باشگاه فوتبال متس، باشگاه فوتبال سنت گالن، و باشگاه فوتبال استراسبورگ اشاره کرد.
سگالندهٔ فال چون قرعه راند ز طالع تواند همی نقش خواند
سگالند از او نیکمردان حذر که خشم خدای است بیدادگر
اطلاعات فیزیولوژی بدن انسان حداقل به ۴۲۰ قبل از میلاد و زمان بقراط، پدر طب غربی، برمیگردد. تفکر انتقادی ارسطو و تأکید او بر ارتباط بین ساختار و عملکرد اندام‌ها آغازگر فیزیولوژی در یونان باستان است، زمانی که کلادیوس گالنوس (۱۲۶ – ۱۹۹ بعد از میلاد) معروف به جالینوس، اولین کسی بود که آزمایش‌هایی را برای شناختن عملکرد بدن انجام می‌داد. جالینوس کاشف فیزیولوژی تجربی بود. جهان پزشکی از جالینوس به سمت آندرئاس وزالیوس و ویلیام هاروی حرکت کرد.
نیکیش سگالند نیک بختان خواهند بدش مردم بد اختر
با ناصحان من نسگالند جز نفاق با حاسدان من ننمایند جز صفا
همی تا دیگران نیکی سگالند به توبه جان بدخواهان بمالند
کز آنان نباشم که دردشت کین سگالند پیکار با شاه دین
اندازه تانک ماهی که برخی آن را حداقل برای ماهی‌های این گونه می‌دانند ۲۵ گالن است.
چیست این ناله کیست نالنده باز در خامشی سگالنده
اوستروالدر متولد ۱۹۷۴ در سنت گالن سوئیس است. اوستروالدر کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم سیاسی در سال ۲۰۰۰ در دانشگاه لوزان اخذ کرد و در سال ۲۰۰۴ نیز دکترای خود را در سیستم‌های اطلاعات مدیریت زیر نظر ایو پیگنور انجام داد. پایان‌نامه دکتری وی با عنوان " هستی‌شناسی مدل کسب و کار - پیشنهادی در رویکرد علم طراحی است.
وَ جاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ مردی آمد از دورتر جایی از شارستان، یَسْعی‌ بشتاب می‌آمد قالَ یا مُوسی‌ گفت ای موسی إِنَّ الْمَلَأَ یَأْتَمِرُونَ بِکَ لِیَقْتُلُوکَ مهتران شهر با هم می‌سازند و می‌سگالند که ترا بکشند فَاخْرُجْ إِنِّی لَکَ مِنَ النَّاصِحِینَ (۲۰) بیرون شو که من ترا از نیک خواهانم.
می سگالند دو دستش که به یک بخشش گرم تر و خشک همه آفاق ز ره بر گیرند
التنمارکت بی سانکت گالن ۴۳٫۲۶ کیلومترمربع مساحت دارد ۴۶۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
در دوران رکود علم و پزشکی در جهان غرب در قرون وسطی، مسلمانان و به‌ویژه ایرانیان شروع به ترجمه آثار پزشکی یونان باستان، از جمله، آثار بقراط و گالن به عربی کردند. از طرفی با بهره‌گیری از میراث علمی پزشکی ایرانیان در دانشگاه جندی شاپور، پزشکی در جهان اسلام شکوفا شد.[ف ۳] ابن سینا از مشاهیر برجسته پزشکی این دوران بود که توسط برخی منابع در کنار بقراط به عنوان پدر علم پزشکی شناخته می‌شود. او کتاب قانون در پزشکی را نگاشت که از مشهورترین کتاب‌های تاریخ پزشکی محسوب می‌شود از سایر مشاهیر می‌توان از زهراوی، ابن زهر، ابن نفیس، و ابن رشد نام برد.