گاس

معنی کلمه گاس در لغت نامه دهخدا

گاس. ( اِ ) در پهلوی صورت اصلی گاه و آن بمعنی سریر است و گویا مملکت سریر را نیز گاس میخوانده اندو به عربی السریر ترجمه کرده اند. سین بدل «ه » آمده است ، آماس ، آماه ، خروس ، خروه ، ماس ، ماه :
از حد هند تا بحد چین و ترک
از حد زنگ تا بحد روم و گاس.محمدبن وصیف سجزی.همان لغت پهلوی «گاه » است که به سین ختم میشده بمعنی تخت و سریر و مراد «مملکت السریر» است که دولتی مستقل بود و در قفقاز شمالی و مقابله آن با زنگ و مترادف بودن با روم مناسب است. ( حاشیه تاریخ سیستان چ بهار ص 286 ). در پارسی باستان گاثو بمعنی جا و مکان و تخت آمده ، در اوستاگاتو بمعنی جا و تخت ، در پهلوی گاس در هندی باستان گاتو آمده است. ( از حاشیه برهان قاطع چ معین ،ذیل «گاه » ).
گاس. ( اِخ ) دهی است از دهستان درزآب بخش حومه شهرستان مشهد ، در 80 هزارگزی شمال باختری مشهد، واقع در 9 هزارگزی باختر راه مشهد به باشتین ، دره ، سردسیر. دارای 358 تن سکنه ، زبان آنها کردی ، آب آن از رودخانه ، محصول آنجا غلات ، عدس. شغل اهالی زراعت ، مالداری. راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه گاس در فرهنگ معین

[ په . ] (اِ. ) ۱ - تخت ، سریر. ۲ - گاه ، وقت .

معنی کلمه گاس در فرهنگ عمید

احتمال دارد، شاید.

معنی کلمه گاس در فرهنگ فارسی

یا مملکه السریر که مملکتی بود در قفقاز قدیم : [ از حد هند تا بحد چین و ترک از حد زنگ تا بحد روم و گاس . ] ( محمد بن وصیف تاریخ سیستان ۲۸۶ لغ . )
( اسم ) ۱ - جا مقام ۲ - تخت سرپر . ۲ - گاه وقت ( باین معنی در لهجه های جنوبی مخصوصا فارسی مستعمل است و داستان نویسان معاصر آنرا بصورت گاسم بکار میبرند
دهی از شهرستان مشهد

معنی کلمه گاس در ویکی واژه

تخت، سریر.
گاه، وقت.

جملاتی از کاربرد کلمه گاس

اتا پگاسوس یک ستاره است که در صورت فلکی اسب بالدار قرار دارد.
واژهٔ وبلاگ اولین‌ بار توسط یورن بارگر استفاده شد که یک هم‌آمیزی از دو واژهٔ وب و لاگ است. واژهٔ لاگ، واژه‌ای‌ست از ریشه واژهٔ یونانی لوگاس که در قرون میانه در معنای دفتر گزارش سفر کشتی‌ها به کار می‌رفته‌است. لاگ در زبان تخصصی رایانه به پرونده‌هایی گفته می‌شود که گزارش وقایع رخ‌داده در رایانه را ثبت می‌کنند. بلاگ نیز شکل کوتاه‌شدۀ وبلاگ است.
گفت نی نی نینوا نی قتلگاست کربلا نی منزل کرب و بلاست
پایه‌ات از پایه او نیست پست دستگهت بیش ازآن دستگاست
گر گاسهٔ سر ظرف جنون شد شده باشد ور بر تنم این کاسه نگون شد شده باشد
تو قلب خود نمی بینی ولیکن خدا از باطن قلب تو آگاست
فروشگاه‌های پلازای وین لاس وگاس (بعلت استعفای وی از شرکت، ساخت و توسعه آن به عوامل شرکت محول شد)،
لنس کاواس در ابتدا قرار بود کارگردانی فیلم را بر عهده بگیرد. او به دلیل اختلافات خلاقانه پروژه را ترک کرد و آصف اکبر جایگزین او شد. فیلمبرداری در فوریه ۲۰۲۲ در لاس وگاس آغاز شد. در ۲۵ مارس ۲۰۲۲، اعلام شد که فیلمبرداری به پایان رسیده‌است.
تا بنالد زیر و زان ناله بر آساید ضمیر تا بگرید ابر و زان گریه بخندد گاستان
مایکل «مایک» اِرمِنتِراوت (با بازی جاناتان بنکس)، افسر پلیس سابق فیلادلفیا است که برای گاس فرینگ کار می‌کند. او تحت عنوان سرپرست امنیتی در مجموعه گاس، به عنوان یک هیتمن فعالیت می‌کند. در سریال بهتره با ساول تماس بگیری بیشتر به گذشته این شخصیت پرداخته می‌شود. جاناتان بنکس در هر دو سریال بازیگری این نقش را بر عهده دارد.
شهرهای ممینگن، کالاتایود و کانگاس د انیس خواهرخوانده‌های اش، فرانسه هستند.
بیامد زنزدیک قیصر اگاس بسی گفت بر شاه ایران سپاس